meestal laat je pony het wel merken als het zadel niet goed meer past, oren naar achter met het zadel op doen, met aandrijven, of zelfs bokken, sommige pony's zullen het niet snel laten merken. een drukplek herken je aan witte haren op de rug/schoft. soms komen er ook hele witte plekken.
Ligt het zadel nog stabiel? Komt het zadel op de schoft juist ver eraf? Hangen de beugelriemen recht naar beneden? Kan je je hand langs de voorkant van het zadel halen?
Aanvulling op Mizora: - Kan je door het tussenkanaal kijken? - Is het tussen kanaal recht, ligt het tussenkanaal in het midden van het paard - Is het diepste punt van het zadel het middelpunt? - Als je erop zit, kun je dan minimaal 3 vingers kwijt tussen de kamer en schoft? - Zijn de kussens goed gevuld?
Mijn advies: laat 1x per half jaar een zadelmaker je zadel controleren.
tennan
Geplaatst: 10-01-13 09:39
-steunen de kussens in de breedte op de hele rug of steken ze af ('vleugeltjes')
En als het zadel op maat gemaakt is op een paard van drie, en dat paard is nu zeven en er komen echte kale pleken achteraan en de ruiter heeft geen steun meer aan de kniewrongen, is dan een ander zadel nodig?
Dat lijkt me ook. Laat er eens een goede zadelmaker naar kijken, bij voorkeur een die zelf geen zadels verkoopt, dan heb je nog weleens kans dat ze je een nieuw zadel aansmeren terwijl dat niet nodig vind. Als je je zadel echt niet lekker vind zitten zou ik een andere kopen, vind niks zo vervelend als een rot zadel.
Ze heeft al veel verschillende beugellengtes geprobeerd alleen het is gewoon niet verjolpen daarmee. Ze zit met haar knie dus echt over de kniewrong en doorzitten lukt gewoon heel slecht, als ze haar pony nu terug moet rijden lukt dat gewoonweg niet omdat hij als je echt naar achter gaat zitten, veel te snel gaat lopen omdat hij daar ook de plekken heeft zitten. Ze heeft echt wel ervaring om te weten hoe ze heirmee om moet gaan, maar dit zadel is gewoon heel lastig. En ze is niet anders gaan rijden etc., geen rare dingen toegevoegd of bontjes, pads e.d. Ik denk zelf dat dit zadel haar te klein is.
Vandaag was de laatste dag dat ze heeft gereden en het lukte gewoon nirt goed, dus nu gaat ze morgen een afspraak maken met een zadelmaker en tot die tijd rijd ze niet.
Dat lijkt me handig, want als het paard daar ook plekken heeft zitten klinkt toch ernstig als niet passend voor het paard ook. Het paard is waarschijnlijk breder geworden in de loop der tijd.