Schuurplekken onder het hoofstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dniekje

Schuurplekken onder het hoofstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 17:31

Wie heeft de gouden tip voor schuurplekken onder het hoofstel?
Hoofdstel past gewoon prima, zit absoluut niet te strak.
Heb een rondgenaaid hoofdstel, dus geen scherpe randjes o.i.d
Ze heeft het onder de bakstukken, en de neusriem aan beide kanten (bij de wang zeg maar, niet onder de kin. onder de kin heb ik al een bontje)
Ze zweet wel behoorlijk, dus ik denk dat het daar van komt.
Maar nu moet dit natuurlijk nog opgelost worden!

Geryon

Re: Schuurplekken onder het hoofstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:32

Hoofdstel goed invetten, zweet droogt uit. En de zweetplekken altijd goed weg halen! Verder weet ik het zo niet..

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:34

Ik heb overal bontjes eraan lijk wel gek ikke het ziet er niet uit maar't werkt wel.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 17:35

Waar heb je die bontjes gekocht? Want ik ken de gewone bontjes wel, die bredere voor onder de neusriem, en het kopstuk. maar om die nou aan het bakstuk te knopen!

QuintySnoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:36

Is het alleen bij het hoofdstel? het kan meschien ook aan het halster liggen

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 17:39

Nee alleen het hoofdstel, ze heeft niet vaak een halster op, alleen met vervoeren e.d. in de wei/stal staat ze altijd zonder.

Shimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:44

Ik weet niet of het een leren hoofdstel is zo niet zou ik er maar een aanschaffen, die plastic hoofdstellen schuren ontzettend en het enige wat daar tegen helpt is bontjes. Als het wel een leren hoofdstel is; goed en regelmatig invetten en schoonmaken, soepel en schoon leer schuurt namelijk niet/minder. Als dat niet werkt zou ik gaan kijken voor bontjes onder het hoofdstel.

BlackyDizzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:48

Mijn pony heeft hetzelfde, ik heb nu aan de bakstukken bontjes zitten, tot het weer over is..
Ik heb gewoon een neusbontje in stukken geknipt, je moet er wel om denken watvoor bontje, want sommige gaan helemaal rafelen als je ze doormidden knipt ;) Je hebt ook een set bontjes bij Divoza met 4 bontjes, 1 voor neusriem, 1 voor kopstuk en 2 voor bakstukken ;)

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:56

Dat heb ik wel eens bij een paardje gezien. Die bontjes vind ik ook te groot. Bij het betreffende paardje was het opgelost met rubberen kinkettingbeschermers om de bakstukken. Daar zie je bijna niets van!

Zulke dus;
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 038666/172

Sympathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:59

Hetzelfde gehad met een van onze paarden. Dit bleek door het schoonmaak-/poetsmiddel te komen.
Hier reageerde hij zo sterk op, dat zijn haar uitviel op de plekken waar het hoofdstel zat.
Nadat we het hoofdstel goed hadden schoongemaakt en opnieuw hadden gevet met een ander middel was het probleem opgelost.
Binnen de kortste keren waren de haren weer aangegroeid. :)

GiermanLB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:57

boefie schreef:
Dat heb ik wel eens bij een paardje gezien. Die bontjes vind ik ook te groot. Bij het betreffende paardje was het opgelost met rubberen kinkettingbeschermers om de bakstukken. Daar zie je bijna niets van!

Zulke dus;
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 038666/172

Rubber?? Dat gaat toch alleen maar meer schuren?

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:36

Klinkt misschien raar, maar na meerdere dingen proberen was dit hetgeen dat echt hielp.
En bij wedstrijden werd het niet eens opgemerkt, bontjes mogen dan niet.

En het is ook nog eens goedkoop, dus al gauw het proberen waard.

BlackyDizzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:09

boefie schreef:
Klinkt misschien raar, maar na meerdere dingen proberen was dit hetgeen dat echt hielp.
En bij wedstrijden werd het niet eens opgemerkt, bontjes mogen dan niet.

En het is ook nog eens goedkoop, dus al gauw het proberen waard.

Ik weet niet of het officieel mag, met bontjes, maar ik zie regelmatig mensen ermee rijden op springwedstrijden en daar wordt niks over gezegd..

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:02

over dat rubber: sporenbeschermers kan ook! Die zijn er trouwens ook nog met neopreen trouwens.
En je hebt ook bontjes dat niet van die rare ronde dingen zijn, maar die gewoon plat zijn aan de andere kant. Zal eens zoeken op EJ voor je, die dingen zijn een stuk minder lelijk.

edit; hier staat een heel aantal tussen!

http://www.ej.nl/category/10000095/Accessoiries

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:34

Is je hoofdstel wel goed verzorgd, dus goed schoon en glad, niet plakkerig of ruw?

Haren breken meestal toch af doordat er iets langs schuurt waardoor de haren steeds omgebogen worden en op een gegeven moment is de haar dan "op" en breekt af.

Een riempje dat over de haren heen glijdt en ze niet mee buigt omdat hij niet stroef is, zal de haren ontzien.

Het valt mij op dat de meeste mensen denken dat ze een goed verzorgd hoofdstel hebben, maar het vaak eigenlijk maar een goor plakding is :o

Door niet ècht goed schoonmaken en / of door het leer (al dan niet over de oude resten huidvet heen...) invetten, en leervet is vieze plakkerige rommel die je ver uit de buurt van je hoofdstel zou moeten houden :=

Goed schoonmaken en insmeren met een goede olie of dressing, en dan voelen de riempjes heerlijk soepel, glad en zacht aan en is schuren veel minder snel mogelijk :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:35

Tip: de leerverzorgings/schoonmaakdoekjes van de action! Heel goedkoop en het werkt super.

Keystud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:51

Juist niet invetten!
heel vaak is het middel waar je mee invet, op niet-natuurlijke basis, waar je paard juist op reageert:
tip: behandel het leer met bv zonnebloem olie, en behandel die kale plekjes van je paard met honing!
Suc6, Keystud