Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij kiezen voor bitloos als je hier de mogelijkheid to had?

Ja, want..
175 (66%)
Nee, want..
69 (26%)
Aboluut niet! Want...
18 (6%)

Totaal aantal stemmen: 262

Lotje199

Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 22:14

Hallo!

Nou, de titel lijkt me sprekend genoeg.
Zelf ben ik nu aan het kijken of ik ergens een kaakgekruist hoofdstel kan vinden.
Als ik deze kan krijgen dan kijken wat mijn instructrice hiervan vindt.

Brand los! :):)

Elanor

Re: Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:27

Je HEBT de mogelijkheid toch gewoon? Als je instructrice het niets vindt; goede reden voor een andere instructrice. ;)

Verder: ja, natuurlijk.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:29

Als er genoeg wedstrijden (lees: bijna elk weekend) in de regio waren waar ik bitloos kon starten, zou ik het zeker doen!
Maar aangezien dit niet het geval is, lekker verder met bit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:48

Ik rijd idd ook met bit voor wedstrijden. Mijn vorige pony kon na een operatie geen bit meer in die reed ik dus wel bitloos :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:54

Dat bepaal je toch echt helemaal zelf, hoor. ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 07:45

Idd het maakt toch helemaal niks uit wat je instructrice vind......
Lijk me toch dat je dat zelf bepaald.

Ik ben momenteel ook zoekende naar een goed bitloos hoofdstel maar daarvoor ga ik toch echt niemand om toestemming vragen :P

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:04

@ silence, de rambo micklem bridle... <3 Had ik die maar eerder gevonden, had me een hoop ellende bespaard. Kan als kingekruisd, bithoofdstel, sidepull en kaakgeskruisd. Kan je alles proberen. Bithoofdstel kan ook met clips dus wordt de druk over de neus + mond verdeeld. Bevalt mij super in elk geval.

@ ts, ik heb niet gestemd op je pol, die is een beetje zwart/wit. Je moet kijken wat fijn werkt voor jou en je paard. Die mogelijkheid heb je altijd. Probeer eens wat uit, kijk verder dan je neus lang is en gooi niet na 1x proberen de handdoek in de ring. Er zijn zoveel soorten bitloos, niet alles werkt even goed voor elk paard. Die van mij vind kaakgekruisd verschrikkelijk maar loopt heerlijk op kingekruisd. :+

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:28

Ik snap ook niet helemaal hoe je geen mogelijkheid kan hebben om bitloos te rijden? :+ bij wijze van spreken hang je er een (touw)halster aan en dan rijd je toch al bitloos imo?
Maar om verder antwoord te geven op de vraag... Ik wissel af tussen beide, maar op buitenritten rijd ik sowieso (bijna) altijd bitloos, gewoon omdat het ideaal is dat je je paard tussendoor ergens lekker kan laten grazen en als ze ergens van schrikt en bijv. 2 meter opzij springt, kan ik tenminste niet in d'r mond hangen als ik even m'n balans kwijt ben/in het ergste geval ernaast lig.... Daarnaast maakt met/zonder bit qua 'controle' niks uit (als ze zonder bit slechter zou luisteren is dat juist een reden voor mij om extra vaak bitloos te rijden en hieraan te werken), dus ik zie geen reden waarom niet.
Behalve dan dat ik vind dat ze zowel met bit als bitloos moet kennen/te rijden moet kunnen zijn, vandaar dat ik d'r ook aan een bitje heb laten wennen :) inderdaad met het oog op eventuele wedstrijden in de toekomst en sommige instructrices hebben liever dat je met bit rijdt... Hier heb ik ook geen moeite mee, ben niet tégen bitten oid.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:32

Eenmaal paard met bit ingereden zou ik zeker niet kiezen om om.te schakelen. Wel eens voor.de.grap geprobeerd, maar je loopt toch tegen wat probleempjes aan dan. Leuk voor in t bos, maar zeker niet geschikt voor wedstrijdruiters. Zeker ook.omdat je nergens kunt starten....
Daarnaast vind ik het ook echt niet per se vriendelijker voor het paard.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 08:37

Waarom ik de vraag van mogelijkheid stelde is omdat het niet mijn oaard is.
Het is mijn versorgpaard maar dan moet ik alles met de eigenaar natuurlijk overleggen ;)

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:40

ik doe het heel af en toe bij me verzorg pownn
maar dan is het ook gewoon een beetje door de bak stappen want vaak is ze heel erg stijf
en kan ik toch niet zo veel doen qua rijden

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:52

Nelleke daar heb ik voor gekeken maar vind hem zo lelijk :P

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:47

Ik zou het overwegen, mochten de wedstrijden in België er ook gewoon naar aangepast worden. Nu kan je hier bijna nergens bitloos starten..

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:57

Nee, want je mag bijna nergens bitloos starten.
Heb wel een bitloos hoofdstel waar ik af en toe mee rijden, gewoon voor de lol
Dan loopt ze net als met een gewoon bit in, netjes aan de teugel etc alleen het sturen moet allemaal net iets groter.
Het scheelt niet veel maar het idee van dressuur is dat het eruit ziet alsof je niets doet, ik heb zelf het idee dat ik dan toch meer bewegingen maak met mijn handen om hetzelfde effect te krijgen.
Dus ik kies gewoon voor een trensje en zo af en toe pak ik is voor de lol een bitloos hoofdstel erbij.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:59

Ik ben ook overgestapt op bitloos, heb die van fra, ideaal hij loopt beter hiermee dan met bit.
Ik ben geen wedstrijdruiter, gewoon een boshobbelaar.
Hij pakte het bit altijd slecht aan, en liep er niet fijn onder.
Paard blij en ik blij.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:02

Ja. Sterker nog, ik doe het al bijna twee jaar inmiddels en ik wil nooit meer terug naar bit!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:10

Ik reed mijn oude paardje soms met bit en soms zonder. En als ik geen zin had in opzadelen, hing ik een halstertouw om haar nek en klom er zo op. Paard vond alles prima en was braaf zat om eens een keer wat uit te proberen. Met mijn jonkie wil ik het uiteindelijk ook zo gaan doen. Maar die gaan we eerst maar eens inrijden, en dat doe ik met een bit. Mijn ervaring is toch dat je met bit de duidelijkste communicatie hebt met de minste ruis.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:15

Silence schreef:
Nelleke daar heb ik voor gekeken maar vind hem zo lelijk :P

Barefoot Contour Bridle? Lijkt mij echt een fijn hoofdstel! Zou hem graag willen hebben maar heb al een bitloos hoofdstel en hij is best duur.

Als ik recreatief rijd, rijd ik altijd bitloos. Lijkt me voor mijn pony veel fijner en dan kan ik hem ook laten grazen en eten. Hartstikke handig als je eens een hele dag ergens heen gaat!

Soms dressuurmatig ook bitloos, maar vind hem toch fijner met bit. Dus dan heb ik liever het bit in.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:26

Ik rij met een optoming die ik functioneel acht voor de omstandigheden en het paard. In de praktijk betekent dat bij mijn oude merrie buitenritten bitloos (touwhalster) en dressuur met bit (dubbel gebroken trensje), mijn jonge paard tot nu toe bitloos (sidepull), maar waarschijnlijk gaan we voor haar nu een geschikt bitje zoeken om wat precisie toe te voegen en bij het ruintje van mijn vriend altijd een bitje (Myler), die vertrouw ik niet helemaal met bitloos.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:00

Waarom wil je overstappen op bitloos ?

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 12:58

avensis schreef:
Waarom wil je overstappen op bitloos ?

Omdat het voor het paard fijner is lijkt mij.
En het lijkt me gewoon veel leuker!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:10

Ik kan me zelf niet voorstellen dat iemand er problemen mee zou kunnen hebben dat je als bijrijdster een paard bitloos rijdt. ;)
Overigens rij ik ook bitloos, heb mijn eigen paard ook bitloos ingereden. Die weet zelfs niet anders. :D
Ik pas me absoluut niet aan, aan de tendens die je nu bij vele (gelukkig niet alle) wedstrijden ziet. Wil ik ooit een endurance wedstrijd gaan doen, kunnen we gewoon bitloos gaan. :)

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 14:05

Twiggy2008 schreef:
Ik kan me zelf niet voorstellen dat iemand er problemen mee zou kunnen hebben dat je als bijrijdster een paard bitloos rijdt. ;)
Overigens rij ik ook bitloos, heb mijn eigen paard ook bitloos ingereden. Die weet zelfs niet anders. :D
Ik pas me absoluut niet aan, aan de tendens die je nu bij vele (gelukkig niet alle) wedstrijden ziet. Wil ik ooit een endurance wedstrijd gaan doen, kunnen we gewoon bitloos gaan. :)

Bijrijder bedoel je ;)
Eigenlijk rijd ze er zekf nooit op en ben ik de enigste die er zelf op rijd.
Daarmee heb ik geluk :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:11

Lotje199 schreef:
Twiggy2008 schreef:

Bijrijder bedoel je ;)
Eigenlijk rijd ze er zekf nooit op en ben ik de enigste die er zelf op rijd.
Daarmee heb ik geluk :)

Dat kan ik niet zien vanaf jouw post, he? ;)
Maar ga je nou bitloos rijden of niet? De zoektocht naar de juiste optoming kan wel lastig zijn, hoor. Ik heb er heel wat geld ingestoken, want destijds had je al die uitleenservices nog niet, dus heb er een hoop gekocht en maar doorverkocht. Succes! :)

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:02

Mij lijkt het super leuk maar heb geen mogelijkheid