Boomloos past op elk paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JUSTXME1993

Boomloos past op elk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 18:13

Hallo iedereen,

Ik heb een klein vraagje over boomloze zadels. Ik rijd met mijn paard recreatief dressuur, zon 2 a 3 keer in de week, en heb hiervoor een op maat gemaakte dressuur Albion (door een MSFC zadelpasser aagemeten). Nu rijdt er ook een meisje af en toe in de week buiten met mijn paard om hem in beweging te houden, zij is absolute voorstander van boomloze zadels. Zij beweerde dat een boomloos op elk paard past, ik heb geen verstand/ervaringen van deze zadels dus vraag ik jullie om raad. Ik zou nu niet willen dat zij met een niet passend zadel op mijn paard rijdt, terwijl ik een net aangemeten zadel heb voor mijn paardje!

Hopelijk kunnen jullie mij antwoorden geven! :)

Groetjes

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:43

Of het echt op elk paard past durf ik niet te zeggen. Het zal allicht een makkelijkere pasvorm hebben dan een boomzadel. Het is alleen niet voor elk paard geschikt, een goed passend boomzadel verdeelt de druk gewoon beter. Het werd mij toen in elk geval met klem afgeraden voor mijn paard met een iets doorgezakte rug door meerdere mensen omdat het meeste gewicht ook echt in het midden terecht zou komen.

Van

Re: Boomloos past op elk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:48

ik heb er eentje waar toch echt geen boomloos op past :)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:53

Boomloos past niet op élk paard. Wel op veel paarden.

't Punt is dat je bij boomloos niet het probleem hebt van een boom die precies goed moet passen, dus daardoor kunnen veel meer paarden onder 'tzelfde zadel. Je hebt alleen nog steeds wel te maken met andere dingen, zoals bijvoorbeeld een zadel dat te lang kan zijn voor je paard, om maar iets te noemen..

En wat er al gezegd wordt: een boomzadel verdeelt de druk inderdaad toch echt iets beter :j In principe is een boomloos zadel beter dan een boomzadel dat niet (helemaal) goed past, maar een boomzadel dat perfect past is uiteindelijk toch beter dan boomloos. Dat is in ieder geval hoe ik 't altijd heb begrepen.. In jouw geval zou ik haar dus lekker met jouw op maat gemaakte zadel laten rijden :)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:23

Boomloos of zadel met boom: het moet allebei passen bij de rug van het paard EN de ruiter moet er prettig in kunnen zitten.
Conclusie: een zadel wat goed past voor het paard is niet per definitie prettig voor de ruiter en andersom.
Ook een boomloos zadel heeft een voorboom, zg pommel. Die heeft de schouderbreedte van het paard, hetzelfde dus als de voorboom bij een boomzadel. Dit moet ook passen. Een boomloos zadel heeft alleen de voorboom, pommel, en niet de rest van de boom, dus in de lengte en de achterkant.
Wanneer een ruiter zwaarder is, dan is het voor het paard prettiger om een zadel met boom te gebruiken, dit in verband met de verdeling van de druk.

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 19:34

Bedankt voor de antwoorden! Geeft al wat duidelijkheid:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:42

ik rij al jaren boomloos.
(barefoot)
Totnutoe heb ik het passend gekregen op alle paarden (mijn eigen zijn belgische trekpaarden, waarvan een erg breed, wél met schoft,korte rug en extreme singelnijd, de andere minder schoft en ronder, maar langere rug. ik heb de zadels op shires gehad, friezen, gewone rijpaarden ,en een tuiger met veel schoft, erg lange rug, die wat doorgezakt is)
Totnutoe is ieder paard die boomzadel gewend was (over de pasvorm van die zadels zeg ik niks), heel veel losser gaan lopen met een boomloosje erop (ook als het pas de eerste keer was zag je duidelijk verschil), en de paarden die gewend waren om boomloos gereden te worden lopen erg fijn.

het kan in het begin wat puzzelen zijn met pommels en singels en pads, maar meestal kun je het passend maken.
over het algemeen past een standaard pommel op de meeste paarden (bredere of smallere pommels zijn er voor de fijnafstelling op een specifiek paard, ik rij in mijn london met een brede, en in mijn arizona met een medium op mijn trekpaarden), standaard pad + standaard singel is ook afdoende.
paarden met een singelplaats ver naar voor, een bolle buik en lange schoft kun je direct opteren voor een banaansingel, dan is dat probleem ook opgelost. en dan hoef je enkel te kijken naar de rug / rugbespiering / vetjes erop welk type inlages je zal nodig hebben. (schraalder paard + zware,veel lichtrijdende ruiter zal de heavy duties inlages worden. gemiddeld paard met gemiddelde ruiter kun je de standaardinlages nemen.)
kijk ook op www.boomloosrijden.nl
of pb pmarena eens:)
en zie ons hk topic:
[HAR] voor en nadelen boomloos zadel

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:11

boomloos past wel op bijna alle paarden, maar je moet er wel op letten dat het zadel niet te lang is, juiste pommel. het is erg handig als je meerdere paarden hebt. als je een net aangemeten (dus ik neem aan dat dat zadel goed past) boomzadel hebt zou ik daarmee blijven rijden. een goed passend boomzadel is beter voor de rug dan een boomloos. boomloos verdeeld de druk minder goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 09:58

"Boomloos" is heel ruim genomen, er zijn zo veel verschillende types boomloze zadels dat je er weinig algemene dingen over kunt zeggen, gezien de verschillende types hele verschillende eigenschappen hebben.

Er zijn wat meer soepele boomloze zadels die een hele makkelijke pasvorm hebben en op bijna elk paard / pony wel passend te maken zijn, en er zijn boomloze zadels die zo veel op een boomzadel lijken, dat ze bijna net zo lastig zijn qua pasvorm.

Voor veel info over boomloze zadels kun je online zoeken, ik weet niet of ze een bepaald merk in gedachten heeft? Voor Barefoot en ook wat meer info over "boomloos", zie:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Veelgestelde-vragen/

Voor allerlei andere merken, zie bvb: http://www.buitenzinnig.nl

Daarbij is het ook onzin om te zeggen dat boomzadels de druk beter verdelen, beter zijn voor zwaardere ruiters of comfortabeler zijn voor paarden dan boomloze zadels. De enige juiste bewoording hierin is dat een perfect passend boomzadel de druk (het gewicht van de ruiter) over een grotere oppervlakte KAN verdelen dan een boomloos zadel.

Maar dan wel met kanttekeningen:

- het boomzadel moet perfect de (bewegende....) contouren van het paard volgen
- de ruiter moet perfect in het zadel passen en perfect in balans zitten
- de boom moet het gewicht niet te ver naar achteren en niet te veel rond de schoft en schouders leggen

En dat is helaas zelden het geval, waardoor een boom vaak net niet helemaal goed de contouren van het paard volgt, en de boom op bepaalde plekken juist gemeen in het paard gaat duwen. Ook al is het zadel helemaal op maat gemaakt, het gaat helaas heel vaak fout en daarvoor is men naar oplossingen gaan zoeken, waardoor de boomloze zadels op de markt gebracht zijn. (Torsion, Barefoot, en alles dat door de populariteit daarvan weer op de markt gebracht is).