Wel of niet grazen met bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

Wel of niet grazen met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:17

Mij is vroeger altijd geleerd dat een paard/pony niet mag eten als hij/zij het bit in heeft.
Wat de reden was ben ik dus vergeten :o

Nu kwam ik vanmiddag twee ruiters tegen tijdens mijn wandeling en we stopten even voor een praatje.
En tot mijn verbazing lieten zij dus hun paard wél grazen met bit...

Dus tja, vraag me af: mag/kan het dus wel????

Collie2008

Re: Wel of niet grazen met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:19

Een paar hapjes kan gerust, maar echt grazen zou ik niet doen nee, zou bang zijn dat ie zich verslikt

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:20

Nee,het kan (als het langer gras is), om het bit wikkelen en als hij het dan door slikt in zn keel blijven hangen omdat het om zn bit 'vast' zit.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:20

Ik dacht altijd dat het was omdat het bit zo vies werd haha. Maar toch laat ik het nooit toe

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:21

dit is meer om te voorkomen dat als je aan het rijden bent op een proefje moet rijden op gras dat hij niet meteen denk hee eten.
als ik ze wil laten grazen neem ik meestal een halster mee of stop dit onder het hoofdstel
en idd het stikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:22

Bij mij mag het absoluut niet. Opvoedingstechnisch. Bit in = werken en niet eten.
Maar je paard krijgt er niks van hoor als je 'm met bit in laat eten. Het eet hooguit wat minder handig.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:23

Ik doe het inderdaad nooit vanwege 'stikgevaar', dat het gras idd om het bit blijft hangen

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:30

Van mij mag het. Alleen als ik weer verder ga met rijden, doe ik even het bekje open en controleer ik of er niets aan het bit vast zit.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:13

Toen ik en mijn zusje een keer op buitenrit waren kwamen we onze ouders tegen, we bleven even staan en de paarden lieten we even grazen ( ik bitloos, zusje met bit ) Op een gegeven moment begon paard van mijn zusje heel raar te doen. Ze was aan het stikken. Dus heel snel midden in het bos hoofdstel er uitgehaald. Hing inderdaad lang gras om het bit heen, wat in haar keel bleef hangen.

Dus wij doen het in ieder geval nooit weer :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:34

Als het gras kort is mogen ze het best, als ik laat zien 'kijk daar is gras', zolang ik kort hou, door loop of vraag allert te zijn mag ze het uiteraard niet. Als ik bezig ben met een lange uitrit mag het paard ook even pauzeren hoor.

Teunelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:48

Mij is dit ook altijd aangeleerd, de reden waarom is mij echter nooit verteld geworden. Nu bij verschillende "ex" verzorgpaarden was er altijd de regel bit in is werken, dus niet eten of vervelend naar het gras gaan lopen rijken. Als ik met mijn verzorgpony nu aan de wandel ben met het halster weet ze ook heel goed dat ze plukjes gras mee kan nemen van de zijwegen, maar zodra ze het bit in heeft loopt ze gewoon mee, vind het zo vervelend als ze steeds zou gaan zeuren om gras te gaan eten terwijl we aan het werk gaan ..