LauravW22 schreef:...
Zoals de titel zegt, kan een paard uit zijn zadel groeien? Ik heb een 9 jarige friese merrie en ze heeft sommige periodes een stakings moment en dan doet ze helemaal niks meer. De reden is na de 4 jaar dat ik haar heb nog niet boven water, maar nu zie ik toch een verschil. Nu ze weer in zo'n stakings moment begint te raken zie ik dat haar zadel niet lekker ligt, maar die is laatst nog naar de zadelmaker geweest. Als ik het zadel op haar rug leg is er niks aan de hand en ligt het prima en als ik afstap ook, maar laatst reed mijn zusje op mijn paard en zag ik dat het zadel niet helemaal lekker lag, maar toch ook wel. Andere zagen er niks raars aan.
..
buiten het feit dat je paard nog lang niet uitgegroeid was bij aanschaf , kan die in bespiering ook toegenomen zijn
zal iig veranderd zijn , daar hoef je eigenlijk niet aan te twijfellen
(mijn pown had tussen 4 en 8e jr om de 3 maanden een andere maat en dus helaas ander zadel nodig
ben uiteindelijk eigenlijk in 1e instantie uit financiele redenen op boomloos over gegaan
tussen door bedacht dat die er nu dan wel zou zijn en weer een goed(te duur) aangepast zadel
aangeschaft , om na een paar maanden toch weer de boomloos te pakken en er uiteindelijk daar maar bij gelaten ,
zeker niet ieder paard is zo extreem ! ben geen heilig boomloos volger of tegen boom of boomloos
iedere situatie is anders)
en de buik/rug/kont/voorhand spieren pas aanspannen met rijden en niet met stilstaan bv
opgevallen dat toen je zusje reed (niet omdat zij reed maar als een ander rijd kan je het van
een ander punt bekijken/duidelijker zien), hij zijn rug anders gebruikte ?
zowel de houding als aanspanning spieren ?
Boom zadel heeft minimaal 1 x per jaar controlle nodig
als je paard uitgegroeid is en je stabiele training / regelmaat rijd/traint is 1 ding
maar in de groei , bij meer trainen , aanleg voor grasbuik, (zomers veel vaker rijden dan swinters --
onregelmatige bespiering dus kan het goed zijn dat je zadel niet gehele jaar of gewoon helemaal niet meer past
regelmatigere controlle op de pasvorm van de boom , breedte vork (algehele pasvorm dus ) en de vulling van de kussens
is dan zeker geen overbodige luxe
succes !