Martingaal of borsttuig ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ManonVegas

Martingaal of borsttuig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:26

Hallo bokkers,

Ik wilde graag voor mn pony een martingaal kopen. Ivm druk zijn in het parcour, ik kan hem dan moeilijk bijhouden in het parcour (graag commentaar wat ik dan nodig heb en of een martingaal dan goed is). Maar nu wil ik graag het verschil weten tussen een martingaal en een borsttuig, want wat kan ik het beste gebruiken bij een pony die erg snel is in het parcour?
Ik hoor graag antwoord en ook graag ervaringen :)

xManon

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:28

Een borsttuig heeft meestal een afneembare martingaal, waardoor je dus het borsttuig ook zonder kan gebruiken(wat daar precies het doel van is, zou ik je ook niet kunnen vertellen :D ).
Bij een gewone martingaal kan dat uiteraard niet.

Heb overigens wel een borsttuig met afneembare martingaal te koop. Mag je voor klein prijsje overnemen mocht je dat willen.

LoveBodin

Re: Martingaal of borsttuig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:31

Een martingaal zorgt ervoor dat als je paard z'n hoofd omhoog doet, jij dan nog steeds wat te zeggen hebt. Het is geen rem oid. Borstuig zorgt er dacht ik alleen maar voor dat je zadel niet naar achteren schuift, dus volgens mij heb je die zeker niet nodig :)

Om je probleem op te lossen zou ik eerder denken aan hoe vaak dressuur je, in wat voor parcours gebeurt het dat je je paard niet kan houden, wat doe je dan?
Hulpteugels zijn vaak niet de oplossing

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:33

Vind persoonlijk een martingaal fijner bij springen qua lengte (doe hem vaak kort, te kort, maar paard loopt wel correct en kan ingehouden worden.
Maar als je op normale lengte traint is een borsttuig met afneembare martingaal, vind ik, een beter iets.
Zadel blijft correcter zitten (niet naar achter) al doet een goed passend zadel dat sws niet, het ziet mooier uit (ieder zijn eigen mening)...
Voor het paard heeft het weinig tot geen verschil.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:36

martingaal hangt volgensmij ook over de manen heen en kan gaan schuren zodat de manen kapot gaan, bij sommige borsttuigen is dat niet, t is maar net wat je wilt.

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:37

borsttuig met afneembare martinaal is fijn in het gebruik, staat ook mooi vind ik zelf. Maar is net wat je zelf wilt. Voor het hoge springen is borsttuig praktisch, bij laag niveau springen in principe niet nodig

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:39

Ik ga er vanuit dat je met parcours een springparcours bedoelt?

Een martingaal voorkomt dat het paard zijn hoofd te ver omhoog kan brengen, echter zijn de meeste veel ste kort afgesteld dus let daar alseblieft goed op.

Een borsttuig gebruik je alleen in een heuvelachtig parcours waardoor/of als je zadel naar achteren schuift. Hier zit ook meestal elastiek in verwerkt.

De meeste borstuigen hebben een verwijderbare martingaal.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:39

LoveBodin schreef:
Een martingaal zorgt ervoor dat als je paard z'n hoofd omhoog doet, jij dan nog steeds wat te zeggen hebt. Het is geen rem oid. Borstuig zorgt er dacht ik alleen maar voor dat je zadel niet naar achteren schuift, dus volgens mij heb je die zeker niet nodig :)

Om je probleem op te lossen zou ik eerder denken aan hoe vaak dressuur je, in wat voor parcours gebeurt het dat je je paard niet kan houden, wat doe je dan?
Hulpteugels zijn vaak niet de oplossing

Nou het zadel schuift soms naar achteren, niet altijd... maar als ik een borsttuigje zou nemen, kan ik hem dan niet makkelijker bij me houden? want de meeste paarden (wat ik zie tenminste) als die net op de hindernis afgaan, dan doen ze hun hoofd omhoog en rennen dan kei hard. Als ik dan een borsttuig heb, kan ik hem dan beter bij me houden?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:41

Laatst bijgewerkt door Annenas op 20-12-12 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:41

daffie1986 schreef:
Ik ga er vanuit dat je met parcours een springparcours bedoelt?

