welk bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dott

welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 00:05

Hoi,

Hoop dat het hier goed staat. Zo niet, mijn excuses.

Ik heb laatst een keer mijn merrie gereden op haar halster met 2 halstertouwen. Hoewel dit vooral stap was (zat er zonder zadel op, hadden even een lekker sjok dagje) merkte ik dat ze hier eigenlijk heel goed op reageerde.
Ze leek beter te ontspannen, hals lekker laag, kauwen. Als ik met bit rijd duurt dit langer en kauwt ze minder.
Nu kan dit eenmalig zijn geweest, dus ik wil dit vaker gaan proberen en als ze hier beter op lijkt te ontspannen eens kijken naar een bitloos hoofdstel.

Nu was ik op internet al wat aan het neuzen en zag al een aantal verschillende soorten, sidepull, kingekruisd, kaakgekruisd... voor iemand zonder ervaring zegt dat me weinig. Wat is nou precies het verschil? Ik neem aan drukverdeling?

Dus, wat zouden jullie aanraden en waarom? Eventueel eigen ervaringen.
Ze is gevoelig voor druk, nadruk ligt op haar meer laten ontspannen omdat ze hier met bit moeite mee heeft, loopt dus op een halster prima maar ik denk dat het beter zou zijn om de druk niet alleen op de neus te leggen?

Wie helpt me door de bomen het bos weer zien? ;)

Silence

Re: welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 07:30

Als ze zo goed reageert op het halster zou ik een Side pull pakken :j
Dat komt daar het meest bij in de buurt.
Zo heb ik het bij Silence ook aangepakt en dat was meteen alsof hij nooit anders gedaan heeft.
Ga ik bij hem aan de slag met kruislingse systemen (dus andere druk) dan wordt hij heel onrustig.

jaclovesluci

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 07:54

Ik heb al jaren een FRA Indy, mijn instructrice heeft er eerst een aantal geprobeerd en kwam tot de conclusie dat deze het meest in de buurt van een hoofdstel met bit kwam. Kijk eens bij FRA, daar worden ook de verschillende systemen aangegeven. Wij maken gewoon buitenritten met dit hoofdstel.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 08:17

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 08:25

jaclovesluci schreef:
Ik heb al jaren een FRA Indy, mijn instructrice heeft er eerst een aantal geprobeerd en kwam tot de conclusie dat deze het meest in de buurt van een hoofdstel met bit kwam. Kijk eens bij FRA, daar worden ook de verschillende systemen aangegeven. Wij maken gewoon buitenritten met dit hoofdstel.

Dat is ook mijn ervaring met de Indy. Als jouw paard echter moeilijk ontspant op een hoofdstel met bit, dan kan het zijn dat je daar met dit hoofdstel ook tegenaan loopt. De Indy geeft druk achter de oren en kaken en op de neus, net als bij een bithoofdstel (voor zover ik heb begrepen).

De FRA Indy beviel mij heel goed, maar omdat hij begon te slijten ben ik overgestapt op een wat duurzamer hoofdstel. Ik heb nu de Rambo Micklem Multibridle: daar kan je verschillende hoofdstellen van maken. Met bit, kaakgekruisd, kingekruisd en sidepull (zo staan ze ook direct in de orde van veel inwerking naar weinig inwerking). Ik rij mijn paard inmiddels op de sidepull.

Het is denk ik een kwestie van proberen wat jouw paard een fijn hoofdstel vindt. Ik ben bijvoorbeeld an sich helemaal geen fan van de sidepull (ik vind ze vaak niet mooi, en veel varianten blijven niet goed liggen rondom het hoofd), maar die die ik nu heb bevalt mij wel heel goed.

Je kan ook nog kijken naar bijvoorbeeld een touwhalster, maar ik denk dat je eerst voor jezelf duidelijk wilt wat je wilt met rijden: wil je de teugels in een boog laten, of wil je je paard rijden op een manier die veel lijkt op rijden met bit (voor de ruiter dan). Ik wilde bijvoorbeeld gewoon dressuurmatig met mijn paard aan de gang blijven, vandaar de keuze voor kaakgekruisd en daarna sidepull. Hiervoor heb je wel steeds een lichte druk op de teugels. Met de kingekruiste die ik voor mijn andere paard had, was dat alweer lastiger omdat je dan de teugels steeds ontspannen moet hebben (net als bij een touwhalster). Op internet zijn diverse sites waar de inwerking van verschillende hoofdstellen staan omschreven. Ook kan je via verschillende sites optomingen uitproberen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om een relatief goedkoop hoofdstel (FRA is erg prijsvriendelijk) aan te schaffen en gewoon te gaan proberen. Als het dan bevalt, kan je altijd nog iets duurders aanschaffen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 08:41

In elk geval bedankt voor de tips/site.
Ik zat eerst aan een sidepull te denken, later aan een kaakgekruisde maar las net ook dat mensen soms problemen hebben met de 'release' hiervan, en dat is nou niet de bedoeling.

Ik wil met haar gewoon lekker in de bak aan het werk blijven en (licht) dressuurmatig rijden maar ook met nadruk op haar ontspanning, want dat vind ze gewoon heel erg moeilijk.
In ieder geval alvast bedankt :)