[WN] Boomloos westernzadel voor lange ritten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

UniQueU2

Boomloos westernzadel voor lange ritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:27

Hallo,
Wie heeft er ervaring met een boomloos westernzadel en lange ritten (3 tot 5 uur) en kan daar iets over vertellen (waar op letten? Geschikt? Etc...)
Groetjes!

Duhelo

Re: Boomloos westernzadel voor lange ritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:28

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:52

Hoi, dit gast voornamelijk over de barefoot zadels.. Niet over boomloze westernzadels... Of is er geen verschil? (Zoals drukverdeling)?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:26

BRT -> WN-TR

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:29

Barefoot Arizona raad ik je aan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:30

UniQueU2 schreef:
Hoi, dit gast voornamelijk over de barefoot zadels.. Niet over boomloze westernzadels... Of is er geen verschil? (Zoals drukverdeling)?

het gaat voornamelijk over de barefoot's, omdat die zo te zien het meest gebruikt worden.
Echter is het een algemeen topic over boomloze zadels, zitten ook mensen met startrekks, bob marshall"s en noem maar op.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 22:49

Oke... Ik heb namelijk ongeveer dezelfde set als in het topic "http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=128&t=1449607" en daar wil ik deze ritten mee maken.. Las dat je ook speciale pads moet hebben om de ruggengraad vrij te houden..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:52

Barefoot heeft ontzettend goede zadels tegen een betaalbare prijs. Ook zijn deze zadels de voorlopers op de rest en kun je een test zadel proberen, dan weet je direct of het iets voor jou en je paard is.

Barefoots zitten iig heeeerlijk en heb er menig uur in gespendeerd, van een uur tot wel ze uur. :D

De arizona is een comfortabel model waar ook goed. Mee in de bak kan worden getraind.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:43

Wat TS laat zien is een nep-BF-Virginia Rose. Dit model is één van de duurdere BareFoot modellen (iig boven de 1000 euro). Over de kwaliteit van de nepper in kwestie kan ik dus niet oordelen zonder foto/naam.

Mijn ervaringen met de echte zijn niet positief geweest (verkeerde singelplek en dus schuiven van het zadel als gevolg). Het zat wel heel lekker zacht.

Hoe het zich houdt op langere ritten weet ik niet, maar een goede (en dus vaak dure) pad is een noodzaak onder 99% van de boomloosjes!!
Dat heeft minder te maken met de drukverdeling als wel met de hitte-opbouw en afvoer daarvan.

In ieder geval zal een rit van 5 uur niet ineens gemaakt worden. Daar heb je een opbouw voor nodig zodat het paard het ook daadwerkelijk aan kan.
Tijdens de opbouw merk je vanzelf wel of zadel en paard daar ongeschonden uitkomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:52

Nouwwww DD...het zadel op de foto is met alle respect toch wel iets totaal anders hoor...het is boomloos, licht van kleur en met een tooling, maar voor de rest zie ik weinig vergelijking met de Virginia Rose eigenlijk :o

Totaal ander model, erg rechte ruglijn, en toch ook wel een kwaliteitsverschilletje := Deze op de foto kost iets van 300 euro dacht ik, dat is echt een el-cheapo-boomloosje. Hoeft niet slecht te zijn, maar is wel echt uit de lagere prijsklasse en dat zie je dus ook wel aan die weinig anatomische vorm e.d. vind ik. Maar ik heb toch wel wat tevreden mensen er over gehoord, alhoewel ik hem weinig langs zie komen verder :)

(De Virginia Rose en Missoula Nut zijn overigens al een poosje anders dan die eerste versie die door een aantal Bokkers is geprobeerd, o.a. de singelophanging is nog wat aangepast :j )

Wat betreft de vraag van de TS: er zijn aardig wat mensen waarvan ook een handjevol op Bokt, die flink lange dagritten of meerdaagse trektochten op hun boomloze zadeltje rijden. Moet prima kunnen als je inderdaad een goed zadel en goede pad hebt.

Zie ook: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Lange ... ds-ritten/

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:08

ik heb de startrekk en ben er echt heel erg tevreden over, het zit zooo lekker dus ik kan er uren op volhouden :)

foto:
Afbeelding

ik weet niet waar je woont? anders kan je er een keertje op komen zitten :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:17

Ik raad ook Barefoot aan.
Heb zelf een Cherokee, het standaard model. Heb het zelf wat verwesternt met fenders en leren sliertjes aan de achterste D-ringen.
Ik maakte met de vps-loze versie al ritten van 6 uur en langer, met de vps-versie kan dat nog beter.
Was eventjes puzzelen met de goede inlages in de pad maar als dat eenmaal klopt heb je er een heerlijk zadel aan.

Is zeker A-kwaliteit voor een B-prijs.

Waar je op moet letten bij Barefoot:
- Goede maat voor jezelf en je paard
- Goede pommel (mijn paard heeft bijvoorbeeld de XXL nodig)
- Passende inlages
- Goede pasvorm. Barefoot zadels passen zich erg aan het paard aan, maar sommige zadels passen gewoon niet.

Pmarena hier is hoofd-importeur van Barefoot. Bergen informatie op de site en ze is ook altijd bereid om je vragen te beantwoorden :)

Tevens; barefoot heet testzadels die je kan uitproberen voor 1 of meerdere weken. Ideaal!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:53

Ik krijg zere heupen als ik langer dan een uur op de Barefoot Arizona (zonder VPS) rijd.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:50

set elkol heb jij nog een pad onder dat schaapje liggen?
Ik weet niet beter of de schapenvacht moet met de haren op je paard liggen vanwege vochtopname?Niet met de gelooide huid dus.....of ben ik verkeerd voorgelicht?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:31

ja ligt een pad onder en je hebt gelijk :)

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:59

Voor lange buitenritten kunnen boomloze zadels prima. Je moet er enkel even aan wennen en natuurlijk een goed zadel en een goede pad hebben.