Rijden met stang&trens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dafness

Rijden met stang&trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 17:21

Hallo iedereen,

Ik ben opzoek naar een leuk en nieuw hoofdstel voor mijn paard.
Nu ik de laatste tijd steeds vaker een stang&trens hoofdstel...

Citaat:
Nu mijn vraag:
Zo als ik het zie zitten daar 2 bitten in 1 stang en 1 trens.
Maar welke voordelen en nadelen heeft het om met zo een hoofdstel te rijden.
Voor verduidelijking zie onderstaande foto.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dafness op 15-12-12 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Rijden met stang&trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:22

Wat bedoel je met beide?
Ik snap je vraagstelling niet.

Dafness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 17:23

Sonja schreef:
Wat bedoel je met beide?

Zoals bovenstaande foto.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:26

ik ben ook beniewt. Ik volg

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:27

Nadelen als je niet weet hoe je er mee moet rijden of het word niet correct begeleid kan je veel problemen en pijn bij je paard veroorzaken.

De st word enkel gebruikt vanaf een bepaald niveau als er een goede aanleuning lossigheid en verzameling is bereikt en dan nog is het niet verplicht. De voordelen zijn dat je zeer kleine hulpjes kan geven en dus meer verfijning krijgt maar ook nodig hebt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:29

Rijd je op Z niveau of hoger ?

Dan laat je beter die stang en trens eruit :j

Deze hoofdstellen zijn alleen voor de zwaardere oefeningen. Een Z ruiter rijd gewoon op de trens, zodra er een zwaardere oefening word gereden kan de stang gebruikt worden als een ophef boom, zodat er NOG iets meer van het paard gevraagd kan worden

Dafness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 17:30

M_hartje_M schreef:
Rijd je op Z niveau of hoger ?

Dan laat je beter die stang en trens eruit :j

Deze hoofdstellen zijn alleen voor de zwaardere oefeningen. Een Z ruiter rijd gewoon op de trens, zodra er een zwaardere oefening word gereden kan de stang gebruikt worden als een ophef boom, zodat er NOG iets meer van het paard gevraagd kan worden

Zelf rijd ik B met een hele eigenwijze haflinger haha.
Het is niet dat ik zelf daarmee wil rijden maar ik ben gewoon nieuwsgierig omdat ik ze nog niet zo vaak heb gezien.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:31

Seven schreef:
Nadelen als je niet weet hoe je er mee moet rijden of het word niet correct begeleid kan je veel problemen en pijn bij je paard veroorzaken.

De st word enkel gebruikt vanaf een bepaald niveau als er een goede aanleuning lossigheid en verzameling is bereikt en dan nog is het niet verplicht. De voordelen zijn dat je zeer kleine hulpjes kan geven en dus meer verfijning krijgt maar ook nodig hebt

Waar is die trens dan goed voor?
Waarom kun je een paard niet leren om op kleine hulpen te reageren met een simpele trens? Je kunt ze zoveel aanleren waarom dan dat niet?
Juist als een paard reageert op een lichte druk op de mond is er toch sprake van verfijning, ipv een scherper bit erin te hangen waardoor juist snel de druk groter wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:33

Dafness schreef:
Sonja schreef:
Wat bedoel je met beide?

Zoals bovenstaande foto.

Ehhh ja, de term stang en trens zegt het al een beetje, dan heb je een stang en een trens.
Deze optoming is voor paarden en ruiters die al behoorlijk ver zijn in de africhting. Voor de finetuning zeg maar. Vanaf minimaal Z-niveau. En dan nog is en blijft het werken op trens de basis.

Nadeel: je moet verrekte goed weten waar je mee bezig bent om hier mee te rijden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:34

Dat kan zeker wel er zijn genoeg die het daarmee doen :j Er zijn echter ook genoeg dieren die wel met de ST beter en makkelijk door de oefeningen zijn te rijden.

