Ik heb zelf een systeem ontworpen op basis van een touwhalster.
Drie jaar geleden is mijn merrie door een Parelli trainster zadelmak gemaakt. Deze merrie had 4 jaar in de bergen gestaan en heeft een alfa karakter. Is door haar Lusitano veiga afstamming, redelijk vurig en explosief wellicht door wantrouwigheid/gebrek aan vertrouwen tegenover zaken die ze niet kent.
Bitloos lukte wonderwel door de juiste aanpak van deze jonge dame, ondanks dat bepaalde trainers mijn merrie als gevaarlijk bestempeld hadden.
Nadien heb ik de training overgenomen en bepaalde zaken getest die ik zelf maak (zie foto's in m'n onderschrift), ik keerde telkens terug naar het touwhalster omdat ze niet goed reageerde op brede, lederen neusriemen die rond haar neus zaten.
Ik ben dus twee jaar geleden begonnen aan een variant op het touwhalster, maar bepaalde zaken aangepast zodat de werking iets duidelijker werd om met twee handen te rijden (toch zelfde principe van sturing)
Touwhalster lukt zeer goed op buitenritten, maar voor het rechtrichten had ik iets preciezer nodig.
Ik wou eens nagaan via dit topic of er mensen zijn die les rechtrichten geven of er intensief mee bezig zijn, geïnteresseerd zijn om dit hoofdstel te testen en me feedback te geven om eventueel nog verbeteringen aan te brengen.
Dit vanaf maand maart.
Bij interesse gelieve me PB te contacteren.