Zomaar heel ander bit erin?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Zomaar heel ander bit erin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 19:51

De meningen zullen wel sterk uit een lopen, dus hou het netjes :P

Het is ook niet gezegd dat ik het volgende ga doen, ik wil alleen even meningen peilen voor ik beslis.
En waar kan dat "beter" dan op Bokt :+

Komt'ie:
Ik heb een Fries, 9 jaar, wordt gereden met dubbelgebroken trens. Dit gaat prima. Nu hou ik van apart en barok :D en heb mijn oog eigenlijk laten vallen op een mooi portugees hoofdstel en in combi met een bijpassend borsttuig. Dat gaat dan zeker gebruikt worden met mijn zwarte schapenvachtzadel (beugelloos rij-plezier) en wellicht ook met mijn Trekker pro endurance zadel waar ik zwaar ijzeren camargues aan heb hangen en waar ik ook mooie zilveren portugese beugels bij heb met idem beugelriemen. Nu zie ik bij die barokke hoofdstellen ook altijd speciale bitten, van die mooi versierde barokke dingen. maar dat zijn ongebroken trensen / stangbitten meestal met tongboog. Kun je nu dat soort bitten gewoon "zomaar" in je paard zijn mond hangen? Of is eht een veel strenger of juist minder streng bit? Ik rij veel op mijn zit, maar voor afremmen en soms wat eigenwijze kuren bijv niet willen wijken zal ik best wat met mijn teugels willen doen. Dus hoe "streng" of "hard" werkt zo'n stangbit nu eigenlijk? Wie kan kij helpen aan info?

En nogmaals: ik ga dit niet zomaar doen. Daarom vraag ik dus om info/ervaringen... :Y)

little_birdy

Re: Zomaar heel ander bit erin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:53

die bitten zijn veeeel strenger ;)
maar de ruiterhand maakt iets scherp of niet

dus als jij een hele zachte hand hebt kun je er best af en toe mee rijden

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:55

Hoewel ik niet weet wat een tongboog doet wissel ik hier de optoming ook wel eens om wanneer me dat toevallig uitkomt. Een paard dat normaal op een dubbelgebroken trensje loopt opeens met een bokkenbit of hackamore omdat ik zijn eigen hoofdstel weer eens vergeten ben.

Lijkt hem niets uit te maken, maar dat hang natuurlijk ook van je rijstijl af. Het werkt duidelijk scherper in, kunt er makkelijker een rem mee afdwingen bijvoorbeeld. Als je gewend bent om met contact te rijden zou ik het niet doen, als je met een losse teugel rijd zie ik het probleem niet. :)

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:07

Zou ik niet zomaar doen.
Meeste barokke bitten hebben vrij hoge smalle tongboog en meestal loopt die tongboog niet in een vloeiende vorm over in het gedeelte wat op de lagen ligt.
Wat je dan krijgt is een scherp drukpunt op de tong,waar de tongboog begint.Dit omdat de tongboog meestal te smal is(zeker voor een fries die vaak een wat dikkere,bredere tong hebben en dus niet in de boog valt).
Ook zal de hoge tongboog(die waarschijnlijk niet anatomisch gevormd zal zijn) het gehemelte irriteren als er niet genoeg ruimte is in de mond.
Het staat dan allemaal misschien heel mooi maar je paard word er waarschijnlijk niet blij van.

Wat uitleg over de tongboog.
Hoe hoger de boog des te meer druk op de lagen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:15

Zoek er eentje zonder tongboog, ongebroken bitje zelf is het probleem niet en bij zachte hand die hevelwerking ook niet zo snel.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:27

Ongebroken is inderdaad het probleem niet,tongboog kan wel,maar probeer een lage te vinden.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:30

Of je gaat op zoek naar iemand die die mooie scharen op een gewoon bit kan zetten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:08

Het ligt aan de lengte van de scharen en daarnaast aan de afstand van het mondstuk tot het oog waar je bakstuk aan zit hoe sterk de hefboomwerking is. Hoe groter de afstand tussen mondstuk en teugel/bakstuk hoe meer hefboom.

