rambo fleece liner

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

piene

rambo fleece liner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:08

Ik heb nu sinds enige tijd de Rambo original lite deken met diverse onderdekens en het bevalt geweldig goed, maarnu las ik op de horseware site dat ze ook een fleece liner hebben die je als extra deken onder de Rambo kunt doen (dus ipv een van de andere onderdekens) maar dat als je paard nog enigsinds bezweet (klammig) is je hem met de rambo bovendeken toch in de paddock kan zetten omdat de zweet deken het vocht van het paard wegvoerd.

heeft iemand ervaring met deze fleeceliner en kan iemand mij vertellen of het werkt?
ik las dat het een 400 gr fleece is dus ik vraag me af of ie niet heel erg warm is
Het lijkt mij erg fijn

Woody2015

Re: rambo fleece liner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:15

Hier ben ik ook benieuwd naar, en of het niet strak gaat rekken omdat fleecedekens snel strak trekken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:17

ik lees ook even mee, ben ook benieuwd naar de ervaringen!
heb er ook al een paar keer naar zitten kijken...

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:27

Lees ook even mee, ben er ook benieuwd naar ervaringen hierover!

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 08:05

ik heb nog verder even rond gevraagd, maar ik hoor van niemand die ze heeft, we zijn er allemaal benieuwd naar hahahaha :D

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:35

We wachten rustig af :-)

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:01

Wat ik geleerd heb vroeger is dat je een fleecedeken oplegt is dat om de warmte+zweet kan afvoeren/verdampen. Maar als je daar dan een waterdichte deken overheen doet kan die warmte en zweet nergens meer heen dus blijft het paard langer nat en dat is niet goed voor je paard.
Wij doen zelf weleens een fleecedeken onder de regendeken maar dan is ze wel gewoon droog.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:29

maratjesammy schreef:
Wat ik geleerd heb vroeger is dat je een fleecedeken oplegt is dat om de warmte+zweet kan afvoeren/verdampen. Maar als je daar dan een waterdichte deken overheen doet kan die warmte en zweet nergens meer heen dus blijft het paard langer nat en dat is niet goed voor je paard.
Wij doen zelf weleens een fleecedeken onder de regendeken maar dan is ze wel gewoon droog.

Ik heb inmiddels de fleeceliner een tijdje liggen maar nog nooit gebruikt om bovengenoemde reden. Op de site van de Paardendrogist staat het volgende.

Onderdeken van fleece van een zeer goede 400 grams anti-pilling fleece kwaliteit met een gladde polyester schoudervoering. Met deze fleece onderdeken maakt u van uw Horseware deken snel en makkelijk een zweetdeken. Deze onderdeken neemt vocht van een nat of bezweet paard zeer goed op en voert het snel af en biedt extra warmte tijdens koude dagen. Vergelijkbaar met de warmte van een 200 grams Horseware Liner.

Misschien toch eens proberen en kijken hoe het uitpakt?????

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:31

Ik heb 'm ook liggen maar nog niet gebruikt... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:35

Ik heb er geen ervaring mee, maar vraag mij het volgende wel af:
Fleece 'transporteert' het vocht naar buiten toe. Mij is altijd geleerd dat vocht als een laagje op een wollen deken blijft liggen maar bij fleece terug wordt getransporteerd naar beneden waardoor het afgekoelde vocht weer op het paard terecht komt. Hoe zou die fleeceliner werken dan? Daar kan dankzij de bovenste deken het vocht helemaal geen kant op?

Mijn gevoel geeft nog steeds de voorkeur naar goed droog stappen (paard staat immers onder dekens dus duurt geen eeuwigheid) en desnoods nog even droog wrijven met stro of onder een zweet deken alvorens de gewone deken er op gaat. Maar dat is zoals aan gegeven gevoel..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-14 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:45

Ik had bedacht om 'm te gebruiken als 'ie bijv 's avonds na het rijden en afsponzen net niet helemaal kurkdroog is, dan leek het me fijner dan de gewone deken er al op leggen.
Of evt in combinatie met de amigo zomerdeken, die ademt wel en bij elkaar is dat warm en stevig genoeg om een nacht op te blijven.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:50

Judith_ schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar vraag mij het volgende wel af:
Fleece 'transporteert' het vocht naar buiten toe. Mij is altijd geleerd dat vocht als een laagje op een wollen deken blijft liggen maar terug wordt getransporteerd naar beneden waardoor het afgekoelde vocht weer op het paard terecht komt. Hoe zou die fleeceliner werken dan? Daar kan dankzij de bovenste deken het vocht helemaal geen kant op?

