Overgang engels zadel naar western zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne_Mika

Overgang engels zadel naar western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 13:50

Hoi bokkers,

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die hun paard ooit van Engelse rijstijl naar western hebben omgeschoold. Ik vind western zadels altijd hartstikke gaaf, maar het zal best een hele verandering zijn voor je paard lijkt me. Stuk zwaarder, andere drukverdeling misschien.. Op mijn merrie heeft altijd een VZH zadel gelegen maar ik vroeg me af of je een paard ook op latere leeftijd kan laten wennen aan een westernzadel.
Misschien gaat het nog wel kriebelen om er ooit 1 aan te schaffen voor zomaar wat stapritjes buiten..

Zou dit kunnen of zou je je paard dan een hoop ellende aandoen omdat ze het niet gewend zijn?
Wat is jullie visie hier op?

Was er wel benieuwd naar!

Mizora

Re: Overgang engels zadel naar western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:54

Zolang het zadel past lijkt me niet dat het problemen geeft.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:58

De grootste ellende die je je paard kunt aandoen is een niet goed passend westernzadel van inferieure kwaliteit op zijn/haar rug leggen!
Wat mij betreft verdeelt een passend (!) westernzadel de druk van je gewicht over een groter oppervlak en maakt dat het zeker niet minder comfortabel voor het paard.
De pasvorm van een western zadel luistert echter heel nauw; de boom moet qua boommaat, rock (= verloop van voor naar achter) en lengte exact geschikt zijn voor de rug van jouw paard en een kwalitatief goede onderlegger is een must.

Laat je goed informeren en schaf een zadel aan bij een deskundige voor het beste resultaat!

Succes!

Caroline
Flevo Horse Support