Hoe bit watertrens opmeten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elenore

Hoe bit watertrens opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 11:58

Hallo,

Misschien een 'domme' vraag, maar ik heb mijn bit opgemeten op 2 manieren en er komen daardoor ook 2 maten uit.
Ik lees ook 2 verschillende manieren op internet.

1e manier: De lengte tussen de bitringen meten, omdat de ringen tegen de mondhoeken moeten aankomen, zodat het bit niet gaat schuiven.
Afbeelding

2e manier: De lengte tussen het begin van de gaten opmeten, omdat de ringen vrij moeten liggen voor het draaien.
Afbeelding

Wat is nu de exacte manier, zodat ik de juiste maat weet? Ik ben nu in twijfel namelijk...

Alvast bedankt!

gemma92

Re: Hoe bit watertrens opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:34

Als ik het zo zie, zou ik de 2e manier denken.. Heb er overigens nooit echt over nagedacht :')..
Lijkt mij dat als de ringen, zoals bij optie 1, de monhoeken tussen de gaten en de ring gaan zitten..
Dit is wat mij logisch lijkt :o

Elenore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 14:14

Ja haha inderdaad. Manier 2 lijkt mij ook het beste, maar ik heb er dus ook nooit echt over nagedacht :D Vandaar toch even de vraag.

magda_90

Re: Hoe bit watertrens opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:02

Je hebt die foto's vast van www.paardenbitten.nl genomen? Daar zie je namelijk op http://paardenbitten.nl/Diverse_bitringen.html staan hoe je een watertrens het beste op kunt meten; namelijk vanaf gat naar gat. Want die enkele mm ruimte tussen mondstuk en bitring is nodig om de bitring vrij te kunnen laten bewegen. Geef je die ruimte niet, dan kunnen de mondhoeken beschadigen én verliest de watertrens zijn werking.

Elenore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:02

Klopt oftewel ik vond ze op google bij afbeeldingen. Ik snap de uitleg en ik vind het ook logisch inderdaad, maar omdat ik op andere websites lees dat het tussen de ringen echt gemeten zou moeten worden. Ik hou gewoon het bovenstaande aan en dan komt het helemaal goed. Dankje wel! :)