Schimmel op het hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hafamaz

Schimmel op het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 17:30

In deze vochtige periode zit er schimmel op mijn hoofdstel.. :(

Nu vroeg ik mij af of het je leer aantast? de 1 zegt dat het een beschermlaag van het leer is/word, en de ander zegt dat het langzaam je leer verteerd.. en of het komt door téveel invetten?
en is het tegen te houden met een hoofdstel hoes?

hoofdstel bewaren in een andere ruimte is geen optie..

barst los.. :D

Yael_Tdh

Re: Schimmel op het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:49

ik heb het ook gehad,
de schimmel is meestal op het leervet
dus als je t leer goed afboend en daarna weer invet dan is t weg
iedergeval dat was zo bij mij :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:14

Als het van dat wittige spul is kun je dat er gemakkelijk af halen, dat zit óp het leer. Je hebt ook schimmel die ín het leer zit, dan is je hoofdstel aangetast.

Kun je je hoofdstel echt niet ergens anders hangen? Ik neem het mijne altijd weer mee naar huis bvb

Nrghorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:20

Schimmels ontstaat door vocht, je zou een vochtvanger in je kast kunnen plaatsen.

Als je wortels in je kast bewaard, moet je deze eruit halen. In wortels zit veel vocht waardoor je tuig eerder gaat schimmelen.

Balou_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 01:02

Goede tip nrghorses, nooit bij stil gestaan

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:34

De schimmel kan inderdaad in en op je leer zitten, het verschil is wel duidelijk te zien. Mijn hoofdstellen liggen ook vochtig, al merk ik wel dat de een meer schimmelt als de ander. Ik heb ze inmiddels in een minder vochtige ruimte hangen, en mijn zadels hangen thuis in mijn inloopkast, want daar is het altijd op kamertemperatuur.

Bij mij is het niet tegen te houden met een hoofdstelhoes. Die verandert niets aan de omgevingstemperatuur en houdt het vocht ook niet tegen.. Bij mij werkt het alleen om ze warmer en in een drogere omgeving te leggen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:39

Ik heb dat ook wel eens. Meestal poets ik het dan af met een lederdoekje, dat werkt prima. En een vochtvreter in je kast scheelt ook veel.

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:23

oke.. blijft poetsen dus :( als een hoofdsteltas niet helpt.. ja vochtvreter heb ik ook al eens geprobeerd, maar was na 2 dagen al vol, dat helpt niet..

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:24

Ik heb hetzelfde met mijn hoofdstellen.. Ik merk het vooral als ze een tijdje nier gebruikt worden. Bij de Blokker heb je wel eens leerdoekjes voor 1 euro p pakje, die neem ik altijd mee als ik ze zie liggen. Regelmatig een doekje erover heen en dan hoef ik minder te poetsen :)

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:36

Bij ons is het nu eenmaal vreselijke vochtig en dus krijgen wij heel snel schimmel op het hoofdstel.
Dat is niet erg en je kunt het heel makkelijk weghalen, maar als het schimmel in het hoofdstel zit is het wel aangetast en zou ik niet meer gebruiken ;)

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:50

Schimmel is een reactie van vocht en vet. Dus het leer niet invetten in deze natte periode. Nu het beschimmelde hoofdstel ontdoen van het witte laagje en laten drogen in een niet vochtige ruimte.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:05

mhoogenbos schreef:
Schimmel is een reactie van vocht en vet. Dus het leer niet invetten in deze natte periode. Nu het beschimmelde hoofdstel ontdoen van het witte laagje en laten drogen in een niet vochtige ruimte.

het is idd niet het leder wat schimmelt maar het vet / olie
door vocht , okee , en dat heb je zomers minder dan herfst winter lente

als je het met reinigen met goede zeep niet weg kan houden
hebben wij een schimmel stop , werkt erg goed

meeste mensen willen het leder te graag "verzuipen" in olie oid , word het leder hoogstens zwakker van
gewoon bijhouden met zeep (sponsje - water) , met name de delen waar dus huidvet gaat zitten
pas als het leder droog dreigt te worden met een goed middel soepel houden
niet wekelijks of laat staan dagelijks vetten