kaakgekruist of hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

2005

kaakgekruist of hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:52

Ik wil graag af en toe bitloos met mijn paard gaan rijden, maar wel dressuurmatig. Ik twijfel tussen een hackamore (stubben hackamore, wat langere scharen) of kaakgekruist. Beide een totaal andere inwerking. Kaakgekruist ben ik bang dat het paard snel gaat kantelen. Aangezien ik af en toe dit paard nog een teugelhulp moet geven om te helpen bij de buiging, moet het niet zo zijn dat ze daardoor gaat kantelen. Verder moet de release goed zijn (gaat om FRA kaakgekruist). Bij de hackamore heb ik dat probleem niet, maar ik rijd natuurlijk wel met constant licht contact (echt minimaal, heb in principe alleen de teugels vast) en er zijn mensen die vinden dat je met een hackamore alleen met doorhangende teugels mag rijden.

Als er mensen zijn met ervaringen, graag!

Mayflower_

Re: kaakgekruist of hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:56

Ik heb mijn paard op beiden gereden, hij vond alleen de druk van een hackamore erg vervelend. Ik zat minimaal aan de teugels, maar had wel 'contact'. Ik rij nu kaakgekruist (touwtjes, betere release dan bijv. die platte leertjes) en hier kan ik wel normaal contact houden en loopt mijn paard er relaxed en ontspannen op. :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:58

Bij een kaakgekruisd werken de hulpen specifieker in. Gebruik je bij een hackamore bv je linker teugel dan heeft het links druk maar rechts ook, links iets meer. Bij een kaakgekruisd is dit zo dat er echt maar 1 richting wordt aangegeven. Dus voor dressuur zou ik eerder opteren voor een kaakgekruisd.
Moest je hier bij het kantel effect krijgen wat je denkt, dan kan je misschien kijken naar een sidepull?

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:59

Ik gebruik kaakgekruist en dat bevalt erg goed.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:00

Sidepull werkt erg vriendelijk, rijd ook heerlijk moet ik zeggen.

Maar dat is je vraag/antwoord niet.
Mag ik vragen waarom je tussen deze twee hebt gekozen/verdiept?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:52

EngeltjeS schreef:
Sidepull werkt erg vriendelijk, rijd ook heerlijk moet ik zeggen.

Maar dat is je vraag/antwoord niet.
Mag ik vragen waarom je tussen deze twee hebt gekozen/verdiept?

Een hackamore heb ik lang geleden ooit mee gereden op een ander paard en vond ik in principe fijn rijden. Ik wilde in eerst instantie ook een hackamore aanschaffen, vooral voor mijzelf ook dat ik het idee heb dat als er iets gebeurd ik er wel een ophouding mee kan geven. Toen van veel mensen gehoord dat met een hack op constante druk rijden 'zielig' is, ben ik gaan twijfelen. Nu is het wel zo dat ik echt amper met druk rijd, meer een kwestie van teugels vasthouden en het paard zakt uiteindelijk zelf wel. Alleen met dit paard moet ik af en toe ingrijpen, met buigen of met remmen. Het uitgangspunt is om dat steeds minder te doen, maar goed, dat lukt nu dus niet altijd. Daarnaast heeft mijn paard een heel gevoelig velletje, de hack moet niet meteen haar neus ontvellen als er een keer teveel druk op komt.
De kaakgekruist is mij aanbevolen, alleen daar heb ik van begin of aan aan getwijfeld of hij de druk wel juist geeft.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:58

Ik heb vandaag trouwens de teugels vastgemaakt aan de ringetjes van de lage neusriem (die wel een stuk omhoog gedaan) en daar liep ze al heel fijn op. Dus een kaptoom of sidepull idee is misschien ook iets om me in te verdiepen.
Ze loopt heel fijn op het bit, maar als iets te moeilijk wordt valt ze in de gewoonte om het bit vast te houden of er op te gaan knarsen. Om dit te doorbreken wil ik dus bitloos proberen, zodat ze wel haar lijf beter leert te gebruiken, zonder spanning te maken op het bit en het kaakgewricht vast te zetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:00

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:10

Geen hackamore, deze is niet gemaakt om dressuurmatig mee te rijden, ook niet met licht contact. :n Je zou inderdaad een kaakgekruisd als een sidepull kunnen proberen bij de bruikleenservice. :j

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:57

pmarena: Thanx, dat is handig! Ik ga vandaag maar even creatief met teugels aan de neusriem aan de slag, kijken of het haar nog bevalt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:19

Somebitch schreef:
Geen hackamore, deze is niet gemaakt om dressuurmatig mee te rijden, ook niet met licht contact. :n Je zou inderdaad een kaakgekruisd als een sidepull kunnen proberen bij de bruikleenservice. :j

mav de glucksrad , reed ik mee , mijn anda reed ik hoofdzakelijk met de kaakgekruist , beviel ons prima