Prestige Paris springzadel, gevuld met schuim, opvullen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KambiusH

Prestige Paris springzadel, gevuld met schuim, opvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:30

Hallo mede-bokkers,

Ik zit ergens mee, en ik was benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben..

Ik ben zojuist naar de zadelmaker geweest voor een kleine reparatie aan mijn zweetblad, en dacht meteen: laat ik maar meteen even naar mijn kussens kijken. Kwamen wat kleine scheurtjes in en vroeg mij af of zoiets gemaakt kan worden.

Wanneer hij ernaar kijkt, zegt hij direct dat ik ongelijke kussens heb. Dat de ene kant dus platter is als de andere kant. Mijn vraag aan hem was dus of hier iets aan te doen was met opvullen, corrigeren o.i.d. Waarop hij dus gaat kijken wat voor vulling ik in mijn zadel heb zitten. Dit is dus schuim (foam) en deze zadelmaker is van mening dat hier helemaal niets aan te doen valt en dat dit zadel dus is afgeschreven.

Heb na dit gesprek even geinformeerd bij 2 andere zadelmakers, waarvan er 1 zegt dat dit wel aan te passen is. Dit noemt hij dan geen opvullen (want dat gebeurd met wol) maar iets anders.. Andere zadelmaker wist het niet.. :Y)

Voor de duidelijkheid: Paard heeft nergens last van, loopt super en ik heb zelf ook geen klachten. Zadel is verder in hele goede staat en misschien 5/6 jaar oud.

Mijn vraag is dus, heeft iemand hier ervaring mee? En heeft iemand dit wel eens laten doen?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:53

Ik heb hetzelfde zadel en mij is ook verteld dat het niet op te vullen is. Hij zei toen dat er eventueel wel iets (bijvoorbeeld vilt) tussen de boom en het kussen gestopt kan worden (voel zelf maar, je stopt je hand zo onder het kussen), waardoor het kussen wel dikker wordt en je het effect van opvullen krijgt. Ik heb dit toen zelf niet laten doen omdat het echt maar minimaal nodig was en ik het zadel weinig gebruik.

KambiusH

Re: Prestige Paris springzadel, gevuld met schuim, opvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:46

Hey wat toevallig Margreet, ik hoorde net precies hetzelfde! Misschien toch maar eens overwegen dan..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:11

Misschien heb je dezelfde zadelmaker gesproken? :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:08

Kan er niet de hele vulling uitgehaald worden en nieuwe ingestoken?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:24

Die ongelijke kussens komen er niet voor niets! Waarschijnlijk zit je met meer druk op die kant die dunner is dan de andere kant. Dus wordt je paard ook ongelijk belast. Het paard is niet bekeken en gecontroleerd met zadel? Het is fijn dat je nu nog geen problemen hebt, waarschijnlijk heeft je paard er dan nog geen last van.

De schuimvulling kan altijd vervangen worden door een wolvulling, en die is aan te passen.
Misschien is het verstandig om een controle te laten doen mbt het zadel en het paard en de ruiter. Voor zover ik kan beoordelen is dit niet gebeurd. Is alleen het zadel bekeken en verder niets.

Een zadel zal altijd moeten worden bekeken in combinatie met het paard en de ruiter.

Succes.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:31

Vilt met foam is geen combi. Dat is iets wat ik zeker weet. Je kan wel bij een heel goede zadelmaker het foam laten aanpassen, maar dan gaat er dus een heel nieuwe foam in. Een dure optie. Wat ik me ook afvraag, volgens mij kan je de vulling gewoon vervangen voor wol. Dan is het probleem toch ook opgelost?

Ik ga in februari naar Engeland (het land van de zadels!) om het vak te leren en mijn diploma's daar te halen. En ik vind dit een ongelooflijk interessante vraag. Mag ik hem van jullie meenemen naar de master saddler daar? Wie weet, leert ie me hoe ik dit kan aanpassen en kan ik met jullie toestemming natuurlijk er 1 meenemen om het daar te laten aanpassen. Het is de bedoeling dat ik straks een zadel kan bouwen van een lap leer tot en met eindresultaat. Maar dan ben ik wel 2 tot 3 jaar verder natuurlijk.

Mag natuurlijk via PB. Maar ik ben ook erg benieuwd wie jullie die adviezen heeft gegeven. Ik heb inmiddels wel een paar zadelmakers ontmoet. Allemaal met verschillende ideeën en oplossingen en ik ga niet zeggen wie goed is en wie niet, want ik vind mezelf niet degene die dat mag beoordelen. Maar ik hoor ze graag om er zelf een beeldvorming voor mezelf mee te krijgen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:44

idefix4 schreef:
Vilt met foam is geen combi. Dat is iets wat ik zeker weet.

