Leren dresuur singel > plekken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maureen58

Leren dresuur singel > plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 11:58

He bokkers,

voor mijn pony heb ik een helemaal leren dressuur singel van Stübben. Al een hele tijd overigens.
Maar nou heeft hij er sinds een jaar een wondje van alleen aan de rechterkant in z'n oksel. Het gaat maar
niet weg ondanks het ontsmetten, wondzalf en de singels goed schoon houden van zweet.. Hebben jullie tips?
Hij wordt ieder jaar geschoren en even niet rijden is geen optie. Ik zat te denken aan een singel met de binnenkant
van echt bont of zou een immitatie bontje voor om je singel als hoes ook voldoende zijn?

:?

little_birdy

Re: Leren dresuur singel > plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:00

heb ik ook met de mijne
hij heeft het nu ook achter de oren
enigste dat helpt is bontje er onder doen inderdaad

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:01

Ik denk dat zo een bontje rond de singels ook goed is hoor. Mijn verzorgpony heeft soms ook wondjes, even een bontje er rond tot het wondje weg is en klaar ! :P

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:25

Niet rijden is toch echt de enige manier om het op te lossen.
Eerst moet het wondje genezen.
Als je er mee blijft rijden, zelfs mét bontje, blijft het irriteren, en geneest het niet.
Als het weg is, kun je een bontje gebruiken om te voorkomen dat het terugkomt.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:38

Ik had net hetzelfde probleem met mijn merrie, maar ik heb er nog eens pech dat m'n merrie overgevoelig is. Het minste dat een singel schuurt, ligt ze onmiddellijk open... Dus wij hebben er serieus mee afgezien (nu nog steeds).

Ik zou zeker niet blijven doorrijden, dit verergert alleen maar. Even een weekje laten genezen en daarna beginnen rijden met een bontje rond je singel. Kies voor een echt schapenbontje van bv Mattes. Imitatie wolletjes helpen bijna niets... Je hebt van mattes bontjes die je rond een dressuursingel kan bevestigen met klittenband. Maar je hebt ook volledige singels in bont. Ik heb eerst gewoon een bontje voor rond de singel gekocht, maar madam was zo gevoelig dat door de dikte van de singel+wol ze onmiddellijk terug open lag. Daarom heb ik toch besloten een volledige bontsingel van mattes te kopen, ze ligt niet meer open, maar het is alleen zéér lastig om dit te wassen en op tijd droog te krijgen... Ik denk dat beide oplossingen goed zijn, maar ik heb een betere ervaring met de singel volledig in bont. Vergeet voor het rijden niet de voorbenen van je paard naar voren te trekken/stretchen. Dit voorkomt dat het vel dubbel zit. Veel succes!

EDIT: hou de wond zo droog mogelijk. Smeer geen vaseline erop, sommigen zeggen dat dit het vel 'soepel' houdt. Daar is echt niets van waar... Gewoon isobetatine erop (de lopende versie), ik zou er zelf geen wondzalf opsmeren :) Isobetatine is goed genoeg en houdt daarbij de wonde ook droog.

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 13:46

Oké bedankt, heb ik namelijk inderdaad een tijd met vaseline ingesmeerd omdat het mij ook goed leek om het soepel te houden. Ik ga het proberen met een bontje om de singel!

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:53

vaseline raden ze wel meer aan :) Maar dit houdt alles zo week... Wij sukkelen nu al een jaar met die wondjes en het eerste half jaar hebben ze ook constant gezegd om vaseline te smeren. (hielp dus niks :+ ) De winkel waar we die bontjes zijn gaan halen, vertelde ons dat dit net de foute methode is. Zij raadden ons ook aan om de plaats waar de wondjes zitten niet te scheren. Dit hebben we nu gedaan en ik moet zeggen dat het wel veel geholpen heeft. Dus gewoon zo droog mogelijk houden en dan komt het wel in orde! :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:58

ik heb een eczemer en die is 's zomers ook erg gevoelig voor singelplekken.
Ik heb een bontje van BR (kost rond de 28euro meen ik) en dat werkt voldoende.
Toen het kaal was (niet open) heb ik er vaseline opgesmeerd om het soepel te houden, verder dus gereden met bontje en trok vanzelf weg. als het erg hardnekkig is, tijdelijk maar even andere dingen doen dan rijden.

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:05

Zorgen dat je zadel ver genoeg naar achter ligt helpt ook ;)
Oksel bedoel je denk ik elleboog? Een singel ligt niet vaak vlak achter de elleboog.. Kan zijn hoor, dat het bij jou paard wel is.
Een bontje raakt vaak bevuild met zand en zweet waardoor je alleen maar meer schuurplekken krijgt, een neopreensingel kan ook helpen misschien? Die zijn minder hard.

