Rijden met voorbrenghoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Rijden met voorbrenghoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 11:59

Mijn verzorghaf werd altijd gereden met een leren hoofstel dat alleen bestond uit een kopstuk (incl keelriem), geen frontriem.
Omdat dit hoofdstel met iemand anders mee is gegaan, wil ik een nieuwe en in mijn zoektocht kwam ik ook een aantal voorbrenghoofstellen tegen. Zijn deze ook geschikt om mee te rijden of helemaal niet? :o

Of heeft iemand nog andere tips voor een zo simpel mogelijk hoofdstel? Het liefst dus met alleen een kopstuk (en een keelriem), maar er mag evt ook een frontriem bij zitten :j

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Corelli op 30-12-12 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Levidepevi

Re: Rijden met voorbrenghoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:01

Waarom geen neusriem/frontriem graag reactie! :j

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:02

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 12:03

Levidepevi schreef:
Waarom geen neusriem/frontriem graag reactie! :j

Omdat ik daar prima mee kan rijden en ik dat het mooiste vind staan :) Ik rij veel bitloos maar als ik er een bitje in hang, wil ik dat zo simpel mogelijk houden :)
maar goed, daar gaat het in dit topic niet om

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:04

Volgens mij kan dat gewoon hoor.met western hebben ze vaak zelfs alleen bakstukken en een keelriem.dus why not?bovendien ondervind ik er zelf nooit problemen mee dus ik zou zeggen gewoon doen

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:04

Je zou ook gewoon zelf een kopstuk met keelriem kunnen kopen en bakstukken. Bit er in hangen. probleem opgelost toch? En dit is allemaal wel los verkrijgbaar dus kun je zelf kiezen wat je mooi vind.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:06

Anders koop je een gewoon hoofdstel en haal je daar de neusriem van af? De voorbrenghoofdstellen die ik vind via google lijken me toch van niet hele goede kwaliteit om dagelijks te gebruiken.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 12:07

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 12:07

Mayasfrenk schreef:
Je zou ook gewoon zelf een kopstuk met keelriem kunnen kopen en bakstukken. Bit er in hangen. probleem opgelost toch? En dit is allemaal wel los verkrijgbaar dus kun je zelf kiezen wat je mooi vind.

Ja, dat is misschien nog wel de beste optie :j Dat ik daar niet aan gedacht heb :')

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:10

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:13

Of een western hoofstel?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 12:15

Molfre schreef:
Kijk eens naar een "IJslander hoofstel".

Zijn vaak alleen bakstukken en een neusriem (die je eraf kan halen). Ook je keelriem is nl. nergens voor nodig.

EDIT: bijvoorbeeld http://www.htmhorsewarestores.nl/epages ... WH-2276601

Goede tip, dit begint er al op te lijken! :j Bedankt
Zonder keelriem rijden is dus geen probleem? Dat vind ik wel een beetje een eng idee, maar dat is misschien psychisch :=
Heb ook zitten kijken naar een one ear western hoofdstel, dat is misschien ook een optie

edit: karlli: ja dat is misschien ook een optie inderdaad :j One-ear dus dan? Of een ander model dat ik misschien niet ken? Tips welkom ook op dit front :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:16

Een one ear?
Afbeelding

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:17

Een keelriem dient echt nergens voor, het is puur traditie, vroeger werden ze in de cavalerie gebruikt. Door de keelriem kan het hoofdstel niet zomaar afgetrokken worden als je bv. je paard voort sleept.
Tegenwoordig zie je echter dat het als je bv. van je paard valt al lang geen garantie is dat hij zijn hoofdstel niet verliest. Puur voor de sier en traditie dus.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 12:19

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:22

Als het echt zoveel meerwaarde had, waarom zouden zoveel mensen dan zonder keel en front riemen rijden? ^^
Frontriem dient van oorsprong om de bakstukken niet over de hals terug te kunnen trekken en dus contact met het bit te verliezen op het slagveld.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 12:24

Molfre schreef:
Als het echt zoveel meerwaarde had, waarom zouden zoveel mensen dan zonder keel en front riemen rijden? ^^
Frontriem dient van oorsprong om de bakstukken niet over de hals terug te kunnen trekken en dus contact met het bit te verliezen op het slagveld.

Bedankt voor je uitleg :) Ik ben overtuigd :D

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:25

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:28

ik heb een hele tijd met dit voorbrenghoofstel gereden,. omdat mijn IJslander een model hoofd heeft, waarbij met een standaard hoofdstel de bakstukken heel dicht langs de ogen lopen.
Daarom deze:
Afbeelding
Dus, ja, waarom niet?
Laatst bijgewerkt door skessa op 30-12-12 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:29

Corelli schreef:
Ja, vind ik tof :j Als een keelriem dat inderdaad eigenlijk geen functie heeft, zoals Molfre uitlegt, dan is dit een hele mooie optie :j
Waar is deze van? Mag ook per PB :)

Deze stond op de bokt markt, maar ik heb hem via google gevonden dus ik weet het eigenlijk niet :')

Een one ear hoort eigenlijk met shank, maar ik heb mijn merrie heel lang op one ear met trensbitje gereden, als ze geen gekke capriolen uithalen met hun hoofd moet het in principe wel goed gaan. :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:33

Corelli schreef:
Molfre schreef:
Kijk eens naar een "IJslander hoofstel".

Zijn vaak alleen bakstukken en een neusriem (die je eraf kan halen). Ook je keelriem is nl. nergens voor nodig.

EDIT: bijvoorbeeld http://www.htmhorsewarestores.nl/epages ... WH-2276601

Goede tip, dit begint er al op te lijken! :j Bedankt
Zonder keelriem rijden is dus geen probleem? Dat vind ik wel een beetje een eng idee, maar dat is misschien psychisch :=
Heb ook zitten kijken naar een one ear western hoofdstel, dat is misschien ook een optie

edit: karlli: ja dat is misschien ook een optie inderdaad :j One-ear dus dan? Of een ander model dat ik misschien niet ken? Tips welkom ook op dit front :)

Ik rij een Ijslander met dit hoofdstel en dan is de neusriem er nog van af. Nog nooit afgeschud!

Jamira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:23

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 17:29

NinaBonanza schreef:

Dit is precies wat ik bedoel, super! Morgen eens met de eigenaresse overleggen waar haar voorkeur naar uit gaat :j heb inmiddels namelijk ook een tweedehands one ear gevonden en een mooi ijslands hoofstel maar bij die twijel ik nog over de maten (ijslander en quarter :+ )

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:00

Oh, wat een leuk topic is dit zeg, brengt me op ideeën!

Ik rijd regelmatig met alleen een enkel riempje van bitring naar bitring. Zo dus:
Afbeelding
Mijn pony heeft heel veel haar, dus dat blijft echt prima zitten! Voor de stabiliteit is een kinriempje zoals je veel ziet bij westernhoofdstellen misschien wel fijn, al maakt het mijn pony niet uit. Ik heb het soms wel, soms niet. Beetje inconsequent :o Hij vindt zo min mogelijk riempjes duidelijk fijner dan heel veel riempjes overal.

Skessa, ik vind dat wel echt een heel tof hoofdstel! Waar heb je dat gekocht, als ik vragen mag?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 09:23