Dan de tongboog: doordat zo'n tongboogje meer ruimte laat voor de tong werkt het bit meer in op de lagen dan op de tong. Zeker als je nu met een dubbelgebroken bit rijdt zal dat heel anders aanvoelen voor je paard, aangezien een dubbelgebroken trens meer druk geeft op de tong dan op de lagen.

Vanuit mijn eigen ervaring kan ik zeggen: op een tongboogje (ik heb een dubbelgebroken bustrens met tongboog) reageert mijn paard super. En op hefboomwerking niet, hij accepteert die druk gewoon niet. Zowel met een hackamore als met een combinatiebit (kimblewick) kreeg ik het spectaculaire effect dat hij heul hard ging rennen. Later kwam ik erachter dat hij een trauma aan z'n schedel had, kennelijk ooit in het verleden een dreun tegen gehad. Hij heeft ook een deuk aan de ene kant van z'n hoofd. Z'n karakter en verleden buiten die deuk om kennende denk ik dat hij zonder die fysieke oorzaak aan z'n hoofd een hefboom ook niet geaccepteerd had. Daarnaast merkte ik dat hij met een ongebroken bit (met tongboog) niet meer kon slikken. Als ik hem een snoepje gaf terwijl hij dat bit in had viel dat snoepje even later uit z'n mond.
Maar ik ken jouw fries niet TS, dus kan best dat die het wel accepteert.

Vraag me alleen af waarom je het zou willen. Alleen om het plaatje? Dan kun je denk ik beter een mooi versierde trens gaan zoeken. Bij voorbeeld een westerntrens met een mondstuk dat vergelijkbaar is met wat je nu hebt. Daar heb je ook van die versierde show snaffles tussen zitten. Of als je dan persé een barok scharenbit wil: misschien een Fries roosjesbit? Zijn volgens mij eigenlijk bitten voor koetspaarden maar wel heel Fries :)) en ook met niet zulke lange scharen.
Ik vind eigenlijk persoonlijk dat je op zoek moet gaan naar het bit dat het beste bij je paard past, en dat het mooi meegenomen is als het mooi staat. Ik heb een hoofdstel met messing beslag, en een rvs bit. So be it... ga niet een bit erin hangen dat hij minder prettig vindt alleen omdat 't toevallig dezelfde kleur zou moeten wezen als de gespen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:28

Nou ja... Daarom vraag ik het ook :) Ik heb ook een menbit wat hij gewend is trouwens, dat is echt een fries roosjesbit dus met rechte stang. Geen tongboog. Reageert hij met lange teugels erg goed op.

Ja, het plaatje wordt er af mee, maar ik zit er niet op te wachten mijn paard pijn in zijn mond te bezorgen vanwege een ideaal plaatje. Daar is mijn paard mij veel te lief voor. Dus deze info is erg fijn!

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:30

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:31

Het is nog niet eens zozeer de lengt van de scharen alswel hoe strak je de kinketting doet en met hoeveel druk je rijdt.
Ik zou ook zeker gaan voor een bit dat fijn in de mond ligt ipv hoe mooi het staat.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:32

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:33

Stang zegt niks over wel of geen tongboogje. Stang = een bit met scharen en hefboomwerking.

Als hij het roosjesbit accepteert heb je al een indicatie wat hij van een bit met langere scharen + ongebroken mondstuk zou vinden. Het handigst zou natuurlijk zijn als je ergens zo'n bit kunt lenen (hoeft geen versierd barok bit te zijn maar een willekeurig bit met dezelfde hefboomwerking als wat je op het oog hebt) of eens rijden met je roosjesbit. Dan merk je het gauw genoeg.

