[WN] Voor de 4de keer waarschijnlijk nieuw zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Melanietje_

Voor de 4de keer waarschijnlijk nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:59

Hoi,

Ik heb een paint ruin van 8 jaar, heb hem in mei 3 jaar en ben nu bezig met mijn 3de of zelfs 4e zadel. Nu is hij sinds kort heel kort/langzaam gaan lopen en heel chagarijnig onder het rijden. Nu is bij hem dat meestal een teken van een zere rug, hij heeft een heel gevoelige rug en laadt dat ook snel blijken als er iets mis is. Ik heb gisteren zijn rug gecheckt en nu is hij op 1 plek heel gevoelig. Dit is voor mij een teken dat zijn zadel niet meer past.

Nu is mijn vraag naar wie kan ik het beste naar toe voor een 'nieuw' zadel , ik heb meerdere verhalen gehoort over arthur en evelien van eurohorse. Maar weet echt niet naar wie ik het beste naartoe kan gaan. Hij heeft een moeilijke rug en ik zou graag mijn zadel willen inruilen ook in verband met dat ik niet veel extra geld heb om een duur nieuw zadel te kopen (werkende student).

graag hoor ik van jullie wat ik het beste kan doen.
(ik weet heel goed, dat je bij een jong paard rekening moet houden dat hij uit zijn zadel kan groeien, maar ik vind toch dat dit voor een paard dat in principe uitgegroeit is wel veel om elk jaar een nieuw zadel aan te schaffen)

groetjes Melanie

DubbelFun

Re: Voor de 4de keer waarschijnlijk nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:34

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 19:08

ik ga binnenkort een sportmasseur hem na laten kijken

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:15

Laat paard en zadel controleren door een onafhankelijke zadelpasser. Die geeft je advies en uitleg, zonder een ander zadel te willen verkopen.
Om in 3 jaar tijd 3 of 4 zadels te moeten gebruiken is wel erg veel, en lastig. Natuurlijk groeit een paard, leeftijd en training, maar dit is extreem. Ik heb je paard niet gezien, ook niet op foto, dus kan niet optimaal een advies geven.

Succes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:19

@Marjolijnvdh : zo extreem is dat niet hoor. Het gemiddelde nieuwe fabrieks-zadel past gemiddeld na 3-6 maanden niet meer.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:31

@ Dubbeldun: Wanneer een nieuw zadel na 3-6 mnd niet meer past is er toch iets misgegaan bij het aanmeten. Elk nieuw zadel of nieuw gevuld zadel dient na een aantal maanden bijgevuld te worden. Het is heel normaal dat de vulling inelkaar gaat zitten en er dus nieuwe vulling bij moet.

Wanneer je een jong paard hebt, is het normaal dat je paard nog wat groeit. Dan zou de zadelmaker moeten aangeven dat een zadel met verwisselbare boom handiger is voor zo'n paard.

Ik ben heel benieuwd hoe dit paard zo veranderd is ten opzichte van het eerste zadel. Zijn daar bewijzen van of afdrukken?

Succes.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:32

het gaat hier om westernzadels...

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:33

is ze ook al fisio of osteo of DA dan?

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 21:03

Toen ik mijn paard kocht, zat er weinig trainig in had bij een particulier gestaan die misschien 1x per maand een buitenritje deed. Daarna is hij bij mij gekomen en ik ben een fanatieke ruiter toen rustig opgepakt. Dus ik wist dat ik in het begin waarschijnlijk van zadel moest veranderen vanwege spieropbouw.

Misschien ook handig om te weten, tot nu toe heb ik elk jaar ook nieuwe dekens moeten kopen omdat hij eruit gegroeit was. Hij is van 185 naar 195 en nu 78".

ik zal foto's opzoeken van hoe die was toen ik hem net had en nu.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:05

Ik heb goede ervaringen met evelien, echt een aanrader voor goed advies succes ermee

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:28

Hier ook goede ervaringen met Evelien van Euro-Horse. Ook vreselijk zitten tobben met verschillende zadels. Nadat Evelien is geweest, echt goed zadel gekregen, wat goed past en nog steeds past.
Echt een aanrader Evelien.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 23:39

het zijn niet echt heel duidelijke foto's maar ik heb er geen waar hij netjes recht op staat. Maar ik kan je zeggen dat hij flink verandert is:
toen:
Afbeelding

nu: (afgelopen zomer)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 08:18

Kan je dat zo zien? Heb je geen foto waar ze beiden in de zelfde stand staan? Ik ben nl benieuwd wat de zadelpassers op bokt gaan zeggen...

