Bijzetteugels voor longeren ook tijdens rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TTessa

Bijzetteugels voor longeren ook tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 18:48

Hey bokkers

Ik zit tijdelijk met een blessure aan mijn pols. :( Dit komt redelijk ongelegen omdat ik deze vakantie net begonnen ben met een zwaardere training voor mijn paardje.
De meest voor de hand liggende oplossing is longeren. Hierbij gebruik ik bijzetteuges zoals in volgende link http://www.google.be/imgres?q=bijzetteugels+longeren&hl=nl&sa=X&tbo=d&biw=1600&bih=771&tbm=isch&tbnid=fxCQ_hCqemqELM:&imgrefurl=http://www.anitaspaardenwereld.nl/index.php/rijden/harnachement/peesbeschermers&docid=m8XfPPTWxxR2OM&imgurl=http://www.anitaspaardenwereld.nl/Afbeeldingen/Rijden/Harnachement/bijzetteugels.png&w=255&h=175&ei=lTXbUJSvLtGU0QX2noGQDg&zoom=1&iact=hc&vpx=646&vpy=157&dur=444&hovh=140&hovw=204&tx=123&ty=71&sig=108588638045793374462&page=2&tbnh=120&tbnw=175&start=35&ndsp=41&ved=1t:429,r:63,s:0,i:282 .

Nu is mijn vraag of ik deze ook kan gebruiken tijdens (het begin van) het rijden. Dit zou mijn pols minder belasten tijdens de training om haar met een bepaalde stabiliteit te laten lopen.

Alvast bedankt!

(Ik weet dat bijzetteugels soms meer kunnen verknoeien dan verbeteren, hier wil ik dan ook geen discussie rond alstublieft)

FNews

Re: Bijzetteugels voor longeren ook tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:52

Ik heb zulke teugels altijd gebruikt bij mn pony vroeger zodat ze haar hoofd niet omlaag zou doen om te eten en ik der net wat meer over te zeggen had. Het is helemaal goed gekomen tussen ons, dus het lijkt me dat het voor jou ook geen kwaad kan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:58

ik denk dat je dit prima kan doen ja
alleen niet te kort doen dan

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:03

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:52

Heb je al bedacht hoe je dat gaat doen in een slangenvolte? Elke bocht de bijzet verstellen?

Pak gewoon een slofteugel, die kun je vasthouden zoals nodig. Er zijn altijd momenten waarop je meer druk op je hand krijgt, dat hoort bij africhten. Als je lijf dat niet aankan moet je niet op een paard gaan zitten met het idee om hem te verbeteren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:24

bijzetteugels gaan prima hoor, zou ze wel een stukje langer doen dan tijdens het longeren (dan heb je ook in de slangenvoltes geen probleem), maar heb je wel de stabiliteit (en niet de kans, als paard hoofd plots omlaag trekt, om je pols opnieuw te blesseren)
elastiek zou ik niet doen, ding is elastisch, dus paard kan nog altijd hoofd naar voor trekken.
als je specifiek wilt dat de bijzetteugel je paard in de juiste houding zet (en jij bv geen of amper contact kan nemen) zou ik opteren voor een gogue oid.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 09:33

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:26

Ik heb het ook een tijdje gedaan, maar mijn instructrice heeft het afgeraden. Waarom weet ik niet meer zo goed...maar was iets met als hij zijn kop tussen zijn benen gooit, dat je dan zijn hoofd niet meer goed omhoog kan trekken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:13

Ik vind het gevaarlijk, ik ken verschillende mensen die zo onder hun paard gekomen zijn. Paard huppelde wat, klein beetje omhoog, balans weg en omgeslagen.
Ik weet dat het ook bij zitlessen ed wel gebruikt wordt, maar ik stap zelf niet op een bijgezet paard.
Ik zou dan eerder een slof kiezen, als er dan iets om moet. Maar eigenlijk zou ik eerder zeggen: of paard doortrainen door iemand anders, of zelf rijden en zwaartepunt even ergens anders leggen (eigen zit ofzo)

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 17:19

er zijn dus voorstanders en tegenstanders. ik heb het vandaag gewoon een keertje geprobeerd en het resultaat is ongeloofelijk! ze liep perfect! ik denk dat ik zo ga blijven verder rijden tot mijn pols volledig terug in orde is. Nadien ga ik weer gewoon rijden hoor. Bedankt voor de reacties!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:50

ik heb het ook een keer gedaan maar was geen succes met bochten maken haha

denk dat je iets anders moet kiezen