Wat voor bit is dit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 14:49

Afbeelding

En hoe vriendelijk/onvriendelijk is het?

little_birdy

Re: Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:52

een heel zacht en vriendelijk bitje
een halve kneveltrens is het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:55

Maar het lijkt me een zelf in elkaar geknutseld ding en daar ben ik niet zo fan van. De wang kan klem komen te zitten tussen het bit en de ring dus dat lijkt me niet zo fijn.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:56

Kneveltrens wordt vaak bij jonge aarden gebruikt. Die "stangetjes" aan de zijkant helpen het paard om het "sturen" sneller te begrijpen. Als je -simpel gezegd- aan de linkerkant aan je teugel trekt, dan duwt het rechterstangetje het paard in feite een beetje naar links.

Het is zeker geen scherp bit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:57

Wat zijn dan die extra ringetjes/moertjes net onder het mondstuk ?
Dat lijkt me ook niet origineel :n

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:58

Dit is een wat bekendere versie:

Afbeelding

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:59

De moertjes vind ik ook wat vreemd. Wellicht dat het mondstuk wat te instabiel was en dat ze het zo opgelost hebben. Dat weet ik niet.

Maar in de basis is dit dus een vriendelijk bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:59

Dit is niet helemaal een kneveltrens omdat de meeste druk van de knevel op de wang zit en bij dit bit zitten de stangetjes aan de onderkant. Daarom vind ik het niet echt een kneveltrens omdat het niet heel veel effect heeft.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:01

Het bit ligt op de foto in feite ook op de kop...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:02

Ik vind het ook een raar ding en niet echt vriendelijk voor de mondhoeken.
Zou het niet gebruiken :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:02

Femke_Tweety schreef:
Het bit ligt op de foto in feite ook op de kop...

Nope, de stangetjes moeten naar beneden wijzen. Anders drukken de pinnen in de wang als er druk op het bit komt. Het is ook wel een draversbitje wat ook wel zorgt voor iets meer stabiliteit.

Dit is een goed voorbeeld:

Afbeelding

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:08

Hmm, dan heb ik dat met die halve knevels altijd verkeerd begrepen. Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit een halve kneveltrens gebruikt heb. (Wel zo-een als waar ik een afbeelding van plaatste, voor een heel jong paard)

Maar dan lijkt het me weinig toegevoegde waarde te hebben, die stangetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:10

Femke_Tweety schreef:
Hmm, dan heb ik dat met die halve knevels altijd verkeerd begrepen. Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit een halve kneveltrens gebruikt heb. (Wel zo-een als waar ik een afbeelding van plaatste, voor een heel jong paard)

Maar dan lijkt het me weinig toegevoegde waarde te hebben, die stangetjes.

Ja een kneveltrens is idd geschikt voor jonge paarden, gebruik ik zelf ook graag :)

Die stangetjes zorgen voor iets meer stabiliteit en minimaal druk op de zijkant, maar t is niet heel anders.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:15

Hmm, nog even verder gezocht, ben nu eenmaal nieuwsgierig van aard...

Dit kwam ik tegen op http://www.paardenbitten.nl/Kneveltrensen.html :
Citaat:
Bitringen die staafjes hebben dwars op het mondstuk (knevels), zoals de kneveltrens, kunnen voor twee doeleinden handig zijn: voor het beleren van het jonge paard (door middel van zijdelingse druk op het paardenhoofd) of bij pittige paarden zodat voorkomen wordt dat het bit door de mond getrokken wordt, bijvoorbeeld bij springconcoursen. Voor welk doel het bit ook gebruikt wordt, de kneveltrens zorgt ervoor dat het bit rustig en stabiel in de paardenmond ligt, wat vaak gemist wordt bij bijvoorbeeld de watertrens.

Er zijn twee versies, namelijk een bit met aparte knevels of een bit waarbij de knevels geïntegreerd zijn in de bitring. Bij de eerste zie je een stangetje dwars op het mondstuk geplaatst met daarachter de ring (Fulmerkneveltrens). Bij de tweede variant lijkt het op een bustrens waarbij de ‘busjes’ verlengd zijn (gewone kneveltrens). Deze bestaat dan ook weer in een variant met halve knevels. De Fulmerkneveltrens zorgt ervoor dat de kracht per mm² wat meer aankomt in de paardenmond ten opzichte van de normale variant.

