schuurplekken hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lau1986

schuurplekken hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:47

Mijn paard heeft schuurplekken van het hoofdstel, weet iemand hier een oplossing voor?
Het is aan beide kanten van zijn hoofd (bakstukken), achter zijn oren en onder de sluiting van de neusriem.

Ik maak zijn hoofd schoon na het zweten en volgens de da is het geen schimmelinfectie o.i.d.

Heeft er iemand ervaring mee? en misschien een oplossing?

Ik heb niet het idee dat het hoofdstel te klein is...

lau1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:47

oh en onder de neusriem heb ik al een bontje.. daar doorheen komt dus een schuurplek

renskesanne

Re: schuurplekken hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:40

dat klinkt best ingewikkeld had een paard waar ik op rij ook bontje eronder en het was over. maar mischien is ie echt te strak. kan je overal 2 vingers tussen doen en bij de keelrien een vuist?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:08

Christ heeft speciale bontjes van puur lamsvacht voor alle delen die je in je post opsomt. :j Welk merk bontje gebruik je nu voor onder je neusriem en is dat van synthetisch spul of van echt lamsvel gemaakt? Probeer anders eens een medicinaal gelooid bontje.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:31

Misschien zijn de randen van het hoofdstel heel scherp. Dat zie je vaak bij goedkopere hoofdstellen. Je kunt het hoofdstel evt. bij een zadelmaker extra laten edgen (= de scherpe randen eraf halen). Een betere kwaliteit kopen, is natuurlijk ook een oplossing. Bij mijn maatwerk hoofdstellen heb ik het nog niet meegemaakt. Succes!

Caro
Flevo Horse Support

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:32

teer, dun huidje ... goed schoon leerwerk en toebehoren is dan helemaal een vereiste.

Hobby

Re: schuurplekken hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:39

Mijn oude paard kon niet tegen alle soorten leervet. Ik geloof dat ze niet tegen de bijenwas kon, daardoor kreeg ze kale plekken, net als jouw paard. Ik gebruikte bij haar hoofdstel een product zonder bijenwas. Een kunststof hoofdstel kan dan ook uitkomst bieden.