Dat moet je per paard en combinatie bekijken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:34

Ik neem aan dat een stang gewoon hetzelfde is als een kandare?

Afbeelding
Tekening I: De kandare zorgt voor het behouden van de lange bovenlijn bij een hoge oprichting.
Tekening II: De trens veroorzaakt een te korte halshouding bij een hoge oprichting.
Tekening III: De kandare kan de oorzaak zijn voor het achter de teugel kruipen bij het voorwaarts neerwaarts rijden.
Tekening IV: De trens zorgt bij het voorwaarts neerwaarts rijden voor de juiste aanleuning.

Alleen is er in het plaatje steeds maar sprake van één bit.

Maar nu snap ik nog steeds niet waarom je dan met stang én trens wilt rijden, dan heb je alsnog hetzelfde effect, right?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:36

Inderdaad Geryon, de kandare ken ik wel maar dan in combinatie van een kaptoom. De kandare wordt gebruikt bij oprichting en het verleggen van het zwaartepunt, maar hangt verder in principe los. De kaptoom wordt dan gewoon gebruikt bij de rest van de hulpen

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:40

Even een kort antwoord: niet doen. Pas als je in de Z of hoger rijdt mag je met s&t rijden. Je kan er heel veel schade mee aanrichten als je niet weet hoe je ermee om moet gaan. Zeker niet kopen omdat je het zo mooi/stoet vindt staan. S&T is bedoeld voor de hogere dressuur voor de verfijning van de hulpen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:49

Seven schreef:

En bij jezelf! De eerste keer dat ik stang en trens in de handen geduwd kreeg, was ik een onervaren puber die totaal niet wist waarvoor die twee bitten dienden en nog minder hoe ik ermee om moest. De goede instructie die hierbij noodzakelijk is miste.
Als gevolg hiervan heb ik een nacht in het ziekenhuis gelegen met een zware hersenschudding. Paard pikte het verkeerde stanggebruik hoogst begrijpelijk niet.
Het is best een heftig ding, die twee bitten. Ik zou dus aanraden om er niet aan te beginnen vooraleer je het vereiste niveau bereikt hebt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:51

Daarom zei ik dus correcte begeleiding :D
Sommige paarden pikken de pijn en anderen laten zien wat ze er van vinden heel rot maar wel een goede leerschool :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:53

Idd, al vind ik het erg dat om voor mij een leermeester te zijn dat paard onrechtvaardig en pijnlijk behandeld is geweest. Ik neem het die instructrice tot op de dag van vandaag kwalijk ook al is het nu toch al bijna tien jaar geleden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:57

Dat kan ik me voorstellen, je hebt het niet bewust gedaan dat moet je dan wel in je achterhoofd houden. Het is vreselijk moeilijk een fijne les gever te vinden die duidelijk kan zeggen wat die bedoeld en ook weet wat correct is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:00

Het is puur een verfijning van de hulpen, meer niet.
Daarom ook alleen toegestaan vanaf de klasse Z en dat is niet zonder reden.

DB123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:10

Waarvoor wil je het gebruiken dan? Rijd je wedstrijden in de Z?

Dafness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:11

DB123 schreef:

Nee ik rijd B, ik wil er zelf ook niet mee rijden, ik kwam het tegen en vroeg me af naar de werking hiervan.
De voor en nadelen!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:23

Dafness schreef:
DB123 schreef:

Nee ik rijd B, ik wil er zelf ook niet mee rijden, ik kwam het tegen en vroeg me af naar de werking hiervan.
De voor en nadelen!

Mensen kunnen dit makkelijk denken, gezien je beginpost.
Citaat:

Hiermee lijkt het alsof je S&T wil gebruiken in je training en je opzoek bent naar de voor- en nadelen van de optoming.

Verder, zoals je al aangeeft, voor jou is dit nog totaal NIET aan de orde want je moet zeer gevorderd zijn en goede begeleiding hebben om hiermee je paard te optimaliseren.

Dafness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:25

Narita schreef:
De voor en nadelen!

