Verschil inwerking correctiebit en ongebroken trens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Verschil inwerking correctiebit en ongebroken trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 12:17

Zoals de titel al zegt, wat is het verschil in inwerking tussen een correctiebit en een ongebroken (bus-)trens?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:19

een ongebroken trens is relatief zacht. een corectiebit heeft een stevige inwerking o.a. door de boog in het bit.

tennan

Re: Verschil inwerking correctiebit en ongebroken trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 12:20

Hoe komt het dan dat dat bit harder inwerkt? Omdat het bit dan meer op de lagen rust in plaats van op de tong?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:21

ja meer druk op de lagen en bij aannemen van de teugels werkt de boog in op het gehemelte.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:22

Anderzijds vinden sommige paarden de ruimte die een correctiebit biedt voor de tong wel weer fijn.
Uitproberen dus.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 12:25

Raar eigenlijk dan dat juist een correctiebit scherp inwerkt... Om te corrigeren zou ik persoonlijk geen pijnlijk bit nemen, maar een bit waardoor een paard weer vertrouwen in de hand kan krijgen. Vandaar mijn vraag ook :)

Moonfish, daar heb je opzich ook wel een punt. Ik ben niet op zoek naar een ander bit, ik vroeg me dit gewoon af.

Stel nou dat je veel druk hebt op een ongebroken trens. Dan lijkt het mij alsof je de tong platknijpt. Maar een correctiebit prikt in het gehemelte, een enkelgebroken trens prikt nog veel meer in het gehemelte, en een dubbelgebroken treks lijkt me zo wiebelen/klotsen in de mond.

Evelijn

Re: Verschil inwerking correctiebit en ongebroken trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:36

Dat ligt er ook aan wat je moet corrigeren ;) en per paard kom je op een ander bit uit.

Een ongebroken trens kan ook wat tong vrijheid hebben.