Ik ben op dit idee gekomen omdat ik heel vaak goede verhalen hierover hoor. mijn merrie reageert 100x beter op het halster dan op het bit. elke keer wanneer ze het bit in krijgt, doet ze alsof ze het bit heel vervelend vind (mond wijd open etc) ze is al wel naar de tandarts geweest, dus dit zit allemaal goed! heb verschillende bitten een tijdje geprobeerd. ik denk gewoon dat ik mijn paardje een plezier doe met een bitloos hoofdstel, en dat doe ik natuurlijk graag.
Nu wil ik graag weten,
Welke bitloos hoofdstel hebben jullie en waarom hebben jullie voor deze gekozen? Hoe bevalt het jullie en hoe was de overstap?
Op welke manier reageert de merrie beter op het halster als op het bit? Rij je haar al, of ga je beleren? Aan de hand is een bit namelijk wel heel anders als onder het zadel. Neemt niet weg dat bitloos een fijne manier is, maar om je advies te geven over welk soort is het wel handig om te weten wat je nu met haar aan het halster doet, en hoe ze daarop reageert, en wat je met haar met een bit doet, en hoe ze daarop reageert.
Wanneer ik haar met bit rijd, reageert ze niet op het bit, of eigenlijk maar heel lichtjes. Vooral met halthouden is het een groot verschil met bitloos. Ook met van draf naar stap reageert ze veel beter met het halster. Ook aan de hand gaat het met halster veel beter. Ze reageert veel beter op druk op de neus, dan op het bit..
Ik zou zeggen kijk is rond naar een goede sidepull. Neem aan dat je engels rijdt? Dan zou ik er voor een met een leren neusriem gaan, die is nog wat vriendelijker
omdat ze goed op halster reageerd zou ik voor een sidepull gaan. dat lijkt het meeste op een halster. ik vind het een erg fijn hoofdstel, bij kaak/kin gekruist heb ik de ervaring dat als je aan de teugels trekt de touwen strak blijven, als je snapt wat ik bedoel
Bij een gekruist hoofdstel is het ook niet logidch vind ik zelf. Als je met je linkerteugel stuurt komt het bij het paard juist aan de rechterkant aan. Maar nog vervelender lijkt me het remmen; als je een hele of halve ophouding maakt "knijp" je als het ware de neus "fijn".
Nee niet als een hackemore, die heeft een hefboomwerking en een kruislings hoofdstel niet. Je kunt het meer met een aansnoerneusriem vergelijken denk ik.
Maar ook bij de kingekruiste wordt de neusriem toch kleiner?
minajtje
Geplaatst: 18-01-13 19:01
Akhal_Teke schreef:
Maar ook bij de kingekruiste wordt de neusriem toch kleiner?
bij kingekruist trek je de twee touwtjes onde de kin aan waardoor de neusriem kleiner wordt, zodat hij druk op de neus voelt. en bij kaakgekruist voelt het paard vooral druk op de wangen.