Welk zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 12:50

Ik heb een 4,5 jarige merrie die sinds juli opgepakt is me rijden (was al wel zadelmak en een paar keer op gereden, maar niet actief).

Ik had eerst een Wintec voor haar gekocht (2000 pro dressuur) maar hier kreeg ik zelf een zere rug in (ben een paar keer eraan geopereerd).
Nadat ik op een boomloos zadel van een stalgenoot te hebben gereden zelf ook overgestapt op een boomloos zadel. Heb nu een Barefoot Cheyenne.
Hiermee geen rug klachten en kan er heerlijk mee rijden en ze loopt er super onder.

Eind sept. heeft ze 2x koliek gehad. Daarna is ze iets narriger geworden op dingen rond haar buik. Niet alleen dingen die strak zitten als bv een singel maar ook op de kruissingels van haar deken geeft ze deze reactie.
Dit heeft ze altijd al iets gehad vanaf we haar hebben. Maar door rustig aan te doen met de singel vast maken (rustig aan steeds een gaatje strakker) was dit eigenlijk zo goed als over.

Onder het zadel loopt ze prima, gebruikt haar rug goed.
Ze kwam lekker aan in bespiering en we hebben de pommel veranderd van een M naar een L. Voor het mooie was het beter geweest als er nog een tussenmaat in was. Gaat eigenlijk maar om heel weinig hoor, want een dun extra dekje is eigenlijk al net teveel.
Maar het zadel ligt gewoon niet super meer bij haar schoft.
Zweetafdruk onder het zadel laat verder een mooie zweet afdruk zien.

Eigenlijk wil ik nu terug overstappen op een boomzadel.
Maar heb geen idee naar wat voor zadel.
De zit van een boomloos zadel vind ik heerlijk en niet onbelangrijk ik krijg er geen last van m'n rug mee.
Omdat ze qua bespiering veel veranderd graag een verstelbare of door de zadelmaker aanpasbare boom.
Heb geen voorkeur voor een dressuur of vzh zadel. Rij voornamelijk recreatief in de bak en soms buiten.
Zolang ik maar geen gedwongen zit heb.

Aan de ene kant denk ik, laat ik een Wintec met Cair proberen. Maar merk je hier als ruiter zelf verschil in?

Iemand anders een idee naar een zadel wat aan mijn wensen (en niet te vergeten mijn paard) voldoet?

Ik laat evengoed een zadelmaker langs komen hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:01

Mijn mening is dan misschien gekleurd, maar ik zou het lekker bij je boomloosje houden :j

Daar zit je lekker in, je paardje loopt er goed onder, en het dier is nog volop bespiering aan het opbouwen en dus van vorm aan het veranderen.

Waarom zou je dan overstappen op een boomzadel dat toch al sneller rugklachten geeft door de harde kern tussen paard en ruiter, en al snel niet helemaal meer de rondingen van de rug en schoft volgt?

Nu is de pasvorm nèt niet 100% maar dat geeft op zich weinig bij een pommel omdat je er immers geen gewicht op zet. Zou je nu een boomzadel vinden en al de mazzel hebben dat hij nu perfect aansluit, dan heb je een goede kans dat hij binnen no-time weer nèt niet past...en je dan dus wel de voorkant met je gewicht in de schoft drukt.

En daarbij heb je dus weer die veel hardere zit...

Ik zie niet zo goed op welke manier een boomzadel een vooruitgang voor jullie zou zijn, als ik je verhaal zo lees :)

Goede elastische singel er aan (voor het comfort van paardebeest) en gaan met die banaan :j

kiki1976

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 10:05

Ik kan het idd ook eens kijken of het uitmaakt met een andere singel. Gebruik nu een BF singel.
Maar denk niet dat het uitmaakt eigenlijk. Dit omdat ze op alles reageert wat rond haar buik gaat.
Nu singelen we altijd rustig aan, dus echt steeds 1 gaatje strakker.

Ze had al iets van een lichte singeldwang toen we haar kregen. Maar zoals eerder gezegd werd dit beter door de manier van aansingelen die we doen. Dit openbaarde zich door iets haar achterbeen op te tillen (niet schoppen hoor).
Nu tilt ze haar been hoger en meer richting haar buik, ook op de dekensingels. Maar heeft ook het lef om te proberen te bijten, en dit word door ons ook bestraft!
Ostheo is ook al langs geweest en ze had geen problemen in haar rug op de zadelplek. Wel een klein plekje terhoogte van haar heupen op haar rug. Maar dit stond los van het singel probleem.

