Stockzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aresje601

Stockzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:05

Hey,
Ik ben al een tijdje aan het denken over een nieuw zadel voor Ares.
Gezien ik veel en vaak lang gaan wandelen zou ik wel interesse hebben in een (Australisch) stockzadel, maar heb nog heel wat vragen en bedenkingen.
Wat denken jullie over deze zadels?
Nu zie je op vele plaatsen stockzadels te koop voor +- 300 euro. Is dit de normale prijsklasse of zijn die niet betrouwbaar?
En waar hebben jullie je stockzadel gekocht?

elbony

Re: Stockzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:13

Ik heb na een lange zoektocht van 8 maanden (2 barefoot zadels geprobeerd en 2 zadelpassers met zeer uiteenlopend assortiment) uiteindelijk Het Perfecte zadel voor mijn paard gevonden: een oude Syd Hill Outbackdrafter van een particulier gekocht op marktplaats. Syd Hill was een heel gerenommeerd merk in Australië, hoe het nu is kan ik je niet zeggen (ze zijn failliet geweest en weer opgestart met waarschijnlijk productie in India). Ik heb er nu 10 maanden met echt zeer veel plezier en veiligheid mee kunnen rijden. Helaas lijkt nu het moment aangebroken dat mijn paard uit de boom groeit. Maar zelfs als hij echt een ander zadel moet hebben, weet ik nog niet of ik deze zou verkopen, aangezien het echt een geweldig kwaliteitszadel is, wat je tegenwoordig niet snel meer vindt. Dus als je gaat zoeken naar Australische stockzadels, kan ik je alleen maar aanraden in het 2ehands circuit te kijken naar echte kwaliteit (geen zadelmarkt ellende of goedkope kopietjes uit India, maar echt goede merken). Marktplaats, duitse ebay, zijn mogelijke vindplaatsen. Prijzen zijn van hoog tot laag, alles is mogelijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:23

Ligt er aan of dat de prijs is voor een tweedehands zadel of een nieuwe. Nieuw rond die prijs is troep en hoogstwaarschijnlijk zadelmarktzadel. Wil je niet op je paard.
Ik heb net mijn zoveelste-hands zeer degelijke kwaliteit stocksaddle voor 250 euro verkocht, dit zadel was ouder maar goede kwaliteit en dan kun je mazzel hebben en er een voor rond dat geld kopen. Ik kocht de mijne voor 250 en heb em voor dat zelfde geld weer verkocht omdat hij toch net niet op m'n paard paste. Een oude Syd Hill zul je meestal iets meer voor moeten betalen, de mijne was merkloos maar wel degelijke makelij en kwaliteitsleer dus waarschijnlijk van een wat onbekendere Australische zadelmaker. Een goed Nederlands alternatief zijn de Horseman Outfitters. Da's Nederlandse makelij maar wel goed en degelijk in elkaar gezet en die kun je nog wel voor een redelijke prijs op de kop tikken (nieuw waren die destijds tussen de 800 en 900 euro, ze worden nu niet meer gemaakt maar tweedehands zijn ze nog wel te krijgen). Koop gewoon nooit zonder dat je't zadel i.r.l. gezien hebt en hebt kunnen beoordelen hoe het in elkaar zit (kijk naar naden, mooi rond of 'hoekig'? kussens (glad of bobbelig) en kwaliteit leer e.d. (mijne had bijv. met canvas band versterkte beugelriemen. Dat zul je op een goedkoop flutje niet tegen komen).
En let vooral goed op pasvorm. Veel mensen vergissen zich in de lengte van een stocksaddle... Het is niet 't kortste type zadel wat je kunt kopen dus vaak toch te lang voor korte paardjes (mits je een kortje kunt kopen zoals die van mij was, maar daar moet je zelf dan wel weer in passen).

Aresje601

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:26

Bedankt al voor de reacties :)
Ik bedoel deze prijs voor een 2dehands zadel :) Kan me voorstellen als je voor deze prijs een splinter nieuw zadel koopt je niet echt veel kan verwachten van de kwaliteit en pasvorm.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 10:33

Is het een zadel met een serge onderkant van de kussens (serge is stof ipv leer)? Als de kleur blauw is kan je te maken hebben met een Indiase goedkope variant. Is hij geel van kleur, is het waarschijnlijker dat hij uit Australië of NL komt. Als je een foto hebt, kun je de misschien plaatsen, zodat we mee kunnen kijken.