Welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 17:35

Hoi hoi en bedankt voor het lezen
Wel, we hebben een Brabander (zie profiel) en die reageert absoluut niet op bitloos rijden en ik had het idee om terug over te stappen naar een bit, maar ik weet niet zo heel erg veel van bitten, en ik weet wel, het bit is maar zo scherp als de hand van de ruiter. Pallieter zelf schijnt er niet zo een probleem mee te hebben (hij had een rubberen gebroken trens) maar ik wil graag al mijn optie's weten voordat ik beslis.
Dus mijn vraag, is er een bit dat je aanraad omdat hij zacht en prettig in de mond ligt?

EDIT: er is mij al een lederen bit aangeraden maar de een zegt dat het scherper is dan een gewoon bit en de ander dan weer niet, dus daar ben ik wat mee in de war.

pippenstein

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:42

dubbelgebroken watertrens is volgens mijn het meest vriendelijke na bitloos of leer> en dan niet te dik en niet te dun bit. Je kunt er dan eventueel nog een stuk zeem om wikkelen of speciaal tape ( weet de naam even niet ) verkopen ze ook bij ruitersport zaak Sieltec ofzo ???

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:44

dat is dus niet altijd waar,dat een dubbelgebroken watertrens het vriendelijkst is.
maar je moet ergens beginnen met proberen natuurlijk,ik zou alleen niet meteen beginnen met een stuk zeem erom heen,gewoon een standaard bit proberen. zelf ben ik meer van de bustrensen.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 17:46

Een gewoon dubbelgebroken watertrens? En waarom is die dan zachter dan een enkel gebroken? (sorry ben echt een groentje hierin)

EDIT: is een lederen bit zachter dan een standaard bit?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:25

leder bit is toch enorm pijnlijk en pijnlijker dan een dubbel gebroken..

mijn weten is een stangetje of dubbel gebroken het vriendelijkst maar zeker geen leer

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:47

Leer is juist erg zacht, mits je het vaak genoeg oliet. Waarom denk je dat het scherper is?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:49

de wrijving als het nat en stug word.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:51

Maar het word niet stug. Een rubberen bit wel, een leren bit word juist nog soepeler als het nat word.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:58

aaah chips haal het door elkaar ... je hebt gelijk.. maar dat is mits het onderhouden word en dat zou in mijn geval nooit zijn

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:16

Een dubbelgebroken robart bit! Maakte bij sommige paarden een wereld van verschil.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 06:15

StalNollie schreef:
leder bit is toch enorm pijnlijk en pijnlijker dan een dubbel gebroken..

mijn weten is een stangetje of dubbel gebroken het vriendelijkst maar zeker geen leer

joh overdrijven is ook een vak zeg..........enorm pijnlijk..........ja als je dr aan gaat snokken ofzo,maar dan is een dubbelgebroken bit ook 'enorm pijnlijk'
nogmaals,dubbelgebroken is ook niet voor elk paard het vriendelijkst.

en ik zou de TS nooit een stang aanraden,waarom starten met een bit met hefboomwerking?

zelf heb ik goede ervaringen met een gewone ongebroken bustrens

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 06:50

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 07:05

Enkelgebroken heb je dat als je druk op de teugs zet het bit in het gehemelte van je paard prikt. Bij een dubbelgebroken bit heb je dit niet, daarom wordt een dubbelgebroken over het algemeen als vriendelijker gezien, aan de andere kant is een dubbelgebroken wel dunner dan enkelgebroken en dunner is ook scherper als dikker, maar als je je bedenkt dat een mond van een paard eigenlijk geen ruimte heeft voor een bit, kun je dat ook als iets positiefs zien. Ik heb beide gebruikt en heb eigenlijk geen voorkeur.

mariieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:20

Ik heb mijn paard beleerd met een IR gold water trens en kocht dat bitje omdat ik dacht mooie goud koperen kleur, maar mijn paard liep altijd zo fijn en zacht etc op. Nou zocht ik het bit op en kwam er achter dat hij van een bepaald materiaal gemaakt is dat het zacht in de mond van het paard voelt en hij makkelijk los laat tijdens het rijden. Je hebt dit bit in enkel en dubbel gebroken, maar ik vind de enkel gebroken het prettigst. Het bit is kwa prijs ook niet duur rond de 30 eu.