Ik heb een dravertje van 8 jaar. Het is en verschrikkelijk lief dier en ben hem dressuur aan het trainen. We gaan met enige regelmaat lekker het bos is, alleen heeft hij de afgelopen tijd nogal last van frisse buien. Meneer schrikt overal van, stopt niet meer, wil niet meer aangalopperen maar alleen maar (hard)draven en maakt af en toe een rare sprong als hij zijn zin niet krijgt. In de bak is dit totaal niet het geval, heeft ie wel eens vervelende buien maar hij gedraagt zich daar opzich goed.
In het bos vind ik het vooral het engst dat ik hem niet meer hou en dat ie als een gek aan de kletter gaat met mij, ik krijg hem met geen mogelijkheid te stoppen. Ook in de bak heeft hij er wel is last van dat zijn rem het niet meer doet. Nu dacht ik eraan om een ander bitje te kopen die maar een klein beetje scherper is dan ik nu heb zodat ie mij iets meer serieuzer gaat nemen. Ik heb nu een dubbel gebroken trens en een dubbel gebroken kneveltrens met rolletje.
Hebben jullie misschien tips voor mij welk bit ik zou kunnen nemen en wat ik aan dit gedrag in het bos kan doen? Alvast bedankt!
byjou1983
Geplaatst: 06-01-13 18:31
Ikzelf rij mijn grote ruin met een ongebroken bit, geen stang dus! Heel fijn dun en vriendelijk bitje. Deze heeft een iets scherpere werking dan een dubbel of enkelgebroken bit.
Een scherper bitje gaat hem meer pijn doen (want scherper, vaak ook dunner dus dezelfde druk verdeeld over een kleiner oppervlakte) en dat is over het algemeen eerder reden om harder te gaan rennen, weg van de pijn, dan om te stoppen.
Misschien helpt het beter om te kijken of er iemand is die jou kan helpen met dit probleem .
En les nemen in het bos? Er zijn instructices zat die je daarmee kunnen helpen .
intel_1x
Geplaatst: 07-01-13 16:36
Een paard die uit angst er steeds vandoor gaat heeft weinig vertrouwen in je. Daar zal je dus aan moeten werken. Je kunt ook helemaal terug naar begin en dat is buiten wandelen met je paard en kleine stukjes rijden en dat uitbouwen. Missch moet je je paard ook eens laten nakjken als hij er steeds vandoor gaat. Geen last van gebit? Zadel past goed? Rugpijn?
het woord 'Scherp' is echt heel onhandig. bitten verschillen in veel meer opzichten dan alleen 'scherpte'
contactoppervlak vna het mondstuk is al genoemd, maar ook notekrakereffect van enkelgebroken vs dubbelgebroken, hefbomen, etc. (ook een (water)trens heeft een hefboomwerking binnen in de mond! )
Eeen stang-mondstuk werkt eerder op de tong als ie niet te veel tongvrijheid heeft, moet je op het tandvlees werken of op de tong? (er zijn ook stangen zonder scharen, en geschaarde bitten met gebroken mondstukken)
het is allemaal een funktie van het dressuurmatige niveau van je paard. een bit is NIET een grotere rem.
Wat doet ie exact voordat je te hard gaat lopen? moet je dat niet corrigeren? dat kan gebaat zijn bij een ander bit, maar die analyse moet wel gemaakt worden. Het kan ook zijn dat ie het bit niet goed accepteerd omdat het zijn mond niet past. zelfs hetzelfde bit met iets meer of minder curve kan heel anders inwerken.
experimenteren met bitten is echt te veel verketterd, maar moet worden gedaan met verstand van zaken en met ogenschouw op de ruiterzit (is je hand wel stil bijv)
het is een belangrijk onderdeel van het totaal van je rijden, maar kan dus alleen helpen als je het paard ermee een betere vorm geeft, en daardoor kan hij indirect ook braver worden.
Als je een pelham of 'dutch gag' erin gooit, stop ie waarschijnlijk netjes drie keer en denkt dan 'dikke vinger' en slaat juist op hol. een 'scherper' bit is meestal de slechtste optie om te remmen die je kan kiezen. het werkt niet. een bit helpt je de vorm van je paard te kiezen, dat is eigenlijk alles, je zou er ook niet mee moeten sturen.