[WN] one ear hoofdstel met snaffel bij de wran?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

one ear hoofdstel met snaffel bij de wran?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 11:43

Hallo bokkers :o

Ik las net in een topic van een andere bokker een stuk over een one ear hoodstel en een snaffel. Ik heb een one ear hoofdstel liggen waar ik eerder mee met een shank reed. Inmiddels heb ik een jonge pony en dit hoofdstel wilde ik straks ook met hem gebruiken maar het heeft geen keelriem en ik begreep dat dit tegenwoordig verplicht is. Mag je als je een keelriem hebt wel met snaffel starten? En waar haal je in vredesnaam een losse keelriem vandaan?

Groetjes Lotte

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:57

er staat dat er een frontriem en keelriem bij moeten zitten." Het hoofdstel bestaat uit een samenstelling van frontriem,
keelriem en bakstukken "...
voor een paar tientjes heb je al een ander hoofdstel ;)

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:59

Een 'oortjes'-hoofdstel kun je vrij eenvoudig 'ombouwen' tot een 1 met keelriem, mail me maar even, dan kan ik het beter uitleggen. (zie onderschrift voor site en mail)

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:59

helaas pindakaas, ik heb een hele verzameling mooie one-ears en die heb ik dus maar voor de eerste 3 jaar opgeborgen in de kast, zolang duurt het tot mijn bengel 6 is en ik er weer mee mag rijden......... van ellende dus nieuw hoofdstel gekocht ( echt heeeeeeelllll naar nieuwe spullen kopen :D )

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:00

ja, erg he :j
ik heb ook een verzameling oortjes hoofdstellen, maar die tijd komt nog wel.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 13:31

spicegirl schreef:
er staat dat er een frontriem en keelriem bij moeten zitten." Het hoofdstel bestaat uit een samenstelling van frontriem,
keelriem en bakstukken "...
voor een paar tientjes heb je al een ander hoofdstel ;)

En een oortje telt niet als frontriem ? Wat een domper mijn showhoofdstel heeft mij destijds 200 euro gekost daar ga ik niet ff een andere voor aanschaffen. Dat word voorlopig voorkomen met een simpel trainingshoofdstel..

Spekkie01

Re: one ear hoofdstel met snaffel bij de wran?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:37

lang leve de hotfix en vervangbare concho's met swarovski zou ik zo zeggen. Heb ik mijn trainingshoofdstel ook mee opgeleukt en geloof me het resultaat is spectaculair.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 14:28

Spekkie01 schreef:
lang leve de hotfix en vervangbare concho's met swarovski zou ik zo zeggen. Heb ik mijn trainingshoofdstel ook mee opgeleukt en geloof me het resultaat is spectaculair.

bedankt voor je reactie ik heb mij net bedacht dat ik gewoon ergens een keelriem en een frontriem vandaan moet halen voor zolang :D Daarmee kan ik het one ear hoodstel toch gebruiken hoef alleen zolang het oortje er maar af te halen :+

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:11

je hoeft je showhoofdstel toch niet weg te doen ? gewoon er 1 bij kopen. als je dan aan je oortje toe ben, kan je m weer verkopen.

@spekkie - zelf iets bastelen vind ik nu niet zo spectaculair...je ziet het altijd duidelijk :*

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:45

nee hoor, zal eens kijken of ik foto kan maken. Is echt supermooi geworden.

De Appie waarop ik nu rij heeft een dun huidje en dus een hekel aan zilver. Dan moet je toch wat

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:31

spicegirl schreef:
je hoeft je showhoofdstel toch niet weg te doen ? gewoon er 1 bij kopen. als je dan aan je oortje toe ben, kan je m weer verkopen.

@spekkie - zelf iets bastelen vind ik nu niet zo spectaculair...je ziet het altijd duidelijk :*

Helaas is dat niet echt een mogelijkheid nu ik in februari ga studeren of ik moet een leuk hoofdstel tegenkomen bij arthur voor een klein prijsje.. Ik kijk wel even :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:14

"een dun huidje, dus een hekel aan zilver "... ? :o?
hoe bedoel je dat dan ?
het zilver komt niet in contact met de huid.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:55

nee, maar doordat het zilver op het leer zit geschroefd is vormt dat zich niet soepel meer en daar krijgt ze er gewoonweg schuurplekken van. Bijvoorbeeld een zilveren oortje of zilver op het leer van het oortje geschroefd irriteerd haar dusdanig dat ze met haar hoofd begint te schudden. het zilver an sich heeft ze dus geen last van, maar meer dat het te "onbuigzaam" is. Mijn vorige paard kon ik hier gewoon mee rijden, maar haar dus niet

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:30

de bakstukken bewegen sowieso niet, en een geheel leren oorstukje ook niet.
maar de oortjes van duurdere hoofdstellen zijn beter qua vorm, als de goedkope..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:55

Heb even een mail naar de wran gestuurd met de vraag of een oortje nu wel mee telt als frontriem. Zoals ik namelijk in het regelement lees mag je er wel degelijk mee starten mits je een keelriem hebt. Een keelriem valt wel ergens vandaan te halen..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:58

het word er alleen niet mooier van..(om het netjes te zeggen :D )

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 23:21

spicegirl schreef:
het word er alleen niet mooier van..(om het netjes te zeggen :D )

Als je hem in dezelde stijl hebt van je hoofdstel zou ik niet weten wat er niet mooi aan zou zijn? Wat ik lees bij de wran mag je hem op shank ook niet zonder keelriem starten en ik ben te gek met mijn showhoofdstel om hem in de kast te laten hangen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:24

met shank wel. het gaat m.n. om het veilighidsaspect. bij de EWU mag het ook niet...
en waarom in je kast hangen ? als je paardje ouder is, en aan de nekreining kan je m gebruiken toch ?
en niet mooi ? ik vind het geen ponem.echt niet.
maar goed, als jij het wel mooi vind, moet je het doen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 23:29

Ik weet niet nu al of ik ooit met mijn paardje aan de shank kom daarom wil ik het hoofdstel gewoon gebruiken. Ik vind een one ear met een goed bijpassende smalle keelriem absoluut niet storend dus ik ga er idd een zoeken die er bijpast. Met een klein elastiekje oid aan de andere kant vastzetten en dan zit hij volgens mij prima.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:32

laat m dan vastzetten door een zadelmaker o.i.d.
maar met een hoofdstel bijelkaar gehouden met een elastiekje maak je geen goede indruk op een show :roll:

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 23:38

spicegirl schreef:
laat m dan vastzetten door een zadelmaker o.i.d.
maar met een hoofdstel bijelkaar gehouden met een elastiekje maak je geen goede indruk op een show :roll:

er staat ook of iets dergelijks. Ik laat het sowieso maken door een zadelmaker. Omdat ik een hoofdstel heb met allemaal studs en swarovski om en om ga ik er niet mee lopen prutsen. misschien is het wel vast te zetten met een klein los leertje net zoals deze aan je hoofdstel zitten om je riempjes door te halen :)*