Tot slot kan er gebruik worden gemaakt van knevelriempjes. Dit zijn leren lusjes die de knevels vastzetten aan het bakstuk. Ze zorgen ervoor dat het bit nog stiller in de mond ligt, maar hebben als nadeel dat er meer druk ontstaat. Deze extra druk ontstaat doordat het mondstuk nu “vast” ligt in de paardenmond. Normaal gesproken, als de teugels worden aangenomen, zal het gebroken mondstuk van het gehemelte wegdraaien om zo druk te geven op de tong, de mondhoeken en de lagen. Als het mondstuk nu vast ligt, dan wordt het gehemelte er ook bij betrokken (net als bij de hangende trenzen)

In feite zorgt het dus ook dat het bit niet door de mond getrokken kan worden. Maar dan moet er wel enorm hard getrokken worden, en dat lijkt mij weer niet zo'n heel goed idee... En dan is het dus in feite niet heel vriendelijk.
Maar dan zijn weer weer bij het cliche dat ieder bit net zo vriendelijk is als de hand van de ruiter die het gebruikt...

Bij gebruik voor jonge paarden op de correcte manier vind ik het heel prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:17

Dit citaat gaat alleen over de kneveltrens, niet over het draversbitje, zoals het bitje uit de op heet overigens :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:27

Ok, weer wat geleerd! Thnx!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:31

wel oppassen mocht je het bit gebruiken, wel enkel doet als je weet of het paard schuimt/kwijlt, anders dan schuurt het alleen maar in de mond en krijg je echt nare brand plekken, moet je zelf maar eens met rubber of plastic over je arm heen blijven wrijven :j

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:57

Zo leer je nog eens wat haha. Ik ken de gewone kneveltrens ook wel, maar deze vrom had ik nog nooit gezien. Ik gebruik nu een enkel gebroken trens bij mn 3 jarige verzorgpaard maa was van plan deze eens te gebruiken. Maar hij kwijlt of schuimt helemaal niet, dus misschien is het dan niet zo'n goed idee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:59

Nee dat lijkt me geen goed idee want het is volgens mij een zelfgemaakt bit en met schroefjes enzo, krijg je snel wondjes van.
Ik zou het niet doen ;)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:01

Ik denk altijd: een bit is zo hard of zacht als dat de ruiter het gebruikt.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 17:02

Kay. Dan moet ik maar eens gewoon een kneveltrensje op de kop tikken ergens. Maar rubber wordt dus niet aangeraden? Dacht dat dat extra vriendelijk was juist..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:03

Ziet er inderdaad uit als een zelffabrikaat.. Heb er zelf mijn 22 jaar oude BWP'er 'opnieuw' mee 'ingereden'. Hij reageerde er ontzettend goed op. Hij moest namelijk leren dat hij niet afhankelijk was van mijn hulpen bij het bit maar op mijn houding en benen moest letten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:04

Martine_R schreef:
Kay. Dan moet ik maar eens gewoon een kneveltrensje op de kop tikken ergens. Maar rubber wordt dus niet aangeraden? Dacht dat dat extra vriendelijk was juist..

Rubber kan zacht zijn maar kan dus ook veel verkeerd doen. IJzer blijft gewoon het fijnst :) Of koper.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:09

Joolien schreef:
Martine_R schreef:

Rubber kan zacht zijn maar kan dus ook veel verkeerd doen. IJzer blijft gewoon het fijnst :) Of koper.

Koper is ook fijn ja! :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:16

Joolien schreef:
Dit citaat gaat alleen over de kneveltrens, niet over het draversbitje, zoals het bitje uit de op heet overigens :)

Het draversbitje is een halve kneveltrens dus het heeft de halve werking van een hele kneveltrens. Dit bit is ontstaan doordat ruiters bij springconcoursen bijvoorbeeld het bit nogal ruw door de mond trokken. Als neveneffect is het dus vriendelijk voor (jonge) paarden gezien de zijdelingse druk.

Dit bit is dus wel heel vriendelijk, het is niet meer dan een D-trens met verlengde knevels.

Martine_R schreef:

Rubber is enkel aan te raden als je zeker weet dat je paard genoeg speeksel aanmaakt terwijl het bit in is.