Welke bitloze optoming verkiezen jullie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

-Touwhalster
12 (16%)
-sidepull
40 (53%)
-kingekruist
6 (8%)
-kaakgekruist
11 (14%)
-Academische kaptoom
6 (8%)

Totaal aantal stemmen: 75

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 23:35

Ik had graag eens geweten hoeveel procent van de bokkers met welke bitloze optoming rijdt, om een idee te krijgen....
Thx voor de medewerking!
Je mag gerust verklaren waarom je deze optoming verkiest.

Noblesse_

Re: Welke bitloze optoming verkiezen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:37

Ik rijd m'n ene pony vaak op touwhalster, en dat doet ze erg goed :j. M'n andere pony en paard gaan er wat minder goed op :').

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:38

Sidepull :) omdat de kin/kaakgekruisde hoofdstellen, in mijn beleving, niet genoeg "loslaten" waardoor je paard met continue druk op zijn neus/kaak heeft.

Sidepull is makkelijk, vriendelijk en bevalt me super goed!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 23:38

Thx voor je mening Noblesse;) . Waarom gaat het minder denk je met de andere paarden? Heb je deze al met iets anders gereden?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 23:40

EngeltjeS schreef:
Sidepull :) omdat de kin/kaakgekruisde hoofdstellen, in mijn beleving, niet genoeg "loslaten" waardoor je paard met continue druk op zijn neus/kaak heeft.

Sidepull is makkelijk, vriendelijk en bevalt me super goed!

Geen release genoeg bedoel je? Zijn die riemen onder kaak of kin in leder of touw?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:41

Neen ik heb nog niets anders getest. Met de andere twee ging het sturen wat minder goed :'). Maar ondertussen rijd ik pony 2 bijna nooit meer, dus dat is eigenlijk niet van toepassing. En m'n paard wil ik graag blijven rijden op een trensje :j.

Met pony 1 heb ik al gesprongen en buitenrit gemaakt op touwhalster omdat het bij haar wel erggg goed gaat haha

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:41

Ik rijd m'n huidige merrie nog niet maar werk ik wel aan de lange teugels met een side-pull. Ik heb ook een kaakgekruisd hoofdstel wat ik voor m'n vorige paard had gekocht, die wil ik nog wel bij haar proberen, maar vond de release niet fantastisch van dat hoofdstel (FRA) en dat vorige paard reageerde er ook niet optimaal op, bij hem ben ik later een geleende academische kaptoom gaan gebruiken.
In mijn beleving hangt het vooral af van waar het paard lekker op reageert. Da's voor elk paard anders.
Ik heb nu voor een side-pull gekozen omdat dat voor paarden een mooi 'begin' is, simpel en direct. Als ze hier goed op blijft reageren hoef ik ook niet wat anders. Overigens heb ik een sidepull met brede leren neusriem, geen rawhide of rope.
Laatst bijgewerkt door Francis op 19-01-13 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:42

ik heb een hackamore :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 23:50

Francis schreef:
Da's voor elk paard anders.

Da's zeker waar! Heb ik hier ook gemerkt! Toch reageren de mijne allemaal beste op touwhalster, maar voor grondwerk aan lange teugel vind ik de sidepull handiger.
Ik zie dat de kingekruiste riemen van het FRA hoofdstel met leder is, zou met touw de release niet gewoon beter zijn?
Vind jij ketting in academische kaptoom niet te straf inwerken op de neus?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:59

Touwhalster om te rijden heb ik nog niet gebruikt, misschien ga ik dat bij deze merrie nog wel es proberen ooit, maar voor m'n gevoel zit er te veel ruis in en ik vraag me af in hoeverre je er mee kunt gymnastiseren, echt eenzijdig inwerken om bijv. een schouder op te tillen o.i.d. lijkt me onmogelijk (maar dat kan mijn onkunde zijn hoor ;) ik heb alleen nog maar vanaf de grond bitloos gewerkt, nog niet gereden).
Ik wil het FRA hoofdstel bij deze merrie binnenkort es proberen, dat ik weinig release had bij Ben kwam denk ik wel ook omdat het hoofdstel aan de krappe kant was, ik denk dat hij beter een full had kunnen hebben. Op zich zijn de ringen ruim zat om een goede release te kunnen hebben.
Mocht het niet zo lekker werken dan laat ik het hoofdstel denk ik ombouwen tot een sidepull. Ik heb het te koop staan maar vertik het om 't voor weinig weg te doen en eigenlijk is't een heel mooi hoofdstelletje, mooie kleur en soepel leer met mooie brede neusriem dus als sidepull wel heel chique denk ik.
De kaptoom die ik geleend had, had geen ketting geloof ik, maar een metalen strip. Dat viel dus heel erg mee. 't is iets 'meer' dan alleen leer maar niet zo straf als een ketting. Overigens hoort zo'n ketting wel dusdanig in het leer te zitten dat hij niet extreem scherp is. Maar mijn eerste keus zou het idd niet zijn.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:02

