Grootte neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Grootte neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 21:03

Ik zoek naar een specifiek merk dat qua neusriem groot uitvalt en dan voornamelijk die voor de omtrek van de neus.
Mijn huidige neusriem is op z'n grootst 70 cm omtrek dit is te klein, de neusriem zit eigenlijk al te laag maar anders past hij niet dicht en hij zit nu naar mijn mening nog te strak. Nu was ik naar de ruitershop geweest neusriem mee maar verrek al die neusriemen zijn allemaal even lang scheelt misschien net 1 á 2 cm groter of kleiner maar dat is het ook. Heb ook een extra full neusriem vast gehad maar ook deze was nog geen 5 cm groter qua omtrek als de gewone full alleen het stuk wat over het hoofd gaat was onwijs lang en dat is dan weer veel te groot. Ik heb van bijna alle hoofdstellen die ze hadden gemeten maar allemaal hetzelfde dus.
De merken die al afvallen is Passier, Anky, Global en HV polo. Zullen vast nog wat andere merken bij gezetten hebben maar die weet ik nu niet meer.
Dus wie heeft een neusriem de erg ruim valt en dus minimaal 75 cm is op z'n grootst liefst nog wat ruimer zodat er wat speling is.
Lijkt me echt onwijs raar dat mijn paard een dikkere neus heeft dan menig trekpaard dus ik ben benieuwd of meer mensen zo'n probleem gehad hebben.

lemanthia

Re: Grootte neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:21

ik heb een hoofdstel liggen die een stuk te groot is. ik zal van de week die neusriem ff opmeten.
dit is een grote full

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:23

Mijn paard heeft een beetje een ramsneus. Op zich past een full hoofdstel, maar de neusriem is voor mij ook altijd een probleem. Ik heb nu een Kieffer hoofdstel (via ebay gekocht, alle labels er aan, uit Duitsland maar voor 80 euries), met een aansnoerneusriem. Die zit op het wijdste gaatje en past dan netjes, dan zit hij ook niet te strak. Wellicht als het hoofdstel wat meer uitgedragen is, dan heb ik een gaatje speling.
Ik zal proberen er aan te denken morgen mijn neusriem op te meten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 10:23

Bedankt alvast :D
Ik ben benieuwd.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:14

Kun je niet het kinbandje laten verlengen of een extra lange laten maken door de zadelmaker of schoenmaker? Of word dat dan een erg raar gezicht?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:19

Zijn die extra full ook te klein qua omtrek? Anders kan je die riem voor over het hoofd wat gaatjes bijprikken, doe ik ook altijd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:21

Kieffer valt heel groot is mijn ervaring.
Passier past hier net dicht maar bij kieffer heb je dan nog 3 km over.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 12:41

Princesj schreef:
Kun je niet het kinbandje laten verlengen of een extra lange laten maken door de zadelmaker of schoenmaker? Of word dat dan een erg raar gezicht?

Daar heb ik ook aan zitten denken maar ik heb nu een secu-leren hoofdstel dus dan moet ik sowieso een andere neusriem dus wil eerst even kijken of die ook gewoon bestaan zeg maar.

Luz_ElenaE schreef:
Zijn die extra full ook te klein qua omtrek? Anders kan je die riem voor over het hoofd wat gaatjes bijprikken, doe ik ook altijd.

Die ik gemeten hebben waren helaas nog geen 5 cm groter in omtrek met die ik nu heb en meer had de winkel er niet en om het nu via een webshop te bestellen vindt ik ook zonde als ik nog niets mee opschiet.

moonfish13 schreef:
Kieffer valt heel groot is mijn ervaring.
Passier past hier net dicht maar bij kieffer heb je dan nog 3 km over.

Ik heb momenteel een Kieffer. De Kieffer Jessica dat is secu leer met normale neusriem ik weet niet of de aansnoer van kieffer wel ruimer valt?
En ik weet niet of er verschil zit in een leren versie of de secu leren versie.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:43

ik gebruik altijd de Xfull van Passier, daar past een goed hoofd in hoor!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 12:47

LenaBaars schreef:
ik gebruik altijd de Xfull van Passier, daar past een goed hoofd in hoor!

Mag ik vragen wat die kost want er hingen een paar losse van Passier alleen Full maar ik sloeg bijna achterover van de prijs. Volgens mij hadden ze het prijskaartje van het hoofdstel aan de neusriem gehangen want de neusriem was meer als 200 euro. :wow:

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:54

ahh Koopje toch! :oo

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:28

Ik heb zelf een aansnoerneusriem verlengt door er een spoorriempje aan te doen. Dat werkte prima. Misschien kan een schoenmaker ofzo gewoon een extra riempje maken met gesp die je vastgespt aan je neusriem. Zo kan je hem zo 10cm langer maken (En als dat te veel is, of een korter riempje, of hem 1 gaatje hoger vastgespen).

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:38

lees ook even mee, heb een nieuw paard (pas 3) met een grooooot hoofd.
Had al wel een beetje gekeken naar hoofdstellen, bij mijn oude (full) past de neusriem net dicht. Frontriem is voor het mooie ook te strak, maar daar zet ik toch meest andere op

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:03

Mizora schreef:
Ik heb zelf een aansnoerneusriem verlengt door er een spoorriempje aan te doen. Dat werkte prima. Misschien kan een schoenmaker ofzo gewoon een extra riempje maken met gesp die je vastgespt aan je neusriem. Zo kan je hem zo 10cm langer maken (En als dat te veel is, of een korter riempje, of hem 1 gaatje hoger vastgespen).

Wordt het brede stuk van je aansnoer dan niet te kort?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:00

Moet je per geval bekijken. Vaak kan je nog wel een stukje. Maar er moet wel wat ruimte onder het oog blijven (dit is de selectiecriteria).

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:04

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 11:27

Mizora schreef:

Dat vindt ik wel een slim idee. Straks op stal even wat sporen riempjes opzoeken kijken of er wat mogelijk is heb geen aansnoer maar die zou ik als nog kunnen kopen.

LenaBaars schreef:
Passier heeft een losse neusriem de passier caveson special, met bituitsparing die erg betaalbaar is.
Erg mooi leer en in een oversized echt heel ruim. 45mm breed aan de voorkant.

http://www.calevo.com/cgi-bin/calevo/pr ... 70432.html

Die is inderdaad wel om te doen. Zal eens even gaan kijken of deze ook hebben bij winkels in de buurt zodat ik zeker weet dat het past.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:43

Het kan ook met een gewone neusriem. Bij mij pastte een spoorriempje er niet aan (brede neusriem) dus ik had hem met draad vastgezet op het juiste gaatje (gewoon door de gaatjes van de neusriem heen, was een stoffen spoorriempje). Maar hij moest alleen vast voor de sier, omdat ik niet zonder neusriem mocht rijden op de manege. Tegenwoordig rij ik alleen nog maar met lage neusriem (en een ander paard), dus dat probleem heb ik niet meer.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:55

Niet toevallig een ruiterzaak/zadelmakerij in de buurt die eventueel je neusriem kan 'vermaken' en het 'sluitingsriempje' kan verlengen ofzo.
Wat apart dat vele neusriemen gewoon te klein zijn ben dan wel benieuwd naar het grote hoofd, uhm neus ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:16

Mijn trekpaard heeft ook zo'n grote kop en hij past de XFull neusriem van Ooteman *deze* nét! Alleen bij z'n jukbeenderen te hoog, maar goed, heeft ie geen last van.
Als ik het nog goed weet, is de omtrek van zijn neus/hoofd daar 81cm. Dus die neusriem zou dan zeker jouw paardje moeten passen! Deze is het dus: http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... -zwart-wit
Is er ook in geheel zwart en in het bruin.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:54

Jaan81 schreef:
Mijn trekpaard heeft ook zo'n grote kop en hij past de XFull neusriem van Ooteman *deze* nét! Alleen bij z'n jukbeenderen te hoog, maar goed, heeft ie geen last van.
Als ik het nog goed weet, is de omtrek van zijn neus/hoofd daar 81cm. Dus die neusriem zou dan zeker jouw paardje moeten passen! Deze is het dus: http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... -zwart-wit
Is er ook in geheel zwart en in het bruin.

Vind dit echt niet passen, is zonde. Is ook denk niet veel leuks te koop in die maat :(

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:59

Je kunt bij een zadelmaker een neusriem op maat laten maken.
Ik heb ook nog een heel mooi hoofdstel met een grote neusriem liggen, meet hem morgen wel even op.
(is wel zwart met koperkleurige gespen)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:52

Misschien maatje shire od?
De shire die ik rijd heeft een ontzettend groot hoofd (volgensmij is die 75 cm er niks bij is) maar dan zal het over het hoofd wel weer te lang zijn, maar dat kan toch afgesneden worden...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 19:50

Bedankt iedereen. Heb eerlijk gezegd nog niets ondernomen heb de neusriem ook niet meer gebruikt. Hoop dat van het weekend alles weer een beetje rustiger wordt en dan kan ik op me gemak eens kijken of dat met een sporenriempje een beetje fatsoenlijk zit en niet schuurt of stoort.

Voor degene die benieuwd zijn naar de "dik"neus hier een foto:
Afbeelding

Is overigens wel een jaar geleden toen ging het nog wel zat de neusriem naar mijn idee eigenlijk iets te laag maar hier zat hij dus al op het laatste gaatje dacht gaat wel maar niet dus. Sperriem maar niet opletten die zit niet echt prettig.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:55

ik dacht dat de neusriemen van divoza groot waren van de lak hoofdstellen.
en zijn nog niet duur ook die zul je dan ook wel in het niet lak hebben