Een martingaal voorkomt dat het paard zijn hoofd te ver omhoog kan brengen, echter zijn de meeste veel ste kort afgesteld dus let daar alseblieft goed op.

Een borsttuig gebruik je alleen in een heuvelachtig parcours waardoor/of als je zadel naar achteren schuift. Hier zit ook meestal elastiek in verwerkt.

De meeste borstuigen hebben een verwijderbare martingaal.

Ik snap wat je bedoeld, en jaa ik bedoel springparcours. Ik spring ook maar B maar zodra ik hoger ga springen gaat ie steeds harder, op zich niet erg want kan hem in principe goed bij houden maar zodra die in een 'springparcours' komt, op wedstrijd dus, dan gaat ie harder en harder en kan ik hem vaak niet bijhouden, want dan gaat de bel rinkelen en dan ben ik al klaar xD dusjaa...

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:43

En los van alles:
Wat is precies een martingaal ZONDER borsttuig.
En wat is precies een borsttuig?
srry lijken rare vragen maar dan snap ik het beter ;)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:43

kun je dan niet beter aan de ontspanning werken en zorgen dat ie goed op jou hulpen reageert d.m.v. dressuur voordat je gaat springen?
kan erg gevaarlijk zijn als ie onder je uit rent bij het springen..

edit; kijk eens op de site van epplejeck of een andere winkel en vergelijk de martingaal met martingaal met borsttuig als het goed is zie je het verschil wel.

Stuntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:45

Zelf zou ik voor de "mooi" eerder gaan voor een borsttuig met afneembare martingaal. Maar dat is mijn smaak :-D

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:45

borsttuig + martingaal:
Afbeelding

martingaal:
Afbeelding

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:47

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:47

annnepannne schreef:
kun je dan niet beter aan de ontspanning werken en zorgen dat ie goed op jou hulpen reageert d.m.v. dressuur voordat je gaat springen?

edit; kijk eens op de site van epplejeck of een andere winkel en vergelijk de martingaal met martingaal met borsttuig als het goed is zie je het verschil wel.

Srry maar zo moet je niet denken, maar ik moet ook idd meer oefenparcoursen gaan doen, oefencc'tjes ofzo, maar met zn hulpen is niks mis! Al helemaal niet als je L2 dressuur rijdt, dan moet ie wel op mn hulpen reageren :O dus aan de ene kant ben het met je eens, maar aan andere kant hij moet gwn luisteren..

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:49

xSlvna schreef:
ManonVegas schreef:
En los van alles:
Wat is precies een martingaal ZONDER borsttuig.
En wat is precies een borsttuig?
srry lijken rare vragen maar dan snap ik het beter ;)

Martingaal:
http://www.stareclipse.com/paarden/uitrus63.jpg dus van teugel tot singel (tussen de voorbenen door)

Borsttuig:
http://www.qhp.nl/afbeeldingen/leer/2035b.jpg

Dus het enige verschil is dat een borsttuig het zadel op zn plek houdt en een martingaal voor als hij zn hoofd omhoog doet? en dat alles in één is voor zadel en zn hoofd? heb ik dat zo goed begrepen? $

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:50

Martingaal ; enkel hoofd.
Borsttuig ; zadel en hoofd.

Jup :)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:51

Mijn paard reageert dressuurmatig prima op mijn hulpen. Zodra er een hindernis staat wordt het echter een heel ander paard, heet, snel en soms wat onstuimig. Totaal het tegengestelde van tijdens een dressuurtraining. Een martingaal kan helpen om haar enigszins in toom te houden. Mijn hulpen moeten tijdens het springen echt veel strenger dan tijdens dressuur of bv een buitenrit.
Als TS een officieel parcours gaat springen, heeft ze toch een winstpunt in de dressuur moeten halen, klopt dat? Dus de basis moet er in zitten.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je je pony écht niet kan houden en je geen controle meer hebt. Dus inderdaad gaan trainen op de ontspanning en de hulpen en springtraining onder goede begeleiding.
Leren wachten voor de sprong tot JIJ aangeeft dat ie mag bijvoorbeeld.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:53