Oh maar ik rijd er ook niet echt dressuur mee hoor, voor het geval je dat denkt :D. Wij hobbelen gewoon wat rond zonder zadel voor een minuutje of 5-10 of ik maak een wandeling. Ben te groot geworden om echt nog te gaan rijden rijden ermee snap je?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:16

Ik heb gekozen voor touwhalster. Vindt ik prettig gewoon losjes contact, wil ik dressuurmatig rijden dan ga ik gewoon voor een bit.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:18

Inderdaad, niet genoeg release. Had het zowel met touw als leren riem. Side pull is duidelijk en effectief voor ons :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 07:25

EngeltjeS schreef:
Inderdaad, niet genoeg release. Had het zowel met touw als leren riem. Side pull is duidelijk en effectief voor ons :)

Pff vreemd.... je zou toch gaan denken dat touw in metalen ringen glad genoeg zijn om direct weer te releasen?
@Tigra, heb je het al geprobeerd om bitloos dressuur te rijden?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 07:42

Tsjaah... Dat zou je denken ja :) als ik bijvoorbeeld contact zou maken met de teugels, en dan de teugels weer los gooien, bleef alles zitten, als of ik nog contact had. Heel vreemd.
Daarom wil ik geen kin of kaakgekruisd.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 07:52

Ik rij met bloem omdat je dit zowel als sidepull, of als een wat scherpere optoming kan gebruíken, eigenlijk als hack. Ik doe vooral dat 1ste en ik ben er erg tevreden over, maar het is fijn om te weten dat je nog ietř "extra" hebt als het nodig motch zijn. Het is heel duidelijk voor het paard, makkelijk te snappem. Het ziet er mooi uit :) en je kan het aan elk hoofdstel hangen.
Maar bloem/ lg zaum staat niet bij je poll

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 10:09

Jammer, die ben ik er vergeten bijzetten. Thx voor je mening ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:11

de mijne loopt het beste op een gewoon halstertje :')
( wel een kwalitatief goed leren halster )

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:13

Xander loopt goed op een sidepull die geeft hem meer duidelijkheid dan een touwhalster!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 10:23

romyloverrr schreef:
de mijne loopt het beste op een gewoon halstertje :')
( wel een kwalitatief goed leren halster )

Hihi...jij bent lekker goed bezig zeg... zag enkele foto's. Lukt zonder iets ook wel goed zo te zien ;-)

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:26

Mmm, ik wil eigenlijk gaan kijken of ik bitloos kaakgekruist kan doen.
Maar volgens mij zijn de ervaringen hier slecht mee door een een slechte release?
En wat is hier het gevolg van?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:32

Hangt van combi paard/ruiter af. Met mijn oude merrie rijd ik buiten met een touwhalster, werkt meestal heel goed. Heel af en toe, als ik echt geen discussies wil, hang ik de duitse hackamore om. Dat vindt zij een rotstreek, maar ze luistert er wel goed naar. Kruislings konden we niets mee, of dat aan mij of aan haar lag weet ik niet :P Engelse hackamore vond ze irritant wiebelen. Dressuur doe ik met haar trouwens gewoon op een dubbelgebroken trensje.
Jonge paard heeft nu een sidepull, doet ze het vooralsnog goed op, dus geen reden om met een andere bitloze optoming te prutsen. Wel gaan we binnenkort eens kijken hoe ze nu reageert op een bitje.
In theorie vind ik trouwens de meroth erg goed, alleen bleek die dus met m'n oude merrie totale verwarring op te leveren. Als m'n jonge paard wat verder bevestigd is, wil ik die bij haar nog wel een keer proberen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:06

Ik denk dat touw een slechte release geeft juist omdat het slap is en 'om' het oog kan gaan hangen. Ik vraag me altijd af waarom ze niet bijv. rondgenaaid leer gebruiken voor dat deel. Dat is rond en glijdt dus beter maar blijft rechter dan touw waardoor het niet gaat 'hangen' zoals touw dat doet...

De Bloem heb ik ook een tijdje in gedachten gehad en was zeker iets geweest wat ik voor Ben had willen proberen. Mocht ik Raya t.z.t. ook bitloos gaan rijden en de side-pull dan niet voldoen, dan is de Bloem ook nog steeds een alternatief wat ik zou willen proberen. Maar ik ga niet veranderen/zoeken zolang de side-pull nog voldoet.

elly100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:28

heey allemaal ik probeer mijn verzorg pony bitloos te rijden maar ze is zo ijgenwijs het lukt niet zweep wil ook niet wat moet ik doen?????????????

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:02

ik heb mijn pony ingereden op een touwhalster maar rij nu met een indian bosal(kingekruist, touw)
dit lijkt bij haar toch een stuk duidelijker te zijn dan het touwhalster en hier ook geen probleem met de release