Edit: kinketting is voor het voorkomen van doorklappen van de scharen en geeft druk aan de onderkant van de kaak, de lengte van de scharen en de afstand van mondstuk tot bakstukoog bepalen de mate van de hefboom.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:34

charysa

ik heb het over dit bit Hongaars bit Vladimir
Dit is toch gewoon een trens als je op de 2de foto klikt?

Koper

Zilfstar schreef:
JNY024 schreef:

Het gaat juist om deze trensen. Als je een foto verder klikt zie je dat deze een tongboog heeft :j

Dat Hongaarse bit heeft geen tongboog. 't Is alleen wel enkelgebroken.

LisaLuna

Jij zit just in de tegengestelde situatie dan ik zit hihi.
Ik heb dubbeltrens een 'africht bit' nu is mijn paard zo'n engel dus is dat bit veel te scherp voor haar , schijnt een erg rot bit te zijn die best snijd?
Nu heb ik enkelgebroken gekocht, heel fijn zacht bitje maar moet het materiaal weer zwaarder, is echt moeilijk allemaal die bitten joh := ..

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:36

@Koper
Dat zou voor TS dan toch een betere oplossing zijn dan een spaans / portugees bit.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:37

Koper schreef:
Stang zegt niks over wel of geen tongboogje. Stang = een bit met scharen en hefboomwerking.

Als hij het roosjesbit accepteert heb je al een indicatie wat hij van een bit met langere scharen + ongebroken mondstuk zou vinden. Het handigst zou natuurlijk zijn als je ergens zo'n bit kunt lenen (hoeft geen versierd barok bit te zijn maar een willekeurig bit met dezelfde hefboomwerking als wat je op het oog hebt) of eens rijden met je roosjesbit. Dan merk je het gauw genoeg.

Edit: kinketting is voor het voorkomen van doorklappen van de scharen en geeft druk aan de onderkant van de kaak, de lengte van de scharen en de afstand van mondstuk tot bakstukoog bepalen de mate van de hefboom.

De kinketting zorgt wel degelijk voor meer of minder druk op tong en lagen.
Druk onder de kin geeft namelijk automatisch meer druk in de mond.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:37

LisaLuna, enkelgebroken is toch veeeel scherper dan dubbelgebroken? Bij gelijke diktes?

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:38

Rianneuhh schreef:
LisaLuna, enkelgebroken is toch veeeel scherper dan dubbelgebroken? Bij gelijke diktes?

Nee toch? Dubbelgebroken is veel scherper is mij verteld?

Paard neemt het bit ook niet graag in, ze vind het duidelijk niet fijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:41

sabino schreef:
Koper schreef:

De kinketting zorgt wel degelijk voor meer of minder druk op tong en lagen.
Druk onder de kin geeft namelijk automatisch meer druk in de mond.

Natuurlijk, maar de kinketting heeft geen effect op de hefboomwerking achter de oren.

Een enkelgebroken bit is niet scherper of minder scherp dan een dubbelgebroken. Het verschil is dat de druk anders is. Een enkelgebroken bit geeft meer druk op de lagen, een dubbelgebroken meer op de tong. Het is afhankelijk van de voorkeur van je paard wat voor mondstuk beter is.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:43

LisaLuna schreef:
Rianneuhh schreef:

Nee toch? Dubbelgebroken is veel scherper is mij verteld?

Paard neemt het bit ook niet graag in, ze vind het duidelijk niet fijn.

Enkelgebroken is juist scherper, omdat als je de teugels aantrekt, het draaipunt van de twee helften scharniert, en dat prikt in het gehemelte van het paard en drukt de tong samen. Dubbelgebroken doet dat niet.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:44

Enkel gebroken scharniert in het gehemelte en veroorzaakt notenkraker effect,zal dus niet vriendelijk zijn.
Dubbelgebrokken zijn er maar weinig die mooi anatomisch gevormd zijn.
Wij werken veel met neue schule bitten,hebben daar veel resultaat mee.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:45

Wat is dat voor bit dan, sabino?