ManonVegas schreef:
annnepannne schreef:

Srry maar zo moet je niet denken, maar ik moet ook idd meer oefenparcoursen gaan doen, oefencc'tjes ofzo, maar met zn hulpen is niks mis! Al helemaal niet als je L2 dressuur rijdt, dan moet ie wel op mn hulpen reageren :O dus aan de ene kant ben het met je eens, maar aan andere kant hij moet gwn luisteren..

hij moet gewoon luisteren ja, en waarnaar moet ie luisteren? inderdaad naar je hulpen.
hij reageert dus niet goed op je hulpen met het springen, en dan kan je wel L2 dressuur rijden maar iemand die weet ik veel hoe hoog niveau rijdt kan ook nog moeite hebben met iets.
dit moet je nou niet aanvallend zien want zo is het niet bedoeld, maar het is wel zo.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:54

4EverHobbes schreef:
Mijn paard reageert dressuurmatig prima op mijn hulpen. Zodra er een hindernis staat wordt het echter een heel ander paard, heet, snel en soms wat onstuimig. Totaal het tegengestelde van tijdens een dressuurtraining. Een martingaal kan helpen om haar enigszins in toom te houden. Mijn hulpen moeten tijdens het springen echt veel strenger dan tijdens dressuur of bv een buitenrit.
Als TS een officieel parcours gaat springen, heeft ze toch een winstpunt in de dressuur moeten halen, klopt dat? Dus de basis moet er in zitten.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je je pony écht niet kan houden en je geen controle meer hebt. Dus inderdaad gaan trainen op de ontspanning en de hulpen en springtraining onder goede begeleiding.
Leren wachten voor de sprong tot JIJ aangeeft dat ie mag bijvoorbeeld.

Ben het met je eens, maar ZOOOOOO druk wordt ie nou ook weer niet, hij wordt niet gevaarlijk! maar het is wel zo dat ie VOOR MIJN GEVOEL te hard gaat! het kan ook aan mij liggen dat ik het te hard vind maar dat andere het gwn vinden? dat weet ik niet... maar de basis is er dat zeker! en ontspanning ook, maar toch vond ik het handiger om een borsttuigje/martingaal te hebben, vind het eerlijk gezegd ook mooier $$ (srry mijn mening)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:55

Zat paarden die geen rem meer hebben als ze een hindernis zien, maar zonder hindernis ronduit perfect op de hulpen zijn.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:56

annnepannne schreef:
ManonVegas schreef:

hij moet gewoon luisteren ja, en waarnaar moet ie luisteren? inderdaad naar je hulpen.
hij reageert dus niet goed op je hulpen met het springen, en dan kan je wel L2 dressuur rijden maar iemand die weet ik veel hoe hoog niveau rijdt kan ook nog moeite hebben met iets.
dit moet je nou niet aanvallend zien want zo is het niet bedoeld, maar het is wel zo.

neenee! ;) ik snap je hoor ;) je hebt ook gelijk, maar de basis is er gwn! maar nu ik dit allemaal lees ga ik langzaam aan mezelf denken: ligt het dan aan mij? lijkt het voor mijn gevoel dat ie zo hard gaat? ben ik gwn gespannen? ik weet het niet, maar IK moet er iets aan gaan doen, maar ik blijf erbij: ik wil OF een martingaal OF een borsttuigje $$

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:57

xSlvna schreef:
Zat paarden die geen rem meer hebben als ze een hindernis zien, maar zonder hindernis ronduit perfect op de hulpen zijn.

idd, op de les een parcourtje: PRIMA op cc parcourtje: af en toe goed, af en toe gehaast en af en toe gwn te snel dat ik hem niet kan houden...

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:57

Als hij voor jouw gevoel te hard gaat, krijg je dan ook het idee dat je geen controle hebt? Want dan zou ik toch je instructeur erbij halen.
Je zegt nu dat je het handiger vindt een borsttuig/martingaal te hebben maar je weet niet wat het is en wat voor functie het heeft??
Tja, als je een martingaal voor de mooiigheid wilt, dan ga ik je geen advies geven.