Verschil academische en klassieke kaptoom

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Verschil academische en klassieke kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:04

Hallo allemaal,

Weet iemand het verschil tussen de academische en klassieke kaptoom. Op de plaatjes lijkt het alleen dat de klassieke een dunnere neusriem heeft (site van de klassieke ruiter, daar staan ze beide naast elkaar).

Ik vraag het omdat de klassieke in extra full wordt verkocht en academische alleen in full, en ben bang dat die net krap aan is.
Bij Marijke de Jong zie ik de academische maar ook dus alleen in full, het is net de neusriem die dan krap wordt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:07

wat bedoel je met krap? Te klein voor jouw paard? Ik heb een academische en die past mijn Bels ook :+

Paperboy

Re: Verschil academische en klassieke kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:11

Ja, mijn paard heeft een flink hoofd. Hoofdstel heb ik op maat moeten laten maken omdat full en sommige merken Xfull niet past. Ben bang dat de academische kaptoom vooral rond de neus/kin te klein is.
Op de site van Marijke de Jong staan ook kaptooms met maten erbij maar die zijn ook rond neus/kin aan de kleine kant ben ik bang. Ga voor de zekerheid morgen even de omtrek opmeten....

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:12

Hallo Paperboy,
Ik ben slechts een paard tegen gekomen wat de academische kaptoom niet paste en dat was een hele grote shire :) (En dat was omdat het kopstuk te kort was.) We hebben hier een reus van een Gelderse op stal, met een heeel groot hoofd en die past de kaptoom ook nog steeds. Zou me er geen zorgen om maken :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:14

Is het een bels paperboy?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:16

Bedankt voor jullie reactie!

Caira mijn paard is een Noordzweed.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:20

Het verschil staat omschreven op de site (in de tekst van de academische) :D
"De academische kaptoom heeft een dikkere ketting in de neusriem dan de klassieke kaptoom, waardoor hij minder scherp inwerkt. Ook is het leer iets dikker."
"Bij deze (academische) kaptoom is het mogelijk de keelriem te verwijderen. Hierdoor zit deze wel iets losser en schuift sneller naar beneden dan de academische (moet klassieke zijn?) kaptoom met de vaste keelriem."
Ik heb mijn Weense kaptoom (=zonder ijzer in neusriem) bij Lusitana hier op bokt gekocht in extra full. Weet niet of zij ook met ijzer levert? Kwaliteit/prijs verhouding bij haar is in ieder geval erg goed. Zij kan volgens mij ook op maat leveren indien nodig.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:22

Paperboy, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij niet zou passen... Zeker als de academische ook bij een belgische wel past, dan zou een noordzweed ook moeten lukken toch?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:25

:D Dankjewel YamaDeva, dat ijzer ben ik ook nog niet helemaal over uit...... Ga Lusitana even in mijn gedachten houden. Bedankt!

Ja Sijs15 nu ik hoor dat hij bij een belg past zou hij wel moeten passen, ga morgen eens even paard opmeten!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:32

als jij je paard opmeet dan meet ik mijn kaptoom wel op

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:34

Super Caira, bedankt! Laat het morgen even weten..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:39

Afbeelding Alleen de keelriem is iets te laag gezakt zag ik.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:48

Ziet er goed uit Caira (leuk paard ;) ), nou die academisch moet wel goed zijn denk ik. Maar meten is weten :D , maar heb nu in ieder geval goede hoop dat hij kan passen!