Paard is uit het zadel gegroeid, kan dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LauravW22

Paard is uit het zadel gegroeid, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 16:46

Hallo allemaal,

Zoals de titel zegt, kan een paard uit zijn zadel groeien? Ik heb een 9 jarige friese merrie en ze heeft sommige periodes een stakings moment en dan doet ze helemaal niks meer. De reden is na de 4 jaar dat ik haar heb nog niet boven water, maar nu zie ik toch een verschil. Nu ze weer in zo'n stakings moment begint te raken zie ik dat haar zadel niet lekker ligt, maar die is laatst nog naar de zadelmaker geweest. Als ik het zadel op haar rug leg is er niks aan de hand en ligt het prima en als ik afstap ook, maar laatst reed mijn zusje op mijn paard en zag ik dat het zadel niet helemaal lekker lag, maar toch ook wel. Andere zagen er niks raars aan.

Een stalgenoot van mij heeft dit probleem ook gehad en daar was ook niks aan het zadel te zien en ze legt er een ander passend zadel op en boem nooit meer problemen gehad.

Zal dit ook misschien bij mij het geval kunnen zijn? Ik heb het zadel al 4 jaar en ze was 5 toen het werd aangemeten en gekocht. Sindsdien is ze natuurlijk een stuk gegroeid in haar spieren en bouw.

Is het slim om gewoon weer de zadelmaker erbij te halen om een ander zadel te passen en gewoon dan te gaan rijden en kijken of ze dan ook in staking schiet?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Groetjes, Laura

Annabel

Re: Paard is uit het zadel gegroeid, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:47

Ja dat lijkt mij wel een slim plan. :)
Let je ook op dat het iets lichamelijks kan zijn? dat ze vast zit in de rug oid.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:50

Het is zeker slim om de zadelmaker erbij te halen.
Jou paard is in die 4 jaar dat je haar hebt veel veranderd. Ze kan zeker wel "uit" het zadel gegroeid zijn.
Paarden veranderen qua bespiering en aangezien ze 5 en nog volop in de groei was toen je het zadel liet aanmeten is de kans groot dat het zadel niet meer past.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:53

Zadelpasser erbij halen. Een paard verandert vaak van vorm, bijvoorbeeld tussen verschillende seizoenen. Eigenlijk zou je een boomzadel dus een paar keer per jaar door een goede zadelpasser na moeten laten kijken.

Balou_80

Re: Paard is uit het zadel gegroeid, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:03

Zoals gezegd inderdaad een zadelmaker erbij halen! Ze groeien en veranderen van bouw door bijvoorbeeld bespiering dus als ze breeder worden wordt je zadel te krap

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:13

Je zegt dat het zadel laatst nog bij de zadelmaker is geweest? Heeft deze toen ook het zadel op het paard gezien en met het rijden dat is wel een vereiste om te weten of het nog past. Kans is dus erg groot dat dus inderdaad niet lekker mee ligt. Of je ander zadel moet hangt af van wat er niet goed is en wat er aan het zadel aangepast kan worden. Maar daar kan een zadelmaker je wel verder mee helpen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:36

LauravW22 schreef:
...
Zoals de titel zegt, kan een paard uit zijn zadel groeien? Ik heb een 9 jarige friese merrie en ze heeft sommige periodes een stakings moment en dan doet ze helemaal niks meer. De reden is na de 4 jaar dat ik haar heb nog niet boven water, maar nu zie ik toch een verschil. Nu ze weer in zo'n stakings moment begint te raken zie ik dat haar zadel niet lekker ligt, maar die is laatst nog naar de zadelmaker geweest. Als ik het zadel op haar rug leg is er niks aan de hand en ligt het prima en als ik afstap ook, maar laatst reed mijn zusje op mijn paard en zag ik dat het zadel niet helemaal lekker lag, maar toch ook wel. Andere zagen er niks raars aan.

..

buiten het feit dat je paard nog lang niet uitgegroeid was bij aanschaf , kan die in bespiering ook toegenomen zijn
zal iig veranderd zijn , daar hoef je eigenlijk niet aan te twijfellen

(mijn pown had tussen 4 en 8e jr om de 3 maanden een andere maat en dus helaas ander zadel nodig
ben uiteindelijk eigenlijk in 1e instantie uit financiele redenen op boomloos over gegaan
tussen door bedacht dat die er nu dan wel zou zijn en weer een goed(te duur) aangepast zadel
aangeschaft , om na een paar maanden toch weer de boomloos te pakken en er uiteindelijk daar maar bij gelaten ,
zeker niet ieder paard is zo extreem ! ben geen heilig boomloos volger of tegen boom of boomloos
iedere situatie is anders)

en de buik/rug/kont/voorhand spieren pas aanspannen met rijden en niet met stilstaan bv

opgevallen dat toen je zusje reed (niet omdat zij reed maar als een ander rijd kan je het van
een ander punt bekijken/duidelijker zien), hij zijn rug anders gebruikte ?
zowel de houding als aanspanning spieren ?

Boom zadel heeft minimaal 1 x per jaar controlle nodig
als je paard uitgegroeid is en je stabiele training / regelmaat rijd/traint is 1 ding
maar in de groei , bij meer trainen , aanleg voor grasbuik, (zomers veel vaker rijden dan swinters --
onregelmatige bespiering dus kan het goed zijn dat je zadel niet gehele jaar of gewoon helemaal niet meer past
regelmatigere controlle op de pasvorm van de boom , breedte vork (algehele pasvorm dus ) en de vulling van de kussens
is dan zeker geen overbodige luxe

succes !

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 13:28

Bedankt allemaal voor de reacties!
@annabel, iets lichamelijks hebben we ook naar gekeken, maar daar is niks uit gebleken wel heeft ze wat mok dus dat kan natuurlijk ook meespelen.

@nickyu, het klopt dat paarden veranderen van bouw en dat is echt wel te zien als je foto's terug kijkt haha! Ook was ze een tijd wat te dik en dat is nu ook weg dus dat helpt natuurlijk ook mee dat het zadel anders gaat liggen, daarom is hij naar de zadelmaker geweest. We hebben er toen andere singelstoten aan laten zetten en opnieuw laten vullen en het ligt nu ,als je gewoon kijkt en ze staat stil, goed. Toen mijn zusje erop zat liep ze gewoon haar rondje zonder haar rond te rijden of recht, want me zusje is nog maar 11 haha. Ze is nog niet zo handig op een groter paard, dan is het natuurlijk mogelijk omdat me paard haar rug wat weg drukte dat het zadel niet lekker lag toch?
Zelf heb ik gister weer gereden en er goed op gelet hoe het zadel lag en nog aan mensen gevraagt, maar als ik aan het rijden was was er niks te zien.

En ook geen 1 stakings moment gehad, dus toch weer een plus punt.
Toch zal ik nog een x de zadelmaker langs laten komen voor de zekerheid!

Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties!

Groetjes laura

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:31

Ha ha mijn paard is 4 jaar en al in 1 jaar 3x uit een zadel gegroeid, misschien heb je te hard getraind :=
Dus best mogelijk, ik zou ook even serieus laten kijken naar je zadel, want paarden kunnen erg opknappen als er een goede opligt.
suc6