Springzadel of veelzijdigheidszadel als tweede zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Motje11

Springzadel of veelzijdigheidszadel als tweede zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 13:23

Ruim 10 jaar geleden kocht ik dit Schöntal-zadel en rij hiermee met mijn paard M1-dressuur en M-Samengesteld.

Afbeelding

Het was al een oud zadeltje en nu is het toch echt wel "op".
Ik ben bezig met een nieuw zadel en ben bang dat ik er nu toch echt aan moet geloven :D en twee zadels aan moet schaffen omdat ik verwacht dat ik met mijn nieuwe dressuurzadel niet zo fijn zal springen als met dit zadel.
Nu twijfel ik wat ik zal doen als tweede zadel. In eerste instantie dacht ik een springzadel, voor het springen en crossen. Of zou een veelzijdigheidszadel (evt. springgericht) fijner zijn, ook voor het buitenrijden?
Ik vraag me ook af hoe vaak ik op een springzadel zal rijden. Als ik thuis ga springen dan rij ik eerst 30/45 minuten dressuur en ga dan nog springen. Ik denk dat ik toch al snel het dressuurzadel erop zal leggen als dat lekkerder rijdt.

Mijn vraag aan jullie (liefst springruiters):
Wat zijn de voor- en nadelen van springen met een springzadel, en met een veelzijdigheidszadel?
Wat zijn de verschillen voor de ruiter en wat voor het paard?

Vast bedankt!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:33

Ik heb een dressuur en spring zadel en zou niet meer anders willen. Ik rijd bijna altijd buiten met mijn springzadel, maar kan er ook lekker op dressuren als het moet. Heb met een sgw wel eens alles met dit zadel gereden.

Ik ervaar geen nadelen aan het springen met mijn springzadel, voordeel is dat ik meer steun heb en dat ik zelfs in de cross niet met mijn knie voor de wrong uitkom.

Ik heb mijn paard nog nooit gesprongen met een dressuur of veelzijdigheidszadel, dus ik kan van haar uit niet oordelen. Mijn mening is wel dat een paard van een goed passend zadel geen hinder heeft en van een slecht passend zadel wel, ongeacht welk type zadel het is.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:34

Ik ben uiteindelijk voor een vzh-zadel gegaan. Doordat de zweetbladen een andere vorm hebben, lag deze beter op mijn paard. Moet wel eerlijk zeggen dat ik nauwelijks spring.

Wat het bij mij vooral is (heb jaren met dressuurzadel gereden, soms een keer op een paardje met een springzadel) dat het vooral wennen is. Met een dressuurzadel springen is dan weer niet heel relax (minder steun, want je moet je benen "langer" houden). Maar omdat ik dat zadel zo gewend was, vond ik dat nog fijner dan mijn veelzijdigheidszadel (nouja, in het begin vooral).

Wat zadels proberen is misschien nog het beste? Kijken wat op jouw paardje past en wat voor jou "stevig" zit/genoeg steun geeft.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:34

Nja ik ben niet echt een springruiter, maar ik heb een Stubben Edelweiss als "2e" (spring)zadel. Zit als een huis en ik vind hem superfijn zitten, ook voor de buitenrit. Nog geen moment een veelzijdigheidszadel gemist hoor!

Linsey_X

Re: Springzadel of veelzijdigheidszadel als tweede zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:43

Ik heb ook voor een springzadel gekozen :j
Ik ben lang dus ik vind het fijner zitten met mijn benen (ik rijd op een pony),
kan hierdoor beter mee gaan met de sprong.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:49

Ik zou kiezen voor spring omdat je al een dressuurzadel hebt. Als je eerst nog 30-40min dressur doet dan zou ik dat aanpassen. Dus met springzadel losrijden en er een springtraining van maken of het zadel wisselen zodra je wilt gaan springen. Kost wat moeite dus veel mensen zullen daarop afhaken.
Spring is fijner dan vzh. Ik heb zelf wel een vzh omdat ik geen 4 zadels (2 paarden) kan aanschaffen op het moment.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 13:52

Bedankt allemaal voor de reacties!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:42

Als je uiteindelijk mar met 1 zadel wilt rijden moet je natuurlijk voor een veelzijdig gaan...
Ik heb ze alle 3 en alle 3 de zadels die ik heb vind ik fijn zitten (Kieffer/KN/Prestige)
Wij hebben vaak verschillende paarden en ik leg op wat past..(rijd wel geen wedstrijden meer dus ik kan doen wat ik wil).

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:44

Ik ben naar de zadelmaker geweest. Het eerste dressuurzadel paste hem meteen goed en dat heb ik nu mee om een tijdje uit te proberen. Daarna wel 10 spring- en veelzijdigheidszadels gepast maar geeneen lag helemaal goed. Hij heeft Otto's maten opgenomen en kijkt verder of hij nog een geschikt zadel tegenkomt.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:09

Vervelend is dat altijd! Waar lag het aan dat het niet goed paste?

Bij mijn paard was het de vorm van het zweetblad, vandaar dus een veelzijdigheidszadel. (En vond het zelf ook wel fijner na heel veel jaar alleen dressuurzadel ;))