Mensen kunnen dit makkelijk denken, gezien je beginpost.
Hiermee lijkt het alsof je misschien S&T wil gebruiken in je training.

Verder, zoals je al aangeeft, voor jou is dit nog totaal NIET aan de orde want je moet zeer gevorderd zijn en goede begeleiding hebben om hiermee je paard te optimaliseren.[/quote]

Ik was inderdaad aan het zoeken maar zal veel van deze hoofdstellen staan.
Dus vroeg me af naar de werking.
Ik ga zelf gewoon trens rijden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:30

Ik ben hier ook eigenlijk wel benieuwd naar.
Mijn paard wordt op Z niveau gereden, maar niet op stang en trens, maar op een dubbelgebroken watertrens waarop zij al vanaf haar derde jaar tijdens het inrijden werd gereden en dit gaat heel prima.
Misschien snap ik niet helemaal waar de stang en trens voor bedoeld zijn, maar ik zie de meerwaarde niet zo.
Er wordt altijd gezegd: 'verfijning van de hulpen' , maar wat wordt daar dan mee bedoeld? Kan iemand een voorbeeld van een situatie geven waarbij je je stang kunt gebruiken en je daar echt wat aan hebt?
Ik begrijp ook de 'verfijning' niet zo, want een stang is een flink zwaar bit?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:52

De stang heeft een hefboomeffect en de verfijning daarin is dat je met lichte druk een druk achter de oren krijgt waardoor het paard makkelijker afbuigt. Met een trens zet je alleen druk op de lagen. Een samenspel hiertussen kan dus een verfijning van de hulpen geven. Maar in principe alleen bij een paard wat al correct gereden is en correct nageeflijk is op een trens.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:09

Door de stang en trens is het duidelijker voor een paard de teugelhulpen te begrijpen.
De trens is voor de besturing en de stang voor de ophoudingen. Doordat je de hulpen kleiner moet geven zorgt het voor de verfijning van de ruiterhand. Je hebt nu 2 bitten waarmee je de hulpen geeft die je normaal met alleen de trens geeft, dit is onduidelijker voor een paard en de ruiter kan de hulpen niet snel zo klein geven als met de stang en trens. Daarom is de stang en trens niet nivo afhankelijk maar ruiterafhankelijk. Door een ruiter met veel gevoel maar nog niet voldoende ontwikkeld gevoel te laten rijden met stang en trens leert de ruiter steeds kleiner en sneller hulpen te geven. En daardoor verbeterd de hand met het aannemen maar vooral met het nageven.
Als de ruiter dit voldoende onder controle heeft is dit natuurlijk met trens ook mogelijk.
Kortom, de stang en trens is een verfijning die geldt voor beide. De ruiterhand wordt sneller en duidelijker voor het paard door de twee bitten die los van elkaar staan en beide een andere werking hebben (trens voor de besturing en de stang voor de ophoudingen). Maar wel samen zorgen voor een verfijnde verbinding. Dat maakt het voor het paard duidelijk.
Daarnaast is het natuurlijk ook zo, naarmate de training zwaarder wordt moet de ruiterhand steeds sneller en kleiner inwerken en dan zul je toch echt met stang en trens moeten gaan rijden. Anders schiet je jezelf en je paard te kort door met de trens toch nog te grove hulpen te moeten geven.

Het nadeel van deze combinatie. Er is geen nadeel zolang het bit in de juiste handen is, de kinketting niet te los wordt vastgemaakt (dan slaat de stang door, hefboomwerking wordt zo groter) en de mond van het paard met respect behandeld wordt door de ruiterhand.
Daarom niet zomaar met stang en trens rijden maar onder de juiste begeleiding. Maar zo is het ook met een gewone trens of beter gezegd het hele paardrijden. Goede begeleiding is een must.

Het plaatje van paardenbegrijpen is trouwens onzin, oprichting komt niet vanuit een bit maar vanuit het paard.