Heb je zelf ook opgemeten hoe breed je paard is geworden bij de schoft?

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 10:18

Zoals ik al zeg ik heb er geen waar hij op beide dezelfde stand positie heeft. En ik heb hem niet opgemeten bij de schoft hoe breed die is geworden

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:03

ik zou eerst de rug eens nalaten kijken door de DA.
en KS uitsluiten...
en dat een fabriekszadel na 3-6 maanden niet meer past, vind ik nogal strak gezegd.er lopen genoeg paarden rond zonder problemen. ik zie ook "hand "gemaakte zadels al heel lang te koop staan, omdat ze niet meer passen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:53

@spicegirl + Marjolijnvdh : het is van nieuwe fabrieksmatig gemaakte westernzadels bekend dat er weinig bars geblocked worden. Een nieuw zadel zal dus niet op de bars rusten op de rug, maar op de leren laag waar het 'wol' aan vast zit. Dit kan een verkeerde indruk qua pasvorm geven.
Na een aantal maanden zal deze leren laag zich gaan vormen rond de bars (blocken) en dus kán een ander pasbeeld ontstaan. Overigens worden deze niet-pas-prolemen door een verkoper veelal afgedaan als zijnde 'hardere training' of 'gegroeid'.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:57

Melanietje, ik weet te weinig af van zadels om je te kunnen adviseren; gelukkig lopen er op bokt voldoende kenners rond. Ik wil alleen maar even zeggen dat ik je paard een beauty vind; prachtige kleur en glans. Zo vlammend rood is de mijne ook (-:

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:32

tuurlijk vormt een zadel zich,maar imo naar de rug van het paard, en niet b.v. tegengestelde richting.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:51

@spicegirl: een paardenrug is een bewegend iets, de boom van een zadel niet ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:55

equiflex wel..
maar dan vormt het nog gedeeltelijk naar de rug en of de beweging.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:03

Misschien is boomloos een optie? er zijn ook boomloze westernzadels. ik had hetzelfde probleem als jij, paarden blijven nooit helemaal het zelfde dus ook zadels moeten vaak aangepast worden. het is heel moeilijk om een perfect zittend zadel te vinden, volgens mij bestaan die niet. na een aantal maanden ging m'n paard vervelend lopen met het zadel, het zadel moest zovaak aangepast worden dat ik over ben gestapt naar boomloos. Ben er erg tevreden over en m'n paard loopt er veel beter onder!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:01

De rug en schoft zijn op het oog niet veel anders op de eerst dan op de tweede foto,

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:45

Een equiflex wordt in gebruik wijder, daar zijn al verschillende topics over geweest. Daardoor past die als je hem nieuw koopt goed, maar na een tijdje helemaal niet meer! Zijn net schoenen!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:12

>;) Een equiflex word wijder?!
Heb al bijna 10 jaar een equiflex, en die is echt niet wijder geworden.
Ik gebruik die soms voor meerdere paarden per dag, dus hij word goed gebruikt.
En dat is het enigste fabriekszadel dat ik heb :D
De bespiering van een paard kan door allerlei omstandigheden zo veranderen, dat een zadel opeens niet meer goed past.
En dat kan ook door bv. blokkades zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:33

Van foto's is het altijd moeilijk om te zeggen hoe en wat maar de ruglijn lijkt op beide, vrijwel, hetzelfde.
Waarschijnlijk hebben de zadels dus nooit gepast, zie reactie van Dubbeldun over de "blocked" bars. Bij nieuwe zadels die zonder kale boom worden gepast kan je geen enkele garantie geven over de pasvorm, bij een goed ingereden 2e hands zadel is er iets meer te zien. Dus als je zeker wil zijn van een passend zadel zal je iemand moeten vinden die met kale boom/ pas mal aan de slag gaat en/of een zadel op maat laten maken. Overigens kan dat laatste goedkoper dan je denkt. Evt. info per PB.
Voor een 8 jarige kan een zadel op maat gemaakt worden/ een goed passend zadel gevonden worden waar jullie vrijwel de rest van zijn leven mee kunnen doen.