Kalkoenen niet ingedraaid

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CharlesZ

Kalkoenen niet ingedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 17:56

Aangezien ik eigenlijk nooit iets post weet ik niet of dit goed staat :o

Maar ik heb nu het volgende probleem (Dit deed zich op een paar weken geleden maar ben toch wel benieuwd hoe ik het nou beter moet doen..):
Mijn paard staat vierkant op ijzers waarbij de ijzers kalkoengaten hebben om maar zo te zeggen. Nu ga ik aankomend jaar crosstrainingen volgen waarbij er ook veel op gras zijn natuurlijk maar daarbij heb ik dan een probleem gekregen. Ik heb heel braaf kalkoenen gekocht voor de ijzers zodat paardenlief niet gaat uitglijden op het eventuele natte/gladde gras, maar ik krijg ze niet ingedraaid -O-
Ik heb het geprobeerd nadat ik ze kocht (de kalkoenen) zodat ik wist hoe het moest voor als ik op gras ga rijden maar het wil maar niet lukken. Hoe moet ik dit nou oplossen of doe ik iets verkeerd?
-Ik maak de gaten schoon met een soort klein ijzer achtig borsteltje
-Heb het zelfs proberen schoon te maken met water
Kan het ook zijn dat mijn paard dan geen 'echte' kalkoengaten heeft (als dat bestaat :') )
of kon het zijn dat de ijzers te versleten waren?

Alvast bedankt!! :)

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:11

Het kan zijn dat het schroefdraad in het kalkoengat niet meer helemaal goed zit.
Dit kan je zelf weer maken met een of ander dingetje (ik weet zo niet hoe dit heet en kan ook geen plaatje vinden)
Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel ;)

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:19

lovemaylo schreef:
Het kan zijn dat het schroefdraad in het kalkoengat niet meer helemaal goed zit.
Dit kan je zelf weer maken met een of ander dingetje (ik weet zo niet hoe dit heet en kan ook geen plaatje vinden)

Hij is nu weer opnieuw beslagen twee weken terug en heb het nog niet geprobeerd, maar omdat die nu weer nieuwe ijzers heeft zou het dan nu wel weer gaan denk je? of krijg ik dan weer het zelfde probleem

smurffie

Re: Kalkoenen niet ingedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:21

Met een tap kun je ze even 'uittappen' als het schroefdraad dan niet goed genoeg is maak je die weer goed.
En anders even op je stal vragen aan iemand die ze ook gebruikt?

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:22

Kan je niet aan iemand op je stal vragen of die je wilt helpen?

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:23

CharlesZ schreef:
lovemaylo schreef:

Hij is nu weer opnieuw beslagen twee weken terug en heb het nog niet geprobeerd, maar omdat die nu weer nieuwe ijzers heeft zou het dan nu wel weer gaan denk je? of krijg ik dan weer het zelfde probleem

Het zou nu wel weer kunnen
maar door een steentje of iets anders hards in het kalkoengat kan het schroefdraad een beetje verbogen zijn en daarom wil die 'kalkoen' er niet meer in.
Dus ik denk dat je gewoon moet proberen of die er nu wel in past.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:24

Ben ik de enige die dacht dat je wat raars had gedaan met een kerstkalkoen? Kon maar niet bedenken wat je kon indraaien met een kalkoen en heb het topic maar geopend. :+

Komen die dingen niet in soorten en maten en heb je gewoon een verkeerd maatje? IJzer vervormd natuurlijk ook wel als er een paard op loopt, als ze al goed versleten waren zouden de gaten ook zo ver vervormd kunnen zijn dat ze daarom niet meer pasten.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:28

Laatst bijgewerkt door Anoeska27 op 28-12-12 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:28

Tappen is wel een vak apart, misschien eerst iemand even voor laten doen? Het is iig de bedoeling dat je de tap niet in 1x helemaal doordraait zoals de meeste mensen doen. Je draait steeds een slag door, en dan een halve slag terug. Dan weer een slag door, en dan weer een halve slag terug. Zo zorg je dat alle zand en oneffenheden weer uit het schroefdraad komen.

Voor een wedstrijd maakte we meestal eerst de stiftgaten met een staalborsteltje schoon (die aan de andere kant van je prikker) en daarna tappen. Nadat het gat schoon is een dotje watjes met (hoef)olie erin zodat de gaten schoon blijven. Die wip je er met je prikker zo weer uit op het cc terrein.

Let op: wel heel goed het been vasthouden en alleen tappen op een rustige plek (cc terrein is niet heel handig). Als je het been laat vallen met de tap er nog in, kan hij afbreken en in het ijzer blijven zitten...

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:29

lovemaylo schreef:

Je bedoelt een kalkoentap.
Ja het kan komen dat je ijzers al te ver zijn versleten / afgelopen dan krijg je dat.
Nog een tip als je de kalkoenen eruit hebt gedraaid doe er dan watjes of kleine sponsjes met wat hoevet erin dan blijven ze mooi schooon en je schroefdraad roest niet.
Je kunt ze er dan zo met een klein schroevendraaiertje of dat spitse dingetje aan dat ding waar je de gaten mee schoon maakt eruit wippen.

Afbeelding

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:30

:D tip als je er geen kalkoenen in hebt zitten oordoppen in duwen, kan er ook geen rotzooi inkomen ,en als jje ze er in wilt draaien haal je de proppen er uit en gaat het vanzelf, overigings een beetje vet eraan kan geen kwaad, draaid makkelijker

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:32

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:34

Oke super bedankt iniedergeval voor alle tips! Ik ga het morgen even allemaal uitproberen ja :)

Brechtje122 past die op alle kalkoen soorten?

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:36

Je hebt ook nog zelf tappende kalkoenen die vindt ik persoonlijk wat makkelijker werken.
Als er nog vuil zit dan krijg je ze er wat makkelijker in.
Met speciale groeven in het schroefdraad waardoor de kalkoen zelftappend is.
Werkt een beetje als die tap.

Afbeelding

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:33

Inderdaad zoals Annemeik zegt, dit is de beste manier.
Zodra je ze goed schoon hebt goed met hoefolie watten indoen, af en toe "verschonen" dan kun je altijd makkelijk je kalkoenen erin draaien.

kjald

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:45

Hallo,

Ik heb dat probleem ook altijd, zelfs na nieuwe ijzers.Toevallig hoorde ik gisteravond over stoten met een tap, mocht het ook even uitproberen en echt super zo gemakkelijk en er helemaal erin. Deze tap stoten kun je kopen bij divoza enz.