Bitschijven??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loveuliska

Bitschijven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 20:18

hallo allemaal,

ik heb een paard verzorg fjorden
en 1 van die fjorden heeft een dubbelgebroken bit, nu is dara het probleem dat bij dit bit vel tussen kan.
(zie voorbeeld foto:)Afbeelding

help het om bitschijven te gebruiken?? en zo ja welke maat heb ik dan bij een fjord nodig en hoe krijg je ze erop?
want ik heb ze nooit gebruikt enzo

jadeken

Re: Bitschijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:29

Ik heb geen idee hoe je ze er omplaatst anders neem jeje botje mee naar een winkel

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:31

komt het vel er tussen ?
zo nee dan geen bitschijven nodig

heb al heeeeel veel paarden gereden met watertrens en nog nooit een gehad die met zijn vel ertussen kwam ;)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:32

Je hebt maar 1 maat bitringen en die krijg je het makkelijkste erover door ze eroverheen te trekken, even insmeren met vaseline zal het vergemakkelijken.

Ik rijd met een bustrens, daar komt het vel er niet tussen omdat de ringen niet kunnen draaien.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:32

Naar mijn weten is er maar 1 maat.

Voor het er om heen krijgen heb je nodig:
1 sterke man
evt. strotouwtjes

Ringen kan je zover op rekken dat ze aan de buitenkant over je bitringen gaan en dan dus op de juiste plek zitten. Je kan ze evt met een strotouwtje vastbinden aan bv een balk en met een ander touwtje uitrekken als het met de hand niet lukt.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:38

Komt het vel er ook daadwerkelijk tussen? Ik rij ook altijd met watertrens maar heb nog nooit bitschijven nodig gehad

Over het omdoen: twee strotouwtjes erdoor knopen. In zo heet mogelijk water leggen. 1 touwtje aan de stang of stal oid knopen, aan de andere trekken en dan iemand anders het bit erdoor laten trekken.

En ik geloof niet dat je echt maten hebt, one size fits all :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:43

heet water idd maar als het vel er tussen zit is je bit denk ik te klein

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:49

Je heb wel 2 maten groten en kleine ringen. maar voor een fjord zou ik de grote nemen, de kleine zijn meer voor shetlanders. ringen moet je gewoon over de bitringen heen trekken.

HappyThilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:22

Je hebt ook bitringen met 4 gleufjes. Deze zijn veel gemakkelijker aan te brengen dan de andere. Ik dach dat je bitringen moest gebruiken maar nu gebruik ik ze niet meer. Mijn paard heeft er nog nooit last van gehad. Je moet wel goed opletten dat het bit groot genoeg is.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:17

Er zijn inderdaad 2 soorten bitringen, kleintjes en grote. Voor een fjord zou ik al snel naar de grotere gaan kijken!
Bitringen over je bit krijgen is soms wel een hele onderneming, als ze echt niet genoeg rekken kan je ze met een strotouwtje ergens aan vastdoen en zo proberen te trekken tot ze over je bitringen gaan.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:20

Is het bit zelf dan niet te klein als de vel er tussen komt? Ik heb ook een watertrens maar daar nooit last van gehad. En moet ruimte aan beide kanten overblijven.

Bitringen helpen dan wel... Goed kracht zetten dan krijg je ze eromheen!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:22

Je kan ze er met veel kracht om heen trekken. Maar het gaat makkelijker als je ze heel even in warm water legt, dan rekken ze wat makkelijker. Voor een fjord kan je makkelijk de grote maat pakken.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:25

past het bit wel goed als het vel er tussen komt ?
of heb je 1 bit voor meerdere paarden?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:25

Is het bit wel de goede maat? Misschien is het bit zelf te klein waardoor het vel er tussen komt.
Anders moet je eens meten welke maat bit hij nodig zou moeten hebben met een touwtje.
Heb je een foto waar hij het bit in heeft?