[WN] Hoofdstel maat quarter op niet-quarterpaard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hoofdstel maat quarter op niet-quarterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 19:08

Hier maar eens vragen, ik kan toch nauwelijks de enige zijn :)

Op mijn niet-quarter heb ik een hoofdstel maat cob. Hij zit normaal gesproken tussen maat cob en full in, vooral met frontriemen aangezien hij nogal brede harses heeft. Nu met dit hoofdstel is duidelijk dat er iets niet klopt :Y) En dan bedoel ik even niet dat er een Engels bit aan zit, hij loopt nou eenmaal prettig op dit bitje :Y)

Aanschouw:
Afbeelding

Meest logische stap lijkt mij om de bakstukken in te korten. De gespen zitten vast met schroeven. Iemand ervaring mee en ook bereid om die ervaring te delen? Ik beschik over knutseltalent en een gatentang. Ben ook erg benieuwd waar jullie de gespen het beste zouden vinden uitkomen (dus op welke hoogte) zodat 't eindresultaat esthetisch een verbetering is ten opzichte van hoe het nu is.

DubbelFun

Re: Hoofdstel maat quarter op niet-quarterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:27

Idd de bakstrukken inkorten bij de gespen. Zo te zien mag daar wel 10 cm af :)
Dan komt de frontriem wat rechter te hangen en heb je hopelijk voldoende ruimte rond de oren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 19:34

Dan komt denk ik de gesp net schuin boven z'n oog, ja dat lijkt me een stuk beter. Frontriem zit idd ook belachelijk zo := En van de riempjes van de bakstukken naar beneden zeg maar (dus de riempjes die vanaf het kopstuk door de bakstukgespen gaan) steekt dan ook minder uit, aangezien er aan elke kant maar één passant zit.

Ik ben redelijk handig, heb een aantal hoofdstellen gemaakt maar die zijn niet van leer. Wish me luck. En bedankt voor het meedenken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:40

Voor je het stuk leer eraf knipt kun je best eerst even goed meten hoeveel er af kan en houd rekening met het stuk wat omgeslagen moet worden ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 19:48

Het lijkt mij het mooist als de gespen 3 gaatjes lager komen te zitten dus ik kan de bakstukken denk ik wel aan elkaar afmeten.

DubbelDun schreef:
houd rekening met het stuk wat omgeslagen moet worden ;)

O ja... dat is inderdaad wel zo handig :P

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:11

en hoe los je dat op met de dubbele stiksels ?
die gaan dan rafelen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:22

Men neme twee zadelmakersnaalden en men hechte af zoals je dat bij een niet-sierstiksel zou doen :)
Edit: stiksels lopen maar tot aan het schroefje onder de passant, en zo veel gaat er niet af.

Eerst die kaloteschroefjes eens los zien te krijgen :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:34

Schroefje bovendeel vast zien te pakken met een tangetje of soms kun je net een schroevedraaier er onder krijgen en omhoog houden zodat hij 'klem' zit.
Soms helpt het als je het schroefje eerst vaster draaien en dan pas losser.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 09:40

Ik heb van alles geprobeerd, zelfs bakstukken vannacht in de olie gehad in de hoop dat de olie ook in de schroefjes komt. Ben ze nu aan het doorzagen :x

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:44

Die zaten echt goed vast dus ;(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 10:05

En zo te zien niet voor het eerst, zitten beste krassen in het leer rondom die schroeven. Dit hoofdstel heb ik van iemand overgenomen en de vorige eigenaar heeft er zo te zien ook al ruzie mee gehad :D

Dezelfde schroeven zouden er sowieso niet meer in zijn gekomen dus of ze er nou wel of niet ongeschonden uit komen maakt ook niet uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:07

Doorzagen is idd behoorlijk definitief :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 10:11

Och, heb de teugels ook al door moeten "zagen" :x Of eigenlijk stiksels loshalen, zaten aan elkaar vast en waren ingekort :x Gelukkig is paard niet zo groot en heeft 'ie een kort halsje, eigenlijk heb ik nu gewone split reins maar dan op IJslandermaat :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:22

ik heb ooit eens bij een hoofdstel een gaatje gemaakt, zodat het stukje die rond het bit zat hoger kwam.
(dus 5 cm boven je schroefje een nieuw schroefgat maken, en daar dan je bit in maken, zo kun je je bakstukken goed inkorten, zonder dat je eraan snijdt, en hem dan ook nog voor grotere paarden gebruiken (ik wilde er een hack aanhangen, maar ook nog kunnen gebruiken mét bit)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:32

Ik heb ondertussen al zoveel hoofdstellen moeten aanpassen met die kleine ponykoppies hier := Je wordt er vanzelf creatief in.
Vaak is het het makkelijkste het onderaan waar het bit aankomt in te korten, maar soms kan dat niet. En dan zul je idd stiksels en gespen los moeten halen.
Wat DD al zegt, eerst loshalen dan meten en nameten en dan pas inkorten, anders loop je het risico dat het daarna niet meer past :+

Als het kan en er niet teveel afmoet, maak ik ook wel eens een extra gaatje onderaan het bakstuk. Maar daar kan je meestal maar heel weinig mee inkorten. En volgens mij heeft het hoofdstel van jou TS ook een verbreeding bij het bit of niet?? Dan kan je niet teveel naar boven daar, anders zie je de achterkant achter het bakstuk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 08:56

Dank jullie wel voor de tips, het hoofdstel is inmiddels "gesloopt". Er is ongeveer 6 centimeter af, aan de bovenkant van de bakstukken. Aan de onderkant gaat inderdaad lastig worden omdat daar minder ruimte is. Voor grotere paarden heb ik geen hoofdstellen nodig, ik heb maar één paard en rijd niet of nauwelijks meer op driegangers. Die enkele keer dat ik dat wel doe hebben ze eigenlijk altijd een eigen hoofdstel.

Ik heb het niet té kort gemaakt, in totaal 3 gespgaatjes (afgemeten aan het riempje bij het kopstuk) Dat komt er op neer dat de schroefgaatjes die eerst aan de voorkant zaten nu aan de achterkant komen. Dan zouden de gespen 3 gaatjes lager komen, dus op het tweede gaatje van onder. En het leek me dat het hoofdstel er ook minder uit balans uit zou zien als ik er zo min mogelijk (maar natuurlijk wel genoeg) af zou halen. Het ene bakstuk is al af maar heb het nog niet op paard gepast.

Rina de bakstukken zijn onderaan inderdaad ietsjes verbreed, een stukje boven het bit :) De rest kun je in de winter niet goed zien, in de zomer is hij bakkebaardloos dus ik ben benieuwd hoe het dan toont :)