Schuurplekken door deken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Togechick

Schuurplekken door deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:52

Mijn paardje heeft kale plekken op zijn borst door de deken die hij draagt. Ik denk dat die ontstaan als hij zijn hoofd buigt om te eten, want als hij zijn hoofd omhoog heeft terwijl ik de deken omdoe, past hij gewoon goed. Ik heb hem al losser gezet, maar dat helpt niet.
Ik heb even gezocht op dit onderwerp op het forum, en ik zie dat sommige bokkers een borstbeschermer gebruiken, maar dat die vaak ook niet lijkt te helpen (of alleen een paar dagen). Ik las ook iets over de Equine Chest Protector: is dat beter? Iemand ervaring mee?
En voor ik iets heb gekocht, zou het kunnen helpen als ik als tijdelijke oplossing een fleecedeken onder zijn gewone deken leg? Of maakt dat niet uit?

Loetie84

Re: Schuurplekken door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:54

Een deken er onder zorgt alleen maar voor minder ruimte, en mijn ervaring is dat je van een fleece eronder júíst schuurplekken krijgt...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:55

Die van mij heeft het ook iets (alleen als ie geschoren is) hij draagt een borstbeschermer, doet wel iets maar helemaal tegengaan niet. Verder heb ik er een tijdje antiklit op gespoten maar dat kost je een bus in de week :+ Dus nu hou ik het maar bij de borstbeschermer en smeer ik er s avonds altijd even babyolie op. Van mij mogen die stomme dekens wel weer af!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:56

Loetie84 schreef:
Een deken er onder zorgt alleen maar voor minder ruimte, en mijn ervaring is dat je van een fleece eronder júíst schuurplekken krijgt...

Dat is ook mijn ervaring met fleece. Ik heb een deken gehad met een fleece binnenkant, was mijn paard na een paar dagen helemaal kaal aan de voorkant. Deken paste gewoon goed.

Ik heb ook een deken met goede pasvorm (van Amigo), daarvan kreeg mijn paard ook kale plekken op de borst. Dat bleek te komen door het klittenband wat dan door het bewegen niet meer goed zat en vervolgens begon te schuren. Het klittenband heb ik er uit gesloopt en de kale plekken komen nu niet meer. Ik weet niet of dit bij jou het geval zou kunnen zijn?

Mogelijk dat de deken wel de juiste maat is voor je paard, maar dat de pasvorm gewoon niet goed is.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:57

als er al schuurplekken zitten dat duurt dat wel even voor het weggaat,dus lijkt het net alsof niets helpt maar dat is natuurlijk niet zo.
ik heb ook een borstbeschermer en ik smeer er dagelijks levertraanzalf op, helpt ook goed. maar sommige paarden zijn nou eenmaal gevoelig ervoor, helemaal voorkomen lukt denk niet!

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:58

Ooh dat zou kunnen van dat klittenband! Dan schuurt het juist erger als ik de deken losser zet, want dan plakt het klittenband niet meer natuurlijk..

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:59

tineke8889 schreef:
Ooh dat zou kunnen van dat klittenband! Dan schuurt het juist erger als ik de deken losser zet, want dan plakt het klittenband niet meer natuurlijk..

Mogelijk hetzelfde probleem dus :P Mijn ervaring is dat de deken ook prima zonder dat klittenband blijft zitten, de gespsluiting doet het prima. Op de alleronderste foto van mijn profiel staat die deken. Het was een overlappende klittenbandsluiting (en nu dus niet meer :P)

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:02

borstbeschermer werkt echt super!
en het is ook nog is lekker warm ook :D
bij ons hebben alle paarden er eentje.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 12:53

Roontje_ schreef:
borstbeschermer werkt echt super!
en het is ook nog is lekker warm ook :D
bij ons hebben alle paarden er eentje.

Is dat een "gewone" borstbeschermer of die equine chest protector?

petitparis

Re: Schuurplekken door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:59

ik ken alleen maar mensen met slechte ervaringen bij gebruik van een borstbeschermer...

schuurplekken vooraan op de borst kunnen idd komen doordat het deken iets te hoog op de borst of te strak komt te zitten bij het grazen of eten van de grond of omdat de klitteband lost. Op de schouder komen ze vnl door een "slechte" pasvorm en/of fleece-achtige binnenvoering waardoor de deken bij bewegen naar achteren glijdt en gaat knellen en schuren.
Ikzelf heb alleen horseware dekens met gladde binnenvoering in 3 maten en ze blijven een voor een goed liggen op hetzelfde paard. Zelfs na een partijtje rollen, bokken en rond sjeezen. Ik heb alleen op het einde van het dekenseizoen, wanneer de haren stillaan beginnen terug groeien sporen van wrijving, maar nimmer/nooit kale plekken...

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:00

Borstbeschermer werkte tijdelijk bij mijn paard. Alleen na een poosje (paar weken) krijgt ze daar weer andere schuurplekken van, dus dat wissel ik een beetje af.

Mijn paard heeft ook snel schuurplekken. Bij haar nieuwste deken helaas ook, daarbij duidelijk van het klittenband. Kan dat niet uit de deken slopen zonder die stuk te maken, dus heb er een glad stofje overheen genaaid..
Ik heb al verschillende goede merken gehad en ze krijg bij alle dekens schuurplekken (op verschillende plekke van versch. dekens).
Fleecedeken onder een deken doen zorgt bij de van mij voor meer schuurplekken.

Helaas kun je ze nu niet zomaar zonder deken zetten in de winter.. Volgend jaar ga ik denk ik alle dekens maar aan de wilgen hangen en dan maar wat minder intensief rijden met mijn beertje.

Je ziet het trouwens bij heel veel paarden en naar mijn mening doen veel eigenaren er luchtig over.
En bij sommige paarden zie je nooit schuurplekken terwijl hun dekens overduidelijk te strak of los zitten en van slechtere kwaliteit zijn.
Verhaal dat je bij een passende deken geen schuurplekken krijgt gaat denk ik lang niet altijd op.