waar komt de aansnoer neusriem vandaan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

waar komt de aansnoer neusriem vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:22

Ik krijg altijd kriebels als ik mensen een neusriem aan zie trekken en nou krijg ik het gevoel dat de aansnoer neusriem z'n naam ook flink eer aan doet zoals mensen daaraan sjorren.

Nou vroeg ik me af waar hij vandaan komt, wie is als eerst met het ding op de proppen gekomen en waarom?

Wat heeft het voor nut om met een aansnoerneusriem(ASN even voor het gemak? te rijden ten opzichte van andere neusriemen. De ASN moet immers net zo ruim worden vast gezet als alle andere neusriemen.

Graag hoor ik waarom jullie de ASN verkiezen boven een andere neusriem, of juist waarom niet?

Zelf rij ik zonder neusriemen gezien ik ze allemaal onzin vind maar vraag me wel af wat mensen beweegt.

0000

Re: waar komt de aansnoer neusriem vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:25

Waar die vandaan komt, geen idee.

Waarom ik er de voorkeur aan geef is heel simpel, ze blijven veel mooier zitten. Aansnoerneusriemen zijn aan de onderkant mooi zacht onderlegd, de gesp ligt niet direct op de huid en kan dus niet irriteren, er kunnen geen velletjes tussenkomen en het voelt voor het paard overal hetzelfde in tegenstelling tot een normale neusriem waar de gesp nooit precies in het midden zit. Comfort voor het paard dus.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:27

Ik heb altijd begrepen dat je met zo'n neusriem de mond dichtsnoert zodat het bit goed stil blijft liggen :Y)
Ik verwoord het nu wel een beetje hard maar dit is hoe ik het zie :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:27

Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij is Anky de bedenker van de aansnoerneusriem. Alleen heette het toen nog Bonfire neusriem.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:32

ging de 'bonfire' niet zo zeer omdat hij heel breed was? Meen me te herinneren dat hij 'normaal' was namelijk.

Ik zie veel bij ASN dat het laatste stukje(wat vast gaat zeg maar) van het andere deel afschuift waardoor hij dubbel op de kaak zit(begrijpen jullie wat ik bedoel?) maakt dit het juist veel minder prettig voor een paard?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:34

Woogy schreef:
ging de 'bonfire' niet zo zeer omdat hij heel breed was? Meen me te herinneren dat hij 'normaal' was namelijk.

Ik zie veel bij ASN dat het laatste stukje(wat vast gaat zeg maar) van het andere deel afschuift waardoor hij dubbel op de kaak zit(begrijpen jullie wat ik bedoel?) maakt dit het juist veel minder prettig voor een paard?

Dan heb je de passanten niet op de goede plaats zitten...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:34

ik vind een ASN mooier, want ze zijn vaak dikker.
ik vind ze ook makkelijker vast maken ( ik doe hem absoluut niet strak)
en daar bij fijner dat er een onderstukje onder zit dat is denk ik fijner voor het paard.
en heb je een hoofdstel wat past maar is de neusriem te klein, kun je een langer tussen stukje kopen en dan past die weer.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:36

Ik rijd ook zonder, soms heeft mijn merrie een periode dat ze met dr tong gaat ouwehoeren dan doe ik hem er tijdelijk weer aan( niet op strakste) maar verder vind ik het overbodig leerwerk en krijg een ''dode neus'' idee van.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:38

Volgens mij is de aansnoerneusriem er al langer dan dat Anky in de picture is.
Wordt al heel lang gebruikt op stang/trens hoofdstellen.
Het leer voelt idd zachter aan.
Ik weet niet of het onvriendelijker is (als je het niet megastrak zet natuurlijk) dan de sperriem.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:39

Waarom wordt er zo graag met dikke/brede neusriemen gewerkt?

het is niet zo zeer dat ik het onvriendelijker vind, vraag me wel af waarom het ding werkelijk zoveel fans heeft

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:42

Woogy schreef:
Waarom wordt er zo graag met dikke/brede neusriemen gewerkt?

het is niet zo zeer dat ik het onvriendelijker vind, vraag me wel af waarom het ding werkelijk zoveel fans heeft

Mode :') Is echt iets van de laatste jaren hoor, dat hele brede. Wordt zelfs al weer iets minder, tijdje terug was er helemaal geen fatsoenlijke neusriem meer te vinden waar mijn paard ook nog hoofd van overhield haha.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:44

Ja, dat het weer in de mode is, dat gebeurd zo vaak! :j
Er zijn ook zoveel mensen die een mexicaanse neusriem omdoen omdat ze het mooi vinden.
Misschien krijgen we ook nog eens de prikkeldraadlook. :P

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:45

dat dacht ik zelf ook, maar vraag me wel af wat voor reden mensen hebben om zo'n mega ding te kopen en aan te trekken. Typische vind ik altijd wel dat de mensen die een ASN strak strakker strakst aansnoeren zich niet komen melden waarom ze dat doen...paarden worden er alleen maar harder en vervelender door...wat ik niet heel raar vind

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:50

Is inderdaad mode denk ik, maar ook sommige jonge meiden krijgen het zo aangesnoerd.

