dekens niet meer waterdicht, nog te redden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hafamaz

dekens niet meer waterdicht, nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 20:39

Ik heb 2 regendekens zelf gewassen, (veel wasmiddel want ze waren vies), ik wist dat ze er niet meer volledig waterdicht uit zouden komen (maar wel schoon)
dekens laten drogen en opnieuw per stuk in de wasmaschine op de spoelstand met 1 flesje harmisol per deken.
daarna weer laten drogen, en 1 hele spuitbus harmisol per deken in meerdere lagen leeggespoten op de deken.

Maar helaas bleken de dekens niet meer waterdicht te zijn,
denken jullie dat deze dekens verloren zijn, of dat ik een merk spuitbus moet kopen van de paardenwinkel?

Kitty_

Re: dekens niet meer waterdicht, nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:08

Je regendeken zal helaas niet meer waterdicht worden. Door het gebruik van het normale wasmiddel is de waterdichte laag al verloren gegaan. Zelfs als je dit niet gebruikt en alleen Harmisol bij je deken doet wordt hij al minder waterdicht.

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 01:42

oke.. ja vind het toch best raar want hoe doen ze dit bij de paardenwinkel dan vraag ik me af..
daar doen ze het wel in een speciale wasmaschine maar daar zit toch ook middel bij wat schoonmaakt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 01:53

En ook een speciaal schoonmaakmiddel :j

Google maar eens op tech wash ..

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:50

Bij de ruitersportzaak gebruiken ze ook speciaal wasmiddel :-) ik heb laatst mijn regendekens zelf gewassen. Eerst spoelen zonder wasmiddel om het ergste vuil eraf te krijgen en daarna 1 of 2 van die flesjes waterdicht wasmiddel erbij en nog ingespoten. Mijn ervaring is dat de deken na het wassen niet meer dezelfde hoeveelheid regen aan kan en dan voornamelijk op de naden. Mijn pony staat 24/7 buiten dus dan valt zoiets snel op.

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:55

nope niet meer te redden, de coating is kapot.
Coating krijg je niet hersteld al die sprays zorgen alleen voor een waterafstotend laagje meer niet.
Als je een deken wast doe dit dan met een speciaal wasmiddel van Rambo, NOOIT MET WASPOEDER.
In waspoeder zitten acalische stoffen die de coating acuut afbreekt.
Ik moet wel zeggen dat zo'n coating ook slijt en dus door rollen en alles ook te voorduren krijgt.
Daarvoor geld hoe sterker de buitenstof hoe minder snel de coating slijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:05

Ik heb waterdicht voor tenten gekocht bij een campingzaak, nadat de deken droog was, helemaal in gespoten met een waterdicht spuitbus en ook als het stortregent en paard staat er een uur midden in, is hij nog droog van binnen....

Ook mijn deken was niet meer waterdicht, dus komt weer goed...

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:07

Een tent is wat anders dan een deken of het gaat ten koste van het ademend vermogen, geloof me ik zit in de buitensport.
Tentzeilen worden strak gespannen en mogen niet teveel aangeraakt worden als ze nat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:10

nee hoor gaat prima zo, zit heus geen plastic laag over, is gewoon dezelfde coating...

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:21

Coating zit aan de binnenkant van de stof buitenkant is alleen voorzien van impregnatie.
Dat is dus ook wat je doet met dat tentenspul, maar mooi dat het bij jouw deken nog werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:52

ben ik ook blij mee en hij is voor het 2e jaar gewoon weer waterdicht, was hem ook niet meer...deken is overigens al 13 jaar oud....paard is geen sloper en kennelijk toch goede kwaliteit.

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:52

13 jaar dat is een hele geschiedenis voor een deken idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:55

heb ook nog een fleecedeken van 13 jaar dat is de onderdeken als het koud wordt of de tussendeken als het kouder wordt en te warm voor een winterdeken, een keer gestikt aan de zijkant omdat hij in de stal gekomen was en een scheur er in was gekomen....nog steeds doet hij dienst.

Heb nog al mijn dekens....soms wel jammer hoor, want nieuwe kopen is ook leuk, maar gelukkig hoef ik het niet te doen....eerste jaar en de paar jaar er op mooie dekens gekocht en nog nooit een weg hoeven te gooien, allemaal nog heel en als ik ze was als nieuw. Heb ik dan mazzel of hebben jullie dat allemaal?