Angst voor bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nardxash

Angst voor bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:36

Beste bokkers mijn lievelingspaardje gooit zijn hoofd steeds omhoog als ik zijn hoofdstel wil in doen nou denk ik dat hij een angst voor het bit heeft zou dit kunnen Gr. Ashley

nardxash

Re: Angst voor bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:49

Niemand

xxmariskaXX1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:51

heb je wel is poging gedaan tot bitloos ?
die vanmij deed dat ook en toen ben ik bitloos gaan rijden en het gaat super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:51

misschien zijn gebit eens laten nakijken? misschien zit er iets niet lekker :)

het kan ook zijn dat hij gewoon slechte ervaringen heeft met het bit (ruw indoen bv) je kan hem als hij zijn bit in heeft goed belonen. misschien met iets lekkers, zo dat hij het bit als iets fijns gaat zien

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:56

LidyK97 schreef:
misschien zijn gebit eens laten nakijken? misschien zit er iets niet lekker :)

het kan ook zijn dat hij gewoon slechte ervaringen heeft met het bit (ruw indoen bv) je kan hem als hij zijn bit in heeft goed belonen. misschien met iets lekkers, zo dat hij het bit als iets fijns gaat zien

Zal ik eens overleggen met me instructrice

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:57

xxmariskaXX1 schreef:
heb je wel is poging gedaan tot bitloos ?
die vanmij deed dat ook en toen ben ik bitloos gaan rijden en het gaat super

Wil ook wel maar hij staat op een manege en dan kan ik niet zomaar bitloos van rijden

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:59

Is het een eigen paard of manege les paard ??

Zie al dat het een manege paardje is.

Dus het is niet jouw probleem.

Het paardje heeft door al die andere lesklantjes al heel veel truckjes geleerd om er onder uit te komen.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:37

Ariebren schreef:
Is het een eigen paard of manege les paard ??

Zie al dat het een manege paardje is.

Dus het is niet jouw probleem.

Het paardje heeft door al die andere lesklantjes al heel veel truckjes geleerd om er onder uit te komen.

Ja dat klopt helemaal maar kan ik er misschien iets aan doen

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:41

Meestal doen ze het dan met een snoepje, die kan je ook gewoon door 4-en breken, zijn ze niet zo groot :P Maar ik kan het mij wel voorstellen hoor, als manegepaard zijnde

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:43

Moeilijk om dat hier uit te leggen.

Kijk eens hoe andere mensen het bit in doen bij hun paard.

Truukje is, hand op het voorhoofd en het bit aan bieden.

Mond houden niet praten, gewoon doen.

Ook niet gaan belonen, daar snapt het paard toch niks van.

En eten met bit in ???

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:52

Ariebren schreef:

En eten met bit in ???

Als je een paard een voetje kan laten geven, kan je hem zijn mond niet open laten doen? Als je een paard kan leren zitten, kan je hem niet leren zijn mond open te houden? Dus jij beloont je paard nooit omdat hij het toch niet snapt? Sorry, maar zo vat ik het wel op ;)
En heel veel paarden snaaien wel een plukje gras langs de kant van de weg al ze even moeten kriebelen. Mijn paard wou ook zijn mond niet open doen, ja, even met je duim spelen, maar niet geheel vrijwillig, ik heb het hem ook gewoon aan kunnen leren ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:58

Zorg dat je rustig beweegt.
Ga naast hem gaan staan. 1 arm over zijn hoofd en met de ander het bit naar zijn mond brengen.
Je kan eventueel ook een snoepje op je hand leggen waarin je het bit vast hebt.

Het is een manegepaard dus echt veel kan je er niet aan doen. Dat is de verantwoordelijkheid van de manege ;)

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 21:43

Bedankt voor de reacties

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 21:44

XNavrant schreef:
Ariebren schreef:

En eten met bit in ???

Als je een paard een voetje kan laten geven, kan je hem zijn mond niet open laten doen? Als je een paard kan leren zitten, kan je hem niet leren zijn mond open te houden? Dus jij beloont je paard nooit omdat hij het toch niet snapt? Sorry, maar zo vat ik het wel op ;)
En heel veel paarden snaaien wel een plukje gras langs de kant van de weg al ze even moeten kriebelen. Mijn paard wou ook zijn mond niet open doen, ja, even met je duim spelen, maar niet geheel vrijwillig, ik heb het hem ook gewoon aan kunnen leren ;)
ik beloon mijn paard wel altijd alleen vind ik het lastig om het bit in zijn mond te doen omdat hij steeds zijn hoofd omhoog gaat

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 21:44

XNavrant schreef:
Meestal doen ze het dan met een snoepje, die kan je ook gewoon door 4-en breken, zijn ze niet zo groot :P Maar ik kan het mij wel voorstellen hoor, als manegepaard zijnde

Goed idee zal ik eens proberen kan dat misschien ook met hooi

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 21:45

Ariebren schreef:

En eten met bit in ???

Zal ik doen bedankt

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 18:41

Nog iemand tips

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:30

Ariebren schreef:

En eten met bit in ???