Doe mij maar een mooie smalle neusriem, wel een hoge, maar zonder sperriem. Dan ben ik tevreden. :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:55

Het fijne is dat de gesp niet direct op de huid ligt. De naam is misleidend. Je hoort deze neusriem net zo te gebruiken als alle andere soorten neusriemen. Iemand die perse wil `snoeren`krijgt dat met elke neusriem wel voor elkaar.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:55

Ik vind ze zelf mooier, maar dat ze aangesnoerd worden.. ben ik toch echt te lui voor. Kan me ook niet voorstellen dat het prettig rijd als je je paard aan alle kanten vast timmert... dan ga ik wel naar de C&A en gooi ik een euro in het hobbelpaard. Maar waar hij vandaan komt? Ik kan me nog wel herinneren dat het wat nieuws was. Dat was ergens in de jaren 90'. Heb niet het idee dat het ooit bedoelt is om echt mee te snoeren maar alhoewel.. de naam doet je anders vermoeden. Maar net als alle andere martelwerktuigen die we bedenken voor paarden, de dingen op zich zijn onschadelijk, het is dat ruiters met de dag luier worden dat die dingen schadelijk zijn.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:56

Oeps, ik was even in de war met een gewone sperriem, lekker helder vandaag :?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:07

Ik heb even en bedrijf gemailt met de vraag waar dat kreng vandaan komt :) Hopelijk snel antwoord.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:10

Ik vind ze mooier zitten, gebruik hem ook zeker niet om aan te snoeren, hij gaat gewoon even strak als een normale neusriem!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:14

Vanwaar gelijk vaak alles over een kam scheren?

Je hoéft 'm niet aan te snoeren.
Nee wacht, je móet 'm ook niet aansnoeren.

Als je er een hebt, betekend niet dat iedereen zijn paard mishandeld of aansnoerd.
Net als een sperriem. Dat er een aanzit, betekend niet dat iedereen zijn/haar paard de mond snoert.

Ik gebruik ze omdat ik het er mooi uit vind zien ja, of nouja, de neusriem.
Vaak zit aan de neusriem een aansnoersluiting ja, dan maak je die gewoon normaal vast zoals een gewone sluiting, niet te strak.
Ik heb voor mijn welshjes ook een engels hoofdstel, dus hoge neusriem, en normale sluiting. Ook deze heb ik, omdat ik het mooi vind staan bij hun. Ongeacht of er een gewone sluiting op zat, of een aansnoer, ik had 'm sowieso wel gekocht.

Net als met mexicaanse neusriem, als je ie niet aansnoert, maar eens normaal vastdoet, geeft deze amper meer druk dan een andere neusriem. :n
Misschien helpt het idd als je paard zijn mond giga ver open doet, maar dan zou ik toch ergens anders naar kijken, een tandarts bijv.

Als je aansnoert kan een paard ook nooit lekker de kaak ontspannen.

Waar ie vandaan komt... tsja, geen idee, vind het wel een vreselijk stomme naam ervoor.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:18

MelanieB schreef:
Vanwaar gelijk vaak alles over een kam scheren?

Je hoéft 'm niet aan te snoeren.
Nee wacht, je móet 'm ook niet aansnoeren.

Als je er een hebt, betekend niet dat iedereen zijn paard mishandeld of aansnoerd.
Net als een sperriem. Dat er een aanzit, betekend niet dat iedereen zijn/haar paard de mond snoert.

Nou, ik doe die sperriem daarom juist wel om, anders houdt ie zijn kop niet.. :P

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:28

Ik gebruik hem zodat de enorme Tinkerbaarden niet tussen de gesp komen.
Ik hou wel van dat brede onderlegde, maar strak aansnoeren doe ik niet :n
Als er een reden is voor het paard om zijn mond open te doen, moet er naar die reden gezocht worden.
En niet het paard letterlijk de mond snoeren, wat helaas vaker voor komt dan men denkt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:15

_Esther_87_ schreef:
Waar die vandaan komt, geen idee.

Waarom ik er de voorkeur aan geef is heel simpel, ze blijven veel mooier zitten. Aansnoerneusriemen zijn aan de onderkant mooi zacht onderlegd, de gesp ligt niet direct op de huid en kan dus niet irriteren, er kunnen geen velletjes tussenkomen en het voelt voor het paard overal hetzelfde in tegenstelling tot een normale neusriem waar de gesp nooit precies in het midden zit. Comfort voor het paard dus.

dit is precies waarom ik hem gebruik.
de naam vind ik idd wat vreemd, miss is die naam zo omdat de neusriem in het begin wel was om aan te snoeren?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:29

Ze zitten bijna standaard aan ieder hoofdstel :+ Dus ik moest wel haha. Vind ze wel mooier en inderdaad lijken ze me comfortabeler. WIlde dus eigenlijk niet, maar ben nu om :)) Ik doe hem wel op z'n minst strakke gaatje, zodat ze nog lekker kan kauwen en doen.

Ik heb inderdaad wel dat het bandje er af schuift en dus dubbele gesp zoals hier ergens stond, dat zou met de passanten te maken hebben? Waaaat zijn de passanten en wat moet ik daar dan aan veranderen?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:37

Mijn pony kreeg altijd wondjes van de 'enkele' neusriem. Ik deed daar een door de midden geknipt neusbontje tussen. Nadat ik een aansnoer kocht, was het probleem over. Mijn bijrijdpaard heeft ook een ASN. Als je het normaal vastmaakt hoort het gewoon comfortabel te zitten. Ik hou er niet van om paarden vast te zetten. Mensen willen vaak dat het mondje dichtblijft, dus snoeren flink aan. Pfffff, ze mogen toch wel een keer hun mond opendoen zeker? Vooral als paarden steeds maar de mond wijd opendoen, dat kan toch erop wijzen dat er iets mis is. En dat maakt het aansnoeren tot bijzonder onprettige symptoombestrijding.
Mijn pony protesteerde altijd heftig als ik de sperriem wilde vastmaken, terwijl ik hem niet eens strak deed. Vanaf toen heb ik hem maar achterwege gelaten, en dat ging prima.

maar goed, het ging over de ASN. Het voordeel voor mij persoonlijk staat in mijn stukje. En ik kan mij voorstellen dat het zachte stuk leer lekker zit voor het paard.