Mijn gevoel geeft nog steeds de voorkeur naar goed droog stappen (paard staat immers onder dekens dus duurt geen eeuwigheid) en desnoods nog even droog wrijven met stro of onder een zweet deken alvorens de gewone deken er op gaat. Maar dat is zoals aan gegeven gevoel..

Zo doe ik het ook nog steeds, uitstappen nog even zweetdeken op en daarna omwisselen voor de gewone deken ... Haha wel grappig om te lezen dat niemand de fleeceliner nog als onderzweetdeken heeft gebruikt. Ik las het overigens op de site van Dochorse dat de deken idd als zweet/onderdeken kan worden gebruikt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:56

ik zou er nooit een echt nat en warm paard onder weg zetten in combi met een waterdichte deken, dat kan nooit fijn zijn volgens mij...

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:57

[quote="Nouvel"]ik zou er nooit een echt nat en warm paard onder weg zetten in combi met een waterdichte deken, dat kan nooit fijn zijn volgens mij...[/quote

Ik wil het donderdag eigenlijk toch eens gaan proberen, ik doe er een Rambo Original Lite overheen die is naast waterdicht ook goed ademend. Mijn paard heeft inmiddels alweer een pak haar maar ik wil de (2e keer) scheren nog even uitstellen, hij is na het rijden dus behoorlijk bezweet. Dus ik ga rijden, uitstappen, fleecedeken op en daarna de Rambo eroverheen. Anders komen we er nooit achter :D Ik houd jullie op de hoogte ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:00

Ik ben benieuwd! Anders komen we het inderdaad nooit te weten.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:06

Ik heb ook de fleeceliner en gebruik deze wel degelijk. Doordat mijn buitendeken (Rambo Original) ademend is wordt het zweet/vocht gewoon afgevoerd.
Waterdichte dekens wil nog niet zeggen dat ze niet ademend zijn ;-)

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:09

Icrack schreef:
Ik heb ook de fleeceliner en gebruik deze wel degelijk. Doordat mijn buitendeken (Rambo Original) ademend is wordt het zweet/vocht gewoon afgevoerd.
Waterdichte dekens wil nog niet zeggen dat ze niet ademend zijn ;-)

Precies, ik neem donderdag de proef op de som en laat het jullie weten! Waar heb je dat ding anders voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:09

Dat weet ik. :) Maar is dat voldoende om een compleet nat paard niet onder een klamme deken te laten staan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:11

salamaleque schreef:
Ik wil het donderdag eigenlijk toch eens gaan proberen, ik doe er een Rambo Original Lite overheen die is naast waterdicht ook goed ademend. Mijn paard heeft inmiddels alweer een pak haar maar ik wil de (2e keer) scheren nog even uitstellen, hij is na het rijden dus behoorlijk bezweet. Dus ik ga rijden, uitstappen, fleecedeken op en daarna de Rambo eroverheen. Anders komen we er nooit achter :D Ik houd jullie op de hoogte ....

Ik ben erg benieuwd naar je verslag! :D
Ik had het zelfde idee voor mijn clublesavond, maar het is tot nu toe nog niet nodig geweest...

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:15

Wie zet er nu een kleddernat paard zo weg. Niemand hoop ik? Mijn merrie kan goed zweten, na gedane arbeid stap ik haar uit. Zij is dan deels gedroogd, voor het laatste stuk leg ik de fleece op en de buitendeken eroverheen. Dit werkt voor ons tenminste prima. Als haar gewone 200gr liner in de was zit, gebruik ik de fleece even voor nood en dat gaat ook goed.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:14

Is de fleece echt zo warm als de 200 gr liner?

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:48

Judith_ schreef:
Dat weet ik. :) Maar is dat voldoende om een compleet nat paard niet onder een klamme deken te laten staan?

Zie ook mijn eerdere post. Gaat echt om rijden, uitstappen (zoveel mogelijk laten opdrogen) en daarna voor het laatste stukje de fleecedeken eronder. Poging 1 is mislukt omdat ik zijn huidige onderdeken er niet onderuit kreeg omdat de musketonhaak blokkeerde (en had geen wd 40 bij de hand :(.
Komende dagen een nieuwe poging.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:25

we wachten in spanning!

ik wilde het woensdag proberen maar toen was 'ie droog genoeg voor zijn gewone deken toen ik naar huis ging... 8-)

Mijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:26

Beau_Myrthe schreef:
Is de fleece echt zo warm als de 200 gr liner?

Ik heb deze liner ook voor mijn haflinger (geschoren) icm amigo bravo. Mijn ervaring is dat hij 200 gr is. Ik heb deze gewisseld toen hij onder de 100 grams niet heel warm was en daarna had hij het weer prima, niet te warm.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:49

Bedankt!