zadel met breder zitvlak en berekend op lange mensen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

zadel met breder zitvlak en berekend op lange mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 10:36

Hallo,

Welk zadelmerk heeft een breder zitvlak en is geschikt voor lange mensen.

HBZ

Re: zadel met breder zitvlak en berekend op lange mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 11:31

Ik heb nu een stubben roxane en die is te smal, mijn zitbeenknobbels zakken eroverheen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:34

Rosner misschien.

Heb een Rosner veelzijdigheidszadel voor mijn mannetje. Die zit er super op. (mijn man is 1,96)
En ikzelf zit er ook goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:56

Je hebt al 3 topics geopend over verschillende zadels en types, is het niet handiger om wat zadels bij een zadelmaker te proberen?
Nu krijg je in elk topic allerlei tips,maar weet je nog niks.
iedereen vindt iets anders fijn,je zal het toch moeten proberen...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:08

18 inch nemen, die zijn gemaakt voor grotere (lees langere bovenbenen) ruiters. Ik zie om mij heen veel ruiters op te kleine zadels rijden. Heb altijd geleerd dat je een handbreedte over moest houden achter je kont.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:33

Ik heb een fryso, en daar pas ik goed in met me dikke gat en lange benen ;)
Rossner is heeeel verschillend en wat ik heb gehad niks heel geschikt voor lange benen.
Maar alsnog verschilt het zo per ruiter, ik zou gewoon je zadelmaker/zadelpasser vragen en desnoods laten komen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:36

Kentaur Artemis II, heerlijk. Zelf de 18 inch. Eindelijk kan ik mijn benen kwijt.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:24

Anoniem schreef:
Je hebt al 3 topics geopend over verschillende zadels en types, is het niet handiger om wat zadels bij een zadelmaker te proberen?
Nu krijg je in elk topic allerlei tips,maar weet je nog niks.
iedereen vindt iets anders fijn,je zal het toch moeten proberen...

Hier ben ik het wel mee eens. Ga verschillende ruitersportzaken/ zadelmakers langs en ga eens op een bok op de zadels zitten.
Gewoon kijken hoe het zo zit.
Overigens kan het dan op het paard nog tegenvallen, maar je hebt in ieder geval een beeld wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:36

Mijn 18inch Passier dressuurzadel heeft een behoorlijk breed zitvlak, althans ik kwam ermee in de knoop dat mijn zitbeenknobbels daar te dicht voor bij elkaar staan. En ik ben aardig breed.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:39

Chamberlain is misschien ook wel wat.
Voorheen heb ik er 1 gehad maar was er zelf te klein voor eigenlijk ;) Ik ben nu naar rossner gegaan die een stuk kleiner is

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:49

Je hebt A-vorm en O-vorm zadels. Stubben is een A-vorm zadel. Voorbeelden van O-vorm zadels zijn sommige Equestors en Massimo. Deze zadels zitten breder (veel mensen vinden dat juist niet fijn). Lengte van het bovenbeen is bepalend voor de maat van het zadel. Boven de 59 cm is dat over het algemeen een 18 inch ookal ben je heel slank. Maar, dit is ook weer geen wetmatigheid gezien de proporties ook wel weer een effect hebben.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:57

hoogendroog schreef:
18 inch nemen, die zijn gemaakt voor grotere (lees langere bovenbenen) ruiters. Ik zie om mij heen veel ruiters op te kleine zadels rijden. Heb altijd geleerd dat je een handbreedte over moest houden achter je kont.

Ik heb lange bovenbenen (ben 1.81m) maar 18 inch is echt veel te groot voor mij. Heeft ook met de grootte van je kont te maken :)