Met de M pommel zat het net even te strak rond haar schoft haar schoft dus vandaar we voor een maat L gegaan zijn. Deze is eigenlijk net weer iets te ruim, zadel komt achter nu een klein stukje omhoog. Met een dun dekje eronder zit het ook net weer net te strak... Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Zweet afdruk op haar rug laat zien dat haar ruggengraat mooi vrij ligt.

De ostheo weet dat ze met een boomloos zadel gereden word en daar stond ze ook achter. Wel was ze van mening dat een boomzadel voor haar idd wat moeilijker zou worden te vinden.
En dat klopt ook wel want de Wintec die ik had zat een rode boom in en die was door de zadelmalre ook iets aangepast. Lag toen wel goed op haar, maar ze is ondertussen alweer aardig wat breder geworden (Bo is trouwens een kruising tinker met vermoedelijk Welsh Cob).

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 08:42

Als ik jou zo hoor zou ik het ook gewoon lekker bij je Barefoot houden. Ik ben zelf ook niet zo'n fan van het Cair systeem, de "luchtzakjes" (een plastik omhulsel waar een soort foam in zit) zitten midden in het kussen, precies onder je zit aan elkaar geplakt met een stuk tape, dat kan een behoorlijke drukplek opleveren voor je paard. Als je dan toch een Wintec wil zou ik hem om laten vullen naar wol dan heb je in ieder geval niet die bobbel in de vulling wat voor je paard een stuk fijner zal zijn. Een boomzadel wat voor jouw type paard geschikt zou kunnen zijn is de Massimo. Maar inderdaad zit die een stuk harder dan je boomloze zadel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 12:10

Dank je voor je reactie.
M'n vorige Wintec was ook met wol gevulde kussens, dus dat is geen optie dan. Tenminste niet voor mij in een combi met een Wintec dan.

In het topic zegt iedereen met een boomloos te blijven rijden en via pb de reactie's juist met boom te gaan rijden.

Volgens mijn instructrice loopt de prima onder het boomloze zadel, gebruikt haar rug goed.
Alleen kunnen we geen van alle de reactie op de singel echt goed verklaren (op de eerdere koliek na dan). Vandaar we het toch in het zadel gingen zoeken. Want haar rug is me lief als jullie begrijpen wat ik bedoel.

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 16:02

Lekker boomloos blijven rijden

Het reageren op de singel en dekensingels mechien een maagzweer aan de koliek overgehouden
Doet erg pijn bij paarden.
paarden hebben een Hooge pijngrens dus laten met rijden niet veel merken

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 22:33

Ik denk niet dat ze een maagzweer heeft om eerlijk te zijn, omdat ze het voor de koliek ook al deed, alleen iets minder erg.
De reden dat ze het toentertijd ontwikkeld heeft bij de vorige eigenaar tijdens het beleren heeft een reden denk ik. Ze is namelijk al 2 jarige per ongeluk gedekt door een jong hengstje en dat wisten ze niet.
Ik heb foto's van haar en bij haar kon je het ook echt niet zien (toen moest ze nog 6 weken) en loopt dan ook gewoon voor de wagen.
http://i190.photobucket.com/albums/z20/ ... C06111.jpg
Hier is ze dus zelf net 3..... Jong voor beide naar mijn idee.

Ik denk dat die singel etc toen ook allemaal niet echt lekker heeft gevoeld voor haar en dat ze daardoor al een lichte singeldwang heeft ontwikkeld.

Wij hebben haar gekocht toen ze ruim 3.5 jr was en pas echt opgepakt toen ze ruim 4 was.

mariieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:48

Ik zal eerlijk zijn ik heb nog nooit op een wintec of BF gereden maar wel mensen op stal gehad die er mee reden en ook die twijfels hadden. Enkele van hen zijn ook weer op een boomzadel over gegaan en wel de Fryso. Dit zadel past perfect en zit voor de ruiter ook super. Ik heb inmiddels ook op een aantal van deze gezeten en voor je rug is dit een goed zadel. Fryso maakt zadel voor paarden die gemiddels tot breed gebouwd zijn bij de schoft/rug.

Lisasjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:43

Ik heb een wintec cair gehad, maar was daar niet echt tevreden over.. maar dat is persoonlijk, ik had er een ''rare'' zit in zei mijn instructrice. Heb nu een KN dressuurzadel, merkte het meteen zit veel beter en mn paard reageerde daardoor ook weer beter :)