problemen met longeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rozebloem

problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:31

Hallo allemaal ik heb sinds kort een probleempje met longeren, voorheen was mij paard altijd braaf en deed die gewoon wat ik hem vroeg, nu vliegt die me aan en elke keer komt die steeds verder naar me toe (ik had nog geluk dat ik de zweep had om hem afteweren) nu ben ik erg bang geworden en durf ook niet meer zo goed. met rijden probeert die ook steeds uit dingen uit en laats onder het wandelen ook al , het is een arabier miss dat daar mee te maken heeft?! voor de rest is die wel super lief vooral tijdens buitenritjes dan wil die er nog weleens vandoor gaan maar opzich gaat dat ook nog wel goed. alleen word wel steeds angstiger voor hem terwijl ik het niet wil opgeven want vind wel superleuk :) ik longeer gewoon aan de lijn met zweep die ik haast nooit gebruik behalve als die echt niet luisterd miss moet ik beginnen met grondwerk of bijzetten tijdens het longeren ik weet eigenlijk niet hoe dat percies in zen werk gaat ?????

FNews

Re: problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:32

Bijzetten en je zweep als aanwijsstok gebruiken zeg maar zodat ie niet dichter bij jou komt.

rozebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:35

en wat is bijzetten percies en hoe gaat dat in zen werk ?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:37

Dat is met een longeersingel en bijzetteugels. Maar is er niemand anders die je daarmee kan helpen? Ik zou er nl. niet aan beginnen zonder hulp als je het helemaal niet kent?

rozebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:41

okee bedankt zal het even om me heen vragen gr

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:42

die teugels maak je trouwens vast aan het bit. Waardoor je paard wat ronder gaat lopen en moeilijk dingen kan uit halen.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:30

Je kan ook longeren met een kaptoom, dit gebruiken mensen al jarenlang om hen te trainen, ze maken het lijf, lenden,... soepel. Je hebt ook meer controle over je paard, en dit is zowizo paardvriendelijker dan met een bit longeren, als je persé met een bit wil longeren, kan je een kaptoom kopen met bitstuk ( dit kan je eraf en erop plaatsen) Het werkt indirect op het minder gevoelige neusbeen in. Een kaptoom is ook beter om de mond te sparen, dus soepel en zacht te houden. En met de zweep kan je je paard van je weg halen, ikzelf doe dat ook met mijn hengst (fries)van (bijna) 4. Omdat hij al eens naar binnen durft komen, en zois te laten zien dat HIJ dé hengst is, en dat niemand er iets over te zeggen heeft. Dus hou ik het zweepje horizontaal voor mij zodat hij niet naar binnen komt. Oja, paarden merken snel wanneer je bang bent.Als je geen zweep gebruikt en Als hij naar je toe komt, maak je je HEEL groot, en doe je je armen wijd open, zodat hij merkt dat hij weg moet gaan.
Ik hoop dat dit een beetje zal helpen!

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:51

ik heb dit ook eens gehad bij mijn paard, hij wil lekker sloffen aan de longe, en ik zet hem aan het werk.
Hij komt naar mij en steigert recht voor mijn neus!
ik natuurlijk erg bang, en daarna besloten om even niet te longeren.
Ik ben dan begonnen met longeerles :) en dit heeft erg geholpen! bijzetteugels maakt geen verschil uit.

Als hij naar jou komt moet je erg streng reageren, dit kan niet!
Je groot maken, naar hem toe stappen ipv wegstappen en hem vooruit jagen, weg van jou

chiara95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:19

Ik denk dat je paard van je profiteerd! Kan het zijn dat hij 1x iets aan de longe heeft geprobeerd en dat je dan bang geworden bent, hem zijn zin hebt laten doen hebt, of hem gewoon op stal hebt gezet?

rozebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:29

ja inderdaad hij werd helemaal wild en ging er bijna vandoor met mij en is een arabier toen deed die helemaal zen staart omhoog en zo en ik rillen als een rietje en er was niemand meer aanwezig dus ben gelijk naar stal gegaan heb hem wel losgegooit in de kleine binnen rol bak zeg maar daar was die ook nog gek aan doen, net of die wou zeggen ik pik het niet meer dat ik rondjes moet rennen ofso want toen het begon zette ik wel een stap naar voren en met de zweep voor me en toen werd die helemaal gek ik ga het straks nog een keer rustig proberen en dan ook met zon kaptoom en singel dan heb ik miss ook meer controlen. hij is ook zo slim met alles en hij is me zeker vaak slim af maar hij is wel lief en doet ook wel alles voor me , alleen dat die mij steeds de baas wil wezen is erg vermoeiend en vervelend dat is trouwens ook weles het geval met rijden maar ik begin straks weer met lessen en dan gaan we al de goeie kant op (eerst die rot sneeuw weg zijn) met buitenritten gedraagt die zen eigen voorbeeldig !