Ligt er aan of dat de prijs is voor een tweedehands zadel of een nieuwe. Nieuw rond die prijs is troep en hoogstwaarschijnlijk zadelmarktzadel. Wil je niet op je paard.
Ik heb net mijn zoveelste-hands zeer degelijke kwaliteit stocksaddle voor 250 euro verkocht, dit zadel was ouder maar goede kwaliteit en dan kun je mazzel hebben en er een voor rond dat geld kopen. Ik kocht de mijne voor 250 en heb em voor dat zelfde geld weer verkocht omdat hij toch net niet op m'n paard paste. Een oude Syd Hill zul je meestal iets meer voor moeten betalen, de mijne was merkloos maar wel degelijke makelij en kwaliteitsleer dus waarschijnlijk van een wat onbekendere Australische zadelmaker. Een goed Nederlands alternatief zijn de Horseman Outfitters. Da's Nederlandse makelij maar wel goed en degelijk in elkaar gezet en die kun je nog wel voor een redelijke prijs op de kop tikken (nieuw waren die destijds tussen de 800 en 900 euro, ze worden nu niet meer gemaakt maar tweedehands zijn ze nog wel te krijgen). Koop gewoon nooit zonder dat je't zadel i.r.l. gezien hebt en hebt kunnen beoordelen hoe het in elkaar zit (kijk naar naden, mooi rond of 'hoekig'? kussens (glad of bobbelig) en kwaliteit leer e.d. (mijne had bijv. met canvas band versterkte beugelriemen. Dat zul je op een goedkoop flutje niet tegen komen).
En let vooral goed op pasvorm. Veel mensen vergissen zich in de lengte van een stocksaddle... Het is niet 't kortste type zadel wat je kunt kopen dus vaak toch te lang voor korte paardjes (mits je een kortje kunt kopen zoals die van mij was, maar daar moet je zelf dan wel weer in passen).