ik ben op zoek naar een nieuw bit voor mijn paard aangezien haar huidig bit (12.5cm) iets te ruim zit.
Ik heb dus een 11.5 gekocht nu en die is volgens mij net te krap, die past net in haar mond, maar aan de zijkanten geen halve cm meer over. Bij de 12.5 heeft ze een ruime cm over aan beide kanten.
Ik heb net de ruitersportzaak gebeld en blijkbaar bestaan er geen bitten in volle maten.
Wat kan ik dan best doen? De 11.5 gebruiken of de 12.5 in combinatie met bitringen?
Noblesse_
Geplaatst: 18-12-12 13:28
Hm, heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zou dan de 12,5 doen met bitringen. Maar ik wacht ook de antwoorden van andere bokkers af haha
Hanna98
Geplaatst: 18-12-12 13:28
12.5 met bitringen denk ik: net als jij waarschijnlijk liever een te grote broek draagt als een te kleine
noukie12
Geplaatst: 18-12-12 13:29
Ik zou liever iets te ruim hebben ipv. iets te klein, Als een bit te klein is gaat hij snel irriteren aan de mondhoeken van het paard. Heb je nagedacht over bitringen>? hiermee kun je het bit niet door de mond halen maar het verkleint het bit ook als het niet past. (daarbij er vriendelijk en in alle kleuren!)
Puera
Geplaatst: 18-12-12 13:30
Sommige bitten van HS Sprenger zijn verkrijgbaar in hele maten. Alleen zijn die wel duur in aanschaf maar daar is de kwaliteit ook naar.
En anders het bitje van de ruitersportzaak in 12,5 met bitschijven.
Moet je inderdaad gaan kijken naar de sprenger bitten. Die hebben wel hele maten. Mijn paard heeft ook een sprenger 12.0 Heb hem 2e hands gekocht, nieuw zijn ze behoorlijk prijzig.
Je kunt ook naar de winkel gaan en bitten vergelijken, ze zijn niet allemaal precies hetzelfde, idd scheelt het model ook. En het kan ook zijn dat dit bit wel goed is, een bustrens ligt waarschijnlijk zo goed, een watertrens zal eerder vervelend liggen omdat de ringen los zitten. En je kan ook nog naar een d-trens kijken.
Nu heb ik eigelijk een happy mouthbit van BR, daarmee ben ik nu dus aan het vergelijken Zie net op facebook dat een kennis een Sprenger bitje te koop heeft, eens zien wat zij vraagt!