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 00:00

Ja ik bedoel z'n elleboog.. En m'n zadel ligt perfect dus dat is het niet maar er komen wel handige tips voorbij :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:10

Weleens van de FRA supersingel gehoord, deze is volledig van elastiek waardoor hij wel mee rekt met de beweging van het lijf van je paard, maar met de hand krijg je hem niet uitgerekt.
Ja ik verkoop de singel (zie onderschrift paardenluxe), maar heb hem zelf ook met veel plezier gebruikt en hoor in mijn omgeving alleen positieve reacties op de singel.
Doordat de singel volledig van elastiek is, gaat de rek er niet uit, het zijn geen korte stukjes elastiek.

Wat je ook nog kunt doen is voordat je opstapt (na het aansingelen) de benen van je pony even naar voren strekken, dan zit het vel in elk geval niet dubbel onder de singel.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:15

Een wondje moet je eerst laten genezen en niet verder irriteren, maar dat weet je zelf toch ook wel? Even niet rijden moet bij paarden/ponys ALTIJD een optie zijn, het zijn levende wezens die wel eens iets kunnen mankeren. Succes.

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:34

@3uitenbeen: Bedankt, ik ga er even voor kijken!
@LLusitana: Als je iets niet normaal kan brengen denk ik dat je beter niet kan reageren.

Ik ga een bontje om de singel doen en daar mee rijden en het zo droog mogelijk proberen te houden. En voor het rijden even z'n beentjes naar voren trekken/stretchen. Ook laat ik een vierkantje bij dat plekje achter z'n ellebogen staan denk ik voor volgende jaar met scheren. :)

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:46

Volgens mij was mijn reactie volkomen normaal hoor. Als jij zelf een wondje hebt dan ontzie je dat toch ook een tijdje tot het genezen is. Wat jij niet wilt is naar goed advies luisteren omdat je dat slecht uitkomt. Dan moet je nog een beetje volwassen worden. Succes.

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:52

@LLusitana: Het gaat hier niet om een grote diepe wond waardoor hij kreupel loopt of iets dergelijks he.. Het is gewoon een schuurwondje, en dan kan ik het wel over laten gaan door niet te rijden maar de huid blijft teer en de singel hetzelfde. Dus de andere adviezen vindt ik voor mij en mijn pony beter.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:53

Het advies van LLusitana was naar mijn insziens ook normaal advies hoor. Waarom zou je een tijdje niet kunnen rijden? Succes in ieder geval, ik hoop dat het bontje helpt!

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 22:03

@Lollieloes: Zo kwam het op mij dan niet over maar het zal wel een foutje zijn geweest dan. Nou ik kan mijn pony niet een week of langer niet niet rijden zegmaar omdat hij erg veel energie heeft en er niet vrolijk van wordt als ik hem een week zal longeren of stappen..

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:12

maureen58 schreef:
@Lollieloes: Zo kwam het op mij dan niet over maar het zal wel een foutje zijn geweest dan. Nou ik kan mijn pony niet een week of langer niet niet rijden zegmaar omdat hij erg veel energie heeft en er niet vrolijk van wordt als ik hem een week zal longeren of stappen..

Maakt niet uit, dat komt omdat er geen klemtoon zit in zinnen ;). Longeren ook niet? Weide? Da's wel balen :(

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 22:16

@Lollieloes: Haha dat klopt! Nee, hij heeft veel afwisseling nodig om vrolijk te blijven en de weides zijn allemaal erg nat :(

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:44

He Maureen!
Levi heeft dit ook gehad, ik heb bij de plaatselijke ruitersportzaak hier een bontje gehaald (van IR volgens mij) en daar een tijdje mee gereden. Bij ons heeft dat geholpen!
Ook heb ik een (goedkope) neoprene singel gekocht voor buitenritten, crosslessen etc. Voornamelijk om de leren schoon te houden maar gebruik hem nu om af te wisselen en merk dat er geen wondjes meer ontstaan. De neoprene singel is veel zachter en ademt net wat beter vind ik. Ik rijd nu ook niet meer met bontje, die kun je na een paar maanden weggooien trouwens want ze slijten erg hard! ;)
Succes!

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 09:09

He Martine!

Ja, dat ga ik wel even doen met zo'n bontje, en soms zit ik ook inderdaad na een buitenrit nog een uur m'n spullen schoon te maken haha, maar ik heb ook nog neoprenen singels dus even kijken of ik er nog een in z'n maat heb. Dankje :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:56

Dat rekken met de voorbenen zou ik juist niet doen, zet je het been terug heeft hij een hele hoop vel tussen zijn oksel en singel..