Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
veronique100 schreef:EskeGirl schreef:.
Ikzelf vind bitloos vrijer en fijner, en je hebt net zoveel 'macht' als met bit. Als een paard ervandoor gaat, gaat hij toch wel. Bit of niet.
dat ben ik niet helemaal met je eens, met bit kun je je paard vaak makkelijk kort draaien en dan kan hij er niet meer vandoor gaan
veronique100 schreef:dat ben ik niet helemaal met je eens, met bit kun je je paard vaak makkelijk kort draaien en dan kan hij er niet meer vandoor gaan
Dat kunnen ze mét bit ook heel goed hoor! Die van mij was zelfs fijner te remmen zonder dan met bit. Kort draaien zegt weinig, die van mij draait krapper dan menig ander met bit. veronique100 schreef:EskeGirl schreef:.
Als je paard echt gaat dan gaat ie hoor, je gaat mij niet wijsmaken dat je een paard van 500 kilo in pure paniek om kan trekken.
Citaat:dat ben ik niet helemaal met je eens, met bit kun je je paard vaak makkelijk kort draaien en dan kan hij er niet meer vandoor gaan
WendyBZ schreef:veronique100 schreef:dat ben ik niet helemaal met je eens, met bit kun je je paard vaak makkelijk kort draaien en dan kan hij er niet meer vandoor gaanDat kunnen ze mét bit ook heel goed hoor! Die van mij was zelfs fijner te remmen zonder dan met bit. Kort draaien zegt weinig, die van mij draait krapper dan menig ander met bit.
WendyBZ schreef:veronique100 schreef:dat ben ik niet helemaal met je eens, met bit kun je je paard vaak makkelijk kort draaien en dan kan hij er niet meer vandoor gaanDat kunnen ze mét bit ook heel goed hoor! Die van mij was zelfs fijner te remmen zonder dan met bit. Kort draaien zegt weinig, die van mij draait krapper dan menig ander met bit.

Citaat:dan kan jij dat niet, maar als mijn haflinger bang is of ergens van schrikt en weg galopeerd en trek vol naar rechts, dan moet je eens zien hoe snel dat ie een mini rondje loopt, omdat ik hem die kant op trek (en ja, ik spreek uit ervaring, hij is met in- en doorrijden vaak genoeg heel erg van iets geschrokken)
Angela schreef:Die mogelijkheid is er bij bitloos ook hoor(edit: reactie op korte wending maken)
Zelf rij ik met bit omdat ik daarmee voor mijn gevoel met kleinere hulpen mijn paard kan rijden, en ook gebruik kan maken van de mondhoekreflex. Dat is met bitloos niet mogelijk.
meerhofh schreef:Citaat:dat ben ik niet helemaal met je eens, met bit kun je je paard vaak makkelijk kort draaien en dan kan hij er niet meer vandoor gaan
Ik rijd zelf bitloos omdat mijn paard dan veel fijner en meer ontspannen loopt. Juist buiten heb ik met een bit minder te zeggen omdat ze zich dan sneller opkrult en gaat bokken. Bitloos doet ze dat helemaal niet.
.
Solleke_Noah schreef:Ik reed eerst met bit, een weidegenootje had een bitloos hoofdstel dus ben ik die eens gaan proberen. Dat ging goed, dus heb me een bitloos hoofdstel aangeschaft en wisselde beiden af. Toen ging mijn bithoofdstel kapot, dus ben ik maar bitloos blijven rijden, maakt mij niet uit
Mijn tweede paard is een ex-manegepaard en daarvoor heb ik bewust voor bitloos gekozen, beest heeft al genoeg bitten in zn' mond gehad in z'n manegeleven
judith370 schreef:Citaat:dan kan jij dat niet, maar als mijn haflinger bang is of ergens van schrikt en weg galopeerd en trek vol naar rechts, dan moet je eens zien hoe snel dat ie een mini rondje loopt, omdat ik hem die kant op trek (en ja, ik spreek uit ervaring, hij is met in- en doorrijden vaak genoeg heel erg van iets geschrokken)
Dan ben jij bij deze een heul sterk persoon, ik heb het namelijk niet over een schrikreactie met 3 huppeltjes
veronique100 schreef:Solleke_Noah schreef:Ik reed eerst met bit, een weidegenootje had een bitloos hoofdstel dus ben ik die eens gaan proberen. Dat ging goed, dus heb me een bitloos hoofdstel aangeschaft en wisselde beiden af. Toen ging mijn bithoofdstel kapot, dus ben ik maar bitloos blijven rijden, maakt mij niet uit
Mijn tweede paard is een ex-manegepaard en daarvoor heb ik bewust voor bitloos gekozen, beest heeft al genoeg bitten in zn' mond gehad in z'n manegeleven
maar als je weidegenootje geen bitloos hoofdstel had gekocht, was je misschien nooit overgstapt op bitloos?
Solleke_Noah schreef:maar als je weidegenootje geen bitloos hoofdstel had gekocht, was je misschien nooit overgstapt op bitloos?
veronique100 schreef:XxLMMxX schreef:Ik ben overgestapt van bit naar bitloos, mn paard loopt er fijner op, ze had toch wat snel last van haar mond
dus eigenlijk omdat ze snel last had van haar mond, want dat ze fijner ging lopen wist je van te voren toch nog niet?