meroth leren bit, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

meroth leren bit, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 22:04

Afbeelding

Wie heeft er ervaring met een leren bit en kan mij meer over de werking er van vertellen? Ik kwam zelfs foto's tegen waarbij hij zonder hoofdstel werd gebruikt, met alleen teugels, werkt dat nou fijner als met een gewoon trensje en hoofdstel?

Ik ben niet van plan om een te gaan gebruiken, ik heb het gewoon altijd een bijzonder ding gevonden, en daarom ben ik benieuwd naar ervaringen, puur om er meer over te weten te komen..

Caira

Re: meroth leren bit, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:36

Ik heb ermee gereden, maar kwam bij de travers en appuyementen kaakvrijheid tekort dus ik ben overgestapt op een myler. Voor buitenrijden gebruik ik hem nog wel.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:41

Ik reed mijn oude pony ermee, was boscrosspony. Zonder hoofdstel vond ik hem niet lekker hangen, het ging wel, maar was niet aan te bevelen. Deze pony reageerde niet goed op bitten en bitloos, met leer was ze super te rijden. Ga hem nu uit proberen met een andere merrie, voor wie ik ook nog geen fijn bit heb gevonden. Dit is wel een dressuurpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:07

Ik rij er al jaren mee met verschillende pony's. Zonder hoofdstel vind ik hem niet fijn, dan moet je de kinriem toch vrij strak aantrekken.

Met het juiste onderhoudt is het een erg fijn en zacht bit. Je kan er je paard onmogelijk pijn mee doen.

@Caira; Wat bedoel je precies met kaakvrijheid te kort?

Ik heb hem nu trouwens van Emiel Voest. Die is vergelijkbaar met de meroth maar iets vriendelijker voor het spaarvarkentje.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:18

Apart! Ik had er nog nooit van gehoord! Schuurt het leer niet tegen de mondhoeken aan dan?? Wat zijn meestal de beweegredenen om zo'n bitje in te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:32

Het moet vooraf 24 uur in zonnebloem olie weken. Daarna wordt het tijdens gebruik zacht van het speeksel.

Ik ben het gaan gebruiken omdat ik naast bitloos iets extra's zocht. Het leren bit vond ik het zachtste bit om toch een fijne aanleuning mee te krijgen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:35

FU, je moet het wel regelmatig in de olie leggen, dan blijft het leer mooi soepel en zacht. Mijn beweegredenen waren niet anders dan bij welk bit eender. Ik neem hem gewoon mee in mijn zoektocht naar welk bit een paard het fijnste vind. Wel sla ik hem bij de wedstrijdpaarden vaak over, omdat het geen goedgekeurd bit voor de KNHS is.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:48

Oke! Dankje voor de reacties! Wel interessant! Wellicht niet voor mijn huidige paard maar wellicht iets voor de toekomst :D

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 11:20

Moet hij dan elke keer voor je gaat rijden in zonnebloem olie? Lijkt me erg onpraktisch.. En als je hem aan een gewoon hoofdstel hebt, moet die kinriem dan ook zo strak? Ik snap dat hij nodig is dat het leer plat blijft liggen in de mond, maar moet hij ook echt strak zitten?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:24

Je hoeft hem niet elke keer te oliën hoor :) Gewoon regelmatig.
Ik had met kinriem gewoon los hangen (zegmaar westernstijl los), reed met een gewoon hoofdstel.

Vond het opzich wel een fijn bit, helaas niet voor wedstrijd paarden, ben overgestapt op een dubbelgebroken onderlegtrens omdat hij voor mijn paard wat te dik was..

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:25

Oja nog een puntje, vond hem errug klein (en de mijne heeft maar een minimondje, maat 12,5 )
Had de grootste maat, 13,5, maar deze paste maar net!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:44

Ik legde hem in de olie zodra ik hem te droog vond worden. Was niet zo gek vaak.

Kinriem had ik ook losser zitten, gewoon netjes aangesloten. Overigens gebruik ik geen sperriem bij dit bit, enkel een hoge neusriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:29

Ik heb hem ook aan een gewoon hoofdstel hangen en de kinriem aangesloten maar niet strak. De bitjes van voest vallen wat klein. Mijn merrie heeft 11,5 en de M van 12,5 kan net. Meroth is duurder maar heeft volgens mij wel meer keuze in maten.