Een paard kan heus wel wat eten met een bit in. Het is natuurlijk niet zo comfortabel als zonder bit. Je moet alleen opletten met gras en hooi omdat dat rond het bit kan draaien en vast zitten. Koekjes kunnen ze zo bijten aangezien het bit ligt waar geen tanden zijn. (Mits het een niet te dik bit is, maar zo dikke bitten dat paarden niet meer kunnen eten zijn ook uitzonderlijk)
Of de manege het wil is een andere zaak.
@TS: Sowieso wel belonen, hoe zou je anders iets kunnen aanleren? Het foute gedrag afstraffen maar het goede niet belonen? Dat gaat niet werken he. Je bereikt meer met belonen dan met straffen (of goed gedrag negeren).
Stel jou wiskunde oefeningen lukken niet. Uiteindelijk lukt eentje en je zegt trots tegen je leerkracht dat het gelukt is. Hoe voel je je dan als ze er niets op zegt, of je zegt de volgende te maken? En hoe voel je je als ze zegt dat je dat goed hebt gedaan? Bij welke antwoorden denk je dat je meer moeite gaat doen om de rest te maken?
Meer gericht op het hoofdstel. Ga tijdens het borstelen geregeld met je hand over zijn voorhoofd en neus. Zo went hij er al wat aan dat je straks het hoofdstel aandoet. Leg eerst de teugels over de hals, zo weet het paard wat er gaat gebeuren. Met je rechterhand neem je het hoofdstel vast en je linker het bit. Je linker rust daarbij op het midden van het hoofd. Ga niet schuren met het bit tegen de tanden als hij het niet in wil. Leg het gewoon tegen hem aan, opent hij zijn mond niet dan ga je met je duim van je linkerhand achter zijn tanden duwen, dus de plaats waar het bit komt. Bij de meeste paarden is er gewoon aankomen al voldoende om de mond te openen. Werk vooral rustig. Als het paard met zijn hoofd gooit, dan is het zo. Het is een manegepaard, je kan van hen niet verwachten dat ze nog met plezier werken. Neem gewoon telkens het hoofd terug omlaag en probeer opnieuw. En moest het toch te lang duren dan kan je nog iemand vragen die je wil helpen.
Maar zorg vooral dat je zelf altijd rustig blijft, ook al is het maar 5 min voor de les. Met je op te jagen helpt het zeker niet.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:33

Eten kan prima met bit dacht je dat het niet kan schei uit zet je paard maar eens met een bit in een vers weiland ooh wat zal hij vreten.

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:37

Misschien de tandarts is laten komen?

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:48

Bedankt allemaal tandarts is denk niet nodig maar zit er wel aan te denken

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:49

Leen_ schreef:
Ariebren schreef:

En eten met bit in ???
bedankt voor je goede uitleg

Een paard kan heus wel wat eten met een bit in. Het is natuurlijk niet zo comfortabel als zonder bit. Je moet alleen opletten met gras en hooi omdat dat rond het bit kan draaien en vast zitten. Koekjes kunnen ze zo bijten aangezien het bit ligt waar geen tanden zijn. (Mits het een niet te dik bit is, maar zo dikke bitten dat paarden niet meer kunnen eten zijn ook uitzonderlijk)
Of de manege het wil is een andere zaak.
@TS: Sowieso wel belonen, hoe zou je anders iets kunnen aanleren? Het foute gedrag afstraffen maar het goede niet belonen? Dat gaat niet werken he. Je bereikt meer met belonen dan met straffen (of goed gedrag negeren).
Stel jou wiskunde oefeningen lukken niet. Uiteindelijk lukt eentje en je zegt trots tegen je leerkracht dat het gelukt is. Hoe voel je je dan als ze er niets op zegt, of je zegt de volgende te maken? En hoe voel je je als ze zegt dat je dat goed hebt gedaan? Bij welke antwoorden denk je dat je meer moeite gaat doen om de rest te maken?
Meer gericht op het hoofdstel. Ga tijdens het borstelen geregeld met je hand over zijn voorhoofd en neus. Zo went hij er al wat aan dat je straks het hoofdstel aandoet. Leg eerst de teugels over de hals, zo weet het paard wat er gaat gebeuren. Met je rechterhand neem je het hoofdstel vast en je linker het bit. Je linker rust daarbij op het midden van het hoofd. Ga niet schuren met het bit tegen de tanden als hij het niet in wil. Leg het gewoon tegen hem aan, opent hij zijn mond niet dan ga je met je duim van je linkerhand achter zijn tanden duwen, dus de plaats waar het bit komt. Bij de meeste paarden is er gewoon aankomen al voldoende om de mond te openen. Werk vooral rustig. Als het paard met zijn hoofd gooit, dan is het zo. Het is een manegepaard, je kan van hen niet verwachten dat ze nog met plezier werken. Neem gewoon telkens het hoofd terug omlaag en probeer opnieuw. En moest het toch te lang duren dan kan je nog iemand vragen die je wil helpen.
Maar zorg vooral dat je zelf altijd rustig blijft, ook al is het maar 5 min voor de les. Met je op te jagen helpt het zeker niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:09

Met een manege paard zal je het probleem niet zo gauw krijgen dat er wat gebeurd als ze met bit in gaan eten.
Zo wie zo komen de meeste geeneens op een buiten rit.

Maar ben je lekker aan het buiten rijden en het eigen paard duikt ineens het gras in om te gaan eten, dan lig jij op de grond voor het paard.

Vandaar de opmerking, geen eten met bit in.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 21:23

Ariebren schreef:
Met een manege paard zal je het probleem niet zo gauw krijgen dat er wat gebeurd als ze met bit in gaan eten.
Zo wie zo komen de meeste geeneens op een buiten rit.

Maar ben je lekker aan het buiten rijden en het eigen paard duikt ineens het gras in om te gaan eten, dan lig jij op de grond voor het paard.

Vandaar de opmerking, geen eten met bit in.

Is goed bedankt voor de tip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:04

Bit een beetje warm maken tussen je tanden wilt vaak al veel helpen, voor de rest is het al gezegd maar ik wil je toch nog even op het hart drukken dat het bij manegepaarden 9 van de 10 keer een truucje is om onder het werk uit te komen ;) Je hebt die uitzondering die kopschuw is omdat er niet fijn mee om is gegaan of omdat mensen het bit te ruw indoen maar ik zou er geen rekening mee houden