Waarom?
Het zou in mijn geval gaan om het creeren van iets meer volume om het zadel in het midden net iets mooier aan te laten sluiten, geen grote correctie verder en aan beide kanten evenveel. Ook niet combineren met de foam, maar tussen boom en kussen schuiven. Ik zou het zelf kunnen, je kunt er zo bij. Ik zie daar geen kwaad in. Om er scheve kussens mee recht te maken zou mijn keuze overigens ook niet zijn.

idefix4 schreef:
Mag natuurlijk via PB. Maar ik ben ook erg benieuwd wie jullie die adviezen heeft gegeven.

Dat lijkt me niet relevant.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 01:28

Ik heb bewust voor een zadel gekozen met foam vulling, mijn zadelmaker (die mij tevens dit zadel niet verkocht heeft;) ) vertelde me dat dit aanpasbaar is door goed afgevlakte shims tussen de boom en het kussen te leggen (zoals je zelf al noemde).
Wel zei hij dat het kleine aanpassingen zijn en je ervoor moet waken dat de shims langzaam aflopen zodat er geen 'randen' ontstaan.

Hij zegt dat Foam een goede vervanging is van wol vanwege de lange levensduur, de vormvastheid en het doorlaten van kleine zithulpen.
Bepaalde soorten foamkussens zijn jarenlang niet te beïnvloeden qua scheefzakken, zodra je van het zadel afstapt komt het weer terug in oorspronkelijke vorm. Hij vertelde mij dat hij 1 klant heeft die er door een foam zadel aan te schaffen eindelijk eens recht kon zitten en rijden; Foam groeit niet naar ruiter en paard toe qua scheefheid; elke keer rijden begint met de oorspronkelijke gesneden foamvorm. (ervannuitgaande dat kussens symetrisch zijn natuurlijk ;) ) .

Ook ik, net als zijn andere klant, ben keer op keer na bijna maandelijk opnieuw vullen van wol kussens overgestapt op foam, precies om laatst genoemde reden. Zadelmaker was het ermee eens dat na telkens onzeker te zijn over mijn zadel, het lopen van de wol, mijn eigen zit en mijn gevoel voor 'recht' het kiezen voor Foam een prima optie is om zonder onzekerheid over dergelijk'zit-scheef'gevoel eindelijk eens te kunnen rijden aan het paard. (ja, ik werd doodziek van mijn zadel-dans)

Keerzijde vond hij dat foam toch iets minder de druk verdeeld (de spreiding over de rug van de druk is minder dan bij wol) en dat je het leer van de kussens nooit mag doordrenken met olie of vet; dun laagje en afnemen als het nat is geworden (Regen) direct na het afzadelen; Foam kan namelijk harder worden door deze invloeden en de vorm kan veranderen daardoor.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 08:51

Hoi muizsje, bedankt voor je reactie. Zou ik misschien mogen weten wat voor zadelmaker jij hebt? Mag ook via pb. Misschien dat hij eventueel iets met mijn zadel kan

xlisaloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:11

Als je paard er geen last van heeft..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:26

Margreet schreef:
idefix4 schreef:
Vilt met foam is geen combi. Dat is iets wat ik zeker weet.

Waarom?
Het zou in mijn geval gaan om het creeren van iets meer volume om het zadel in het midden net iets mooier aan te laten sluiten, geen grote correctie verder en aan beide kanten evenveel. Ook niet combineren met de foam, maar tussen boom en kussen schuiven. Ik zou het zelf kunnen, je kunt er zo bij. Ik zie daar geen kwaad in. Om er scheve kussens mee recht te maken zou mijn keuze overigens ook niet zijn.

idefix4 schreef:
Mag natuurlijk via PB. Maar ik ben ook erg benieuwd wie jullie die adviezen heeft gegeven.

Dat lijkt me niet relevant.

Ik vermoed dat je de zadelmaker het zo wilde doen. Ik quote hiervoor de tekst van een msfc'er (de zadelconsulent)
Citaat:
Enige speelruimte zit er tussen de boom en het kussen,waartussen corrigerende vilten wigjes geschoven kunnen worden. Echt finetunen zoals met wollen vulling is hiermee niet goed mogelijk. Foam wordt veel toegepast in springzadels om een extreem close contacteffect te krijgen.

Foam is vast en als je dat gaat opvullen met vilt, krijg je naar mijn idee altijd verschillen. Vilt zakt naar mijn idee ook weer in. Het is dan wachten tot je weer naar de zadelmaker kan. En je haalt het voordeel van het foam uit je zadel. Want je duwt er iets tussen, waardoor het closecontact kwijt bent. Dan zou ik eerder verwachten dat ze de foam er uit halen en aan beide kanten dusdanig maken dat ze gelijk zijn. Vaak kan dat niet, omdat bij een zadel van foam de kussens heel passend zijn gemaakt om de foam heen. Zadels zijn handwerk en die foamen kan je wel standaard aanschaffen, maar bij sommige bouwers worden de foamen ook handmatig gemaakt en heb je dus gegarandeerd verschillen. Dan is het immers ook handwerk.

Verder heeft een paard een gevoelige rug. Als je stukjes vilt in je zadel doet op de bovenstaande manier, haal je naar mijn idee toch de stabiliteit ook uit je zadel. Daar kan ie volgens mij last van krijgen.

Voor mij is wie het adviseert relevant. Ik wil er namelijk heel graag van leren. Als ie weet wie wat adviseert, ik kom die tegen, dan kan ik doorvragen over het hoe en waarom. Ik wil niemand bekritiseren, de meesten zadelmakers weten meer dan ik en ik hoor hun uitleg graag, omdat ik denk dat ik daarmee zelf mijn kennis kan verbreden. Ik wil niet alles klakkeloos aannemen van elk van hen, maar ik kan er mijn eigen idee mee vormen, van wat ik denk, dat het beste is :j . Vandaar dat ik het vraag. Ik ben zadelmaker in opleiding!
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 04-01-13 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:30

muiszje schreef:
Ik heb bewust voor een zadel gekozen met foam vulling, mijn zadelmaker (die mij tevens dit zadel niet verkocht heeft;) ) vertelde me dat dit aanpasbaar is door goed afgevlakte shims tussen de boom en het kussen te leggen (zoals je zelf al noemde).
Wel zei hij dat het kleine aanpassingen zijn en je ervoor moet waken dat de shims langzaam aflopen zodat er geen 'randen' ontstaan.

Hij zegt dat Foam een goede vervanging is van wol vanwege de lange levensduur, de vormvastheid en het doorlaten van kleine zithulpen.
Bepaalde soorten foamkussens zijn jarenlang niet te beïnvloeden qua scheefzakken, zodra je van het zadel afstapt komt het weer terug in oorspronkelijke vorm. Hij vertelde mij dat hij 1 klant heeft die er door een foam zadel aan te schaffen eindelijk eens recht kon zitten en rijden; Foam groeit niet naar ruiter en paard toe qua scheefheid; elke keer rijden begint met de oorspronkelijke gesneden foamvorm. (ervannuitgaande dat kussens symetrisch zijn natuurlijk ;) ) .

Ook ik, net als zijn andere klant, ben keer op keer na bijna maandelijk opnieuw vullen van wol kussens overgestapt op foam, precies om laatst genoemde reden. Zadelmaker was het ermee eens dat na telkens onzeker te zijn over mijn zadel, het lopen van de wol, mijn eigen zit en mijn gevoel voor 'recht' het kiezen voor Foam een prima optie is om zonder onzekerheid over dergelijk'zit-scheef'gevoel eindelijk eens te kunnen rijden aan het paard. (ja, ik werd doodziek van mijn zadel-dans)

Keerzijde vond hij dat foam toch iets minder de druk verdeeld (de spreiding over de rug van de druk is minder dan bij wol) en dat je het leer van de kussens nooit mag doordrenken met olie of vet; dun laagje en afnemen als het nat is geworden (Regen) direct na het afzadelen; Foam kan namelijk harder worden door deze invloeden en de vorm kan veranderen daardoor.

Dank je wel! Wat een duidelijke uitleg. Hier kan ik wat mee.
En zo zie je maar, dat het maar goed is dat er keuze is in de zadelmarkt. Voor elke vulling is wat te zeggen. Ik las al ergens dat het veel wordt gebruikt bij springzadels ivm het closecontact gevoel. Voor mij is dat dan juist aanleiding om te denken dat opvullen met viltjes dan niet echt aan te raden is omdat je dat dan kan gaan belemmeren.

Tot nu toe heb ik voornamelijk ook veel voordelen gezien van wol en ook wel lucht. Alhoewel ik meer voorstanders van wol dan van lucht tegen kwam. Dat zal ook wel te maken hebben met het feit dat ik meeliep met een zadelmaker die vooral de voordelen van wol zag.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:39

idefix4 schreef:
Ik vermoed

Citaat:
naar mijn idee

Citaat:
naar mijn idee

Citaat:
naar mijn idee

Citaat:
volgens mij

Ik vroeg waarom je "het zeker weet", maar eigenlijk heb je dus geen idee begrijp ik? :)

Ik zie er nog steeds geen kwaad in, zolang het om kleine correcties gaat (wat muiszje ook aanhaalt). Alternatief dat mijn zadelmaker inderdaad noemde was het kussen vervangen, maar waarom je klant grote kosten laten maken als dat niet nodig is?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:45

Zo kan je het interpreteren. Daarom vraag ik ook wie adviseert, dan kan ik doorvragen. Enne... ik geef al aan in opleiding, dus wie weet moet ik wel rectificeren! Ik wil niet worden aangeklaagd om iets wat ik hier stellig beweer. Dan dek ik me altijd in. Dat heeft mij al eens geholpen. :+ Iedereen leest hier mee.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:02

Om precies die reden noem ik geen namen. Ik vind het niet nodig om hem te laten afkammen.