Hoii, Ik wil graag een martingaal voor m'n fjordje kopen alleen ik weet niet wat voor maat ze moet hebben, Ze heeft een aardig dikke nek. Voor foto's kijk in mijn profiel.
Ik zou ook gewoon voor full gaan. Bedoel je een martingaal die vast hang aan het zadel, met borstriem dus. Of eentje die met een ring over de hals gaat? Dus een losse martingaal? In het laatste geval kan cob misschien wel groot genoeg zijn.
Maar ik zou voor de zekerheid toch full nemen. Hangt er vanaf hoe je het koopt, maar in een winkel kan je het altijd ruilen (tenzij je in de uitverkoop koopt natuurlijk).
Ik heb ook een ful maar ik moest heel veel gaatjes bij prikken omdat de hals heel kort is. Persoonlijk zou ik nu voor een cob gaan.. Mijn fjord was trouwens 1.58
Voor mijn NRPS'er van 1.55 heb ik cob, maar ik denk dat een fjord een dikkere nek heeft dus zou ik toch voor full gaan, dan kun je altijd nog gaatjes bijprikken.
Bij de paarden die ik rijd, 2 kwpners van boven de 1.65 was de full veel te groot. Daar zou ik een cob voor hebben gewild. Om de hals ging het erg ruim maar vooral de lengte van singel naar teugels was veeel te lang. Dan zou je dus gaatjes onderin moeten bij prikken denk ik bij een fjord.