stang en trens vraag

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ellabella

stang en trens vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 12:11

Hallo,

Zoals het onderwerp al zegt, wat is de werking van een dressuurstang met lage tongvrijheid?
Ik heb al veel gegoogeld maar kreeg niet een duidelijk antwoord.

Ook heb ik meerdere malen aan mensen gevraagd ook daar kreeg ik verschillende (soms wat tegenstrijdig was) antwoorden. wat vinden jullie de beste/vriendelijkste combinatie om mee te beginnen stang en trens?
( Voor een klein paard )
Ik stel deze vraag, omdat ik benieuwd ben naar jullie antwoorden en ervaringen.

Ik hoef geen antwoorden zoals vraag eerst je instructie etc, dat heb ik doorgesproken met haar. We gaan het gewoon bekijken hoe ze er op loopt, voor het zelfde geld blijf ik op de trens rijden. Maar ik vind dat meer informatie geen kwaad kan en dat je nooit genoeg informatie hebt, je kan altijd bijleren van elkaar. Vandaar dat ik dit vraag:). Bedankt alvast !!

lisette_D

Re: stang en trens vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:47

Hoi,

Naar mijn idee gaat het voornamelijk om de voorkeur van het paard.
Bij het gebruik van een stang en trens heeft het paard toch behoorlijk wat in zijn mond hangen, het is een kwestie van uitproberen wat je paard het fijnste heeft.
De werking is letterlijk, meer ruimte voor de tong. Heb je een paard met een laag gehemelte, dan moet je een niet te hoge tongboog nemen want dan gaat dat prikken. Een lage of "normale" tongboog moet je gewoon uitproberen! Het paard moet zijn mond normaal kunnen sluiten zonder dat er iets bekneld raakt.
Hoe dikker het bit, des te minder ruimte er over blijft...

GiermanLB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:54

Het is inderdaad een kwestie van proberen. Heeft het paard niet teveel ijzer in zijn mond, en hoe hij er op loopt. Het ene paard zal beter lopen met tongvrijheid, de ander juist niet

ellabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 12:27

Dat was ook mijn plan :)
En 18 mm daar mee beginnen of en 16 mm stang ?
En hoe kun je zien of je paard een laag gehemelte heeft ?
lisette_D schreef:
Hoi,

Naar mijn idee gaat het voornamelijk om de voorkeur van het paard.
Bij het gebruik van een stang en trens heeft het paard toch behoorlijk wat in zijn mond hangen, het is een kwestie van uitproberen wat je paard het fijnste heeft.
De werking is letterlijk, meer ruimte voor de tong. Heb je een paard met een laag gehemelte, dan moet je een niet te hoge tongboog nemen want dan gaat dat prikken. Een lage of "normale" tongboog moet je gewoon uitproberen! Het paard moet zijn mond normaal kunnen sluiten zonder dat er iets bekneld raakt.
Hoe dikker het bit, des te minder ruimte er over blijft...

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:44

Wat voor een dikte trens heb je er nu in liggen? Ik zou eerst een 16 mm proberen.
De eerste keren dat je hem bij je paard om hebt, zul je hem toch nog amper gebruiken, dus dan zal het makkelijker voor je paard zijn om aan de bitten te wennen.. Te dik is snel vervelender dan te dun!
Bij een te dun bit zullen ze heftiger reageren op een hulp (dus dit merk je snel genoeg), te dik levert behoorlijk veel ongemak op! Tong uit de mond gooien, tandenknarsen omdat ze geen kant op kunnen qua ruimte als je neusriem toch wel redelijk aan zit..
De bitten hangen boven elkaar in de mond van het paard, let daar wel goed op!
Als je een stang en trens bij je paard om hebt laat je de neusriem nog even los en dan wacht je even rustig tot je paard zijn of haar mond sluit en dan zie je snel genoeg of dit normaal kan.

En de eerste keren dat je rijdt is het misschien een idee om je stangteugel van het hoofdstel af te halen zodat je puur op je trens rijdt en je dan beter kan beoordelen hoe het in de mond ligt zonder dat je zelf wat met je handen doet.. Laat je de stangteugel eraan zitten en heb je deze vrij los hangen, dan zorgt deze ervoor dat het bit gaat klapperen in de mond. En dan zorgt weer voor een onduidelijk beeld, plus dat het niet erg comfortabel voor het paard is.

Ik persoonlijk laat de paarden de eerste tijd zonder een teugel aan de stang lopen, zodat ze kunnen wennen aan een tweede bit zonder dat je hem al daadwerkelijk gebruikt. Op het moment dat je er dan mee gaat rijden zal het een stuk makkelijker gaan en zul je beter merken welk bit het beste bij je paard past.
En als je een stang gaat proberen denk dan ook goed aan de lengte van de scharen!! Dit kan ook heel erg veel verschil maken!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:20

Haak hier even op in.
Heb ook een vraag mbt stang en trens bitten. Dikte en soort tongboog zijn we in principe al uit. Maar algemeen wordt voorgeschreven dat de stang 1/2 tot 1 cm kleiner moet zijn dan de onderlegtrens. Op de site van Anky lees ik dat zij juist adviseert om de stang een 1/2 tot hele maat groter te nemen. Dit zou vriendelijker zijn. Dus dat is dilemma 1.

Dilemma 2: onze merrie heeft altijd een 12,5 cm bit en dat past precies goed. Uitgaande van wat het merendeel doet, moeten we dan een onderlegtrens halen in maat 12,5 en stang 11,5 of trens 13 (13,5) en stang 12,5 (dus de stang in haar normale maat)?

En wie heeft er ervaring met de 'manier' van Anky, dus de stang juist iets groter?

Ik kan een setje van iemand overnemen, zowel stang en trens hebben 12,5. Dus beiden dezelfde maat. Wie heeft hier ervaring mee, cq wat is jullie visie daar over?

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:26

De trens op de juiste maat.. Daar zul je het meest mee rijden. Ik heb zelf altijd de stang een half maatje kleiner gehad! Deze ligt toch een stukje hoger in de mond zonder bewegende ringen/scharen.. Deze mag dus gewoon aansluiten aan de mond zonder te knellen!! Groter heb ik geen ervaring mee, maar lijkt mij niet prettig voor het paard aangezien het bit dan wel aardig wat "speling" heeft in de mond..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:51

Dank je.
Alleen hebben we dan het volgende probleem, een dressuurstang in maat 12 is moeilijk verkrijgbaar (?).

ellabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:18

Mijn trens is vrij dun hoe dik die is weet ik zo niet, (ligt op stal) want mijn paard heeft een klein mondje
Vandaar dat ik aan 16mm dacht.. Dunner zou te scherp worden??
Ik wou een stang aanschaffen van 16mm en is niet veel van te vinden, of heel duur.
Er is 1 maar daar staat zeer lage tongvrijeheid... Is dat dan juist wel vriendelijk?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:25

ellabella schreef:
Er is 1 maar daar staat zeer lage tongvrijeheid... Is dat dan juist wel vriendelijk?

Deze stang werkt dan meer in op de tong.
Met een hoge tongboog, laat je de tong vrij en dat werkt meer in op de lagen.

Het is dus niet direct een kwestie wat is vriendelijker, maar het is meer wat je paard prettiger vindt. Sommigen houden niet van druk op de tong en sommigen niet van druk op de lagen. Zelf vind ik een normale tongboog het fijnste voor de paarden.

ellabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:43

setteke schreef:
ellabella schreef:

Deze stang werkt dan meer in op de tong.
Met een hoge tongboog, laat je de tong vrij en dat werkt meer in op de lagen.

Het is dus niet direct een kwestie wat is vriendelijker, maar het is meer wat je paard prettiger vindt. Sommigen houden niet van druk op de tong en sommigen niet van druk op de lagen. Zelf vind ik een normale tongboog het fijnste voor de paarden.

oke bedankt, en kom ik daar alleen achter om een tijdje te rijden met een hoge een een tijdje met laag? Of uhm tja hoe zeg ik dat ;p. Dat laag geschikt is voor paarden die... En hoog geschikt is voor paarden die.. Ooooow snapje me of niet haha kan het moeilijk uitleggen wat mijn vraag is

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:45

ellabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:55

Ja alleen dan in rvs.
Okee, probeer nog x ;p. Kom ik er alleen achter als ik een tijd mt een hoge rij en een tijdje met een lage? En dan wat beste bevat?

En mijn 2e vraag: Bijvoorbeeld. Mijn paard heeft moeite met aanleuning, soms weinig aanleuning en niet gelijkmatig.. Geen stille aanleuning. Raad je dan aan laag of hoog, of maakt niks uit?
Haha ik ga nooit een goede uitlegger worden;p

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:01

RVS in 16mm gaat moeilijk worden. Ik weet wel dat Harry's Horse er eentje heeft van 29,95.
Tada, gevonden; http://www.harryshorse.com/nl/catalogus ... .41201320/

Verder als je ze kan lenen zou ik je aanraden het eerst met beide mogelijkheden te proberen. Om ze allebei aan te schaffen is helemaal een duur grapje.
Mijn ervaring is dat paarden het fijnst gaan op een normale tongboog.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:10

Nog niet goed in de aanleuning zou ik helemaal niet aan s&t beginnen

De stang moet zeer nauw en goed aansluiten, trensbit altijd een 1/2 tot 1 cm groter

Ik heb zelf nu voor mijn paard een babystang (5 cm scharen) deze werkt het minst scherp in.
Het is een nep versie van de baby bemelmans (argentaan) dus de meest vriendelijke stang welke er is,
helaas is deze wel 20 mm, dus niet geschikt voor een klein bekkie.

Ik zou een goede paardentandarts even laten kijken en hem de vraag stellen hij kan je waarschijnlijk ook vertellen wat het beste past.

ellabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 00:21

@listiglistje ik heb met mijn instructrice besproken en ook al met met mijn paard op s&t
Gereden. En bevalt goed alleen heb ik vragen wat ik nog niet duidelijk heb. Heb het misschien wat
Overdreven neergezet over de aanleuning, maar onze aanleuning zal nooit super worden , thnx voor info over baby stang:)

monieke83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:16

Je zou kunnen kijken voor de harry's horse met kleine tongboog 12 mm dik en 7 cm schaar fijn bitje als je paard niet zoveel ruimte in de mond heeft en rvs.

Korte schaar werkt sneller in -> maar heeft minder hefboom werking
Lange schaar werkt langzamer in - > maar met meer hefboom werking

Veel succes.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:30

Wij hebben het set van de eigenaresse van de ruitersportzaak kunnen passen: een 13 cm HH onderlegtrens (dubbel gebroken) en een 11,5 HH stang met lage tongboog. Paste perfect, dus net zo'n setje besteld. Nu wachten op beter weer en dan uit proberen.