Welk bit kan ik het beste gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne97

Welk bit kan ik het beste gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 14:10

hallo bokkers,

ik denk dat ik hier het beste mijn vraag kan vragen :o
ik heb een haflinger die niet doet wat ik zeg en gewoon zijn eigen gang gaat
nou denk ik dat het door mijn bit komt.
maar welk bit kan ik het beste gebruiken zodat hij goed naar mij luisterd?
ik gebruik nu tijdelijk mijn menbit (weet niet of dit kan maar daar luisterd ze naar)
is er ook zoon zoorgeluik bit om mee te rijden?

alvast bedankt!

_Ekenna

Re: Welk bit kan ik het beste gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:11

Waarom probeer je niet eens een totaal ander bit? Een dubbel gebroken watertrens bijvoorbeeld?
Misschien reageert ie daar wel veel beter op dan zo'n scherp bit!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:12

Dat Moet je niet oplossen door e een zwaarder bit in te hangen :(
Begin met grondwerk of zo, om te zorgen dat ji de leider wordt

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:12

Als je een scherp bit gebruikt (bijvoorbeeld een men bit), wordt hij alleen maar sterker en sterker in zijn mond.. Dus dat heeft niet veel zin..

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 14:13

ik heb een ongebroken bit en een enkelgebroken bit maar daar reageert ze niet echt op.
grondwerk hoef ik niet mer haar te proberen als ze niet naar me luisterd,

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:15

Juist wel. Daar verbete je dat juist mee. En denk je dat en zwaarder bit inhangen zorgt dat hij naar e gaat luisteren dan?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:16

Een bit gaat je niet helpen om je paard te laten luisteren.

Een goede instructeur kan je hier beter bij helpen. Die kan vanaf de grond zien wat er fout gaat en je de juiste handvatten geven om verder te gaan.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:17

liekec schreef:
Juist wel. Daar verbete je dat juist mee. En denk je dat en zwaarder bit inhangen zorgt dat hij naar e gaat luisteren dan?

En waarom denk je dat een zwaarder bit gaat helpen? Wat is jouw theorie hierachter?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:17

Ik denk dat je terug moet naar de basis, zowel op de grond als in het rijden. Begin bij het begin: je paard moet lopen en stilstaan wanneer jij dat aangeeft. Dit kan je wel trainen door grondwerk, maar het zal misschien even duren voordat het werkt. Verwacht niet dat het een kunstje is dat je binnen een paar dagen hebt aangeleerd. Ik denk dat als je op de grond weer goed met je pony kan werken, ze het onder het zadel ook al beter zal doen. Persoonlijk zou ik een nieuw bit even vergeten, maar met de pony gaan grondwerken.

Heb je voor het rijden goede les?

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 14:18

het was ook niet de bedoeling om haar pijn te laten lijden maar meer van wwat is scherper bustrens watertrens enz...
en ik ben tevens niet in staat een bak te gebruiken omdat we alleen een buitenbak is en het nu geen zomer is bedankt voor je antwoord hoor...

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 14:19

ik kan op dit moment alleen buitenrijden en daarmee is grondwerk geen optie.

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:19

het hangt ervan af op wat voor manier je paardje niet luistert! Is ze super braaf met alles alleen het remmen gaat niet? of gaat sturen moeilijk? of pakt ze het bit vast? of is ze juist bang, of overgevoelig op je bit?
ik ben het eens met liekec, begin met wat grondwerk!
Analyseer wat er dan precies mis is met het bit, en aan de hand daarvan ga je wat bitten uit proberen :)

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 14:22

ze loopt door mijn hand heen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:22

Lianne97 schreef:
grondwerk hoef ik niet mer haar te proberen als ze niet naar me luisterd,

huh? :') dit is volgens mij één van de meest kromme opmerkingen die ik ooit heb gelezen..
maar ehm, als je paard niet reageert heeft hij dus gewoon sch**t aan je en door er een scherp bit in te hangen wordt hij dus steeds 'sterker'/harder in de mond en reageert hij op een geven moment nergens meer op..

Ik begrijp echt niet dat mensen nog op een paard stappen die blijkbaar geen respect voor ze heeft en dus geen reden om te luisteren :x zou me nou niet bepaald veilig voelen dan... of je wil alleen tussen 4 hekjes blijven rijden waar hij nergens naartoe kan?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:25

Lianne97 schreef:
ik kan op dit moment alleen buitenrijden en daarmee is grondwerk geen optie.

Als je buiten kan rijden, dan stap je toch naar een stal/manege waar je les kan krijgen?
Desnoods maar 1 keer in de maand.

Met een ander bit ga je dit echt niet oplossen, daar heb je iemand voor nodig die op de grond mee kijkt.

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 14:25

zou je zulke opmerkingen mischien voor je willen houden.
ik heb haar nog niet zo lang en sinds we in november verhuisd zijn is het slechter geworden.
dus mijn vraag is wat ik daar voor beter kan gebruiken en bus trens of water trends?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:26

Lianne97 schreef:
ze loopt door mijn hand heen.

Daarom zijn de grondwerkbasisregels zo goed om te oefenen, denk ik dan. Je pony moet weer leren zich aan jou aan te passen, ook als je alleen maar een stukje met haar loopt. Zo lang je de rem op de grond al kwijt bent, zal dat in het zadel ook niet snel goed komen. Een scherper bit erin hangen om haar wel te laten gehoorzamen, is dan denk ik een verkeerde oplossing. Uiteindelijk zal de dan helemaal nergens meer naar luisteren, en ben je nog verder van huis. Want wat als ze ook niet meer naar een scherp bit luistert? Wat is dan de volgende stap? Nu investeren in veel grondwerk, zal het voor jou en je pony een stuk aangenamer maken, denk ik.
Er bestaan overigens ook lessen in grondwerk, als je je daar veiliger bij voelt. En een bak heb je er niet per definitie voor nodig. Een paddock of weiland kan genoeg zijn.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:30

Lianne97 schreef:
zou je zulke opmerkingen mischien voor je willen houden.
ik heb haar nog niet zo lang en sinds we in november verhuisd zijn is het slechter geworden.
dus mijn vraag is wat ik daar voor beter kan gebruiken en bus trens of water trends?

Welke opmerkingen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:30

Bustrens is wat rustiger langs de mond omdat bij een watertrens de ringen los zitten en dus mee draaien. Is maar net wat het paard fijner vindt zelf merk ik niet veel verschil in een bus of watertrens.
Waarom kun je nu niet in de buitenbak? Is het daar nu te nat? Want voor grondwerk maakt dat niet zo gek veel uit hoor, je moet gewoon simpel beginnen.

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 14:33

Tigra_ schreef:
Bustrens is wat rustiger langs de mond omdat bij een watertrens de ringen los zitten en dus mee draaien. Is maar net wat het paard fijner vindt zelf merk ik niet veel verschil in een bus of watertrens.
Waarom kun je nu niet in de buitenbak? Is het daar nu te nat? Want voor grondwerk maakt dat niet zo gek veel uit hoor, je moet gewoon simpel beginnen.

op zoon antwoord zat ik te wachten dankje.
ja het is te nat en de dreinage (als ik het goed schrijf) werk nu niet en dus is het net een meer.
en dan vind de eigenaresse het niet fijn als ik in de bak rijd.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:36

Je hebt geen bak nodig, de paddock of weide waar je paard dagelijks buiten komt volstaat.
Komen ze niet buiten weet ik waar jou probleem ligt.

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:38

je kan misschien ook een enkel of dubbelebroken bitje proberen. en dan met een thiedeman rijden?
bij mij werkt dat heel goed

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:39

Lianne97 schreef:
Tigra_ schreef:

op zoon antwoord zat ik te wachten dankje.
ja het is te nat en de dreinage (als ik het goed schrijf) werk nu niet en dus is het net een meer.
en dan vind de eigenaresse het niet fijn als ik in de bak rijd.

Het is niet jouw paard?

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:43

ik denk dat ze het over de eigenaar van de stal heeft?

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 14:43

RoosTaffy schreef:
je kan misschien ook een enkel of dubbelebroken bitje proberen. en dan met een thiedeman rijden?
bij mij werkt dat heel goed

ik heb al een enkelgeboken bit